Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2617 ggr
tjoopa
0

Eran kamera

Har sett att väldigt många här på sajten tar snygga kort (typ alla), är lite nyfiken vad du/ni använder för kamera? 🙂

Är sugen på att uppgradera till en egen systemkamera, har lite erfarenhet då jag gick en fotokurs på gymnasiet. Är rätt säker på vad jag ska ha men det vore roligt/intressant att få höra vad andra använder. 😎

• Så vad har ni för kamera?
  • Vad tycker ni om den - bra/dåligt?
  • Hur "användarvänlig" tycker ni att just den modellen är?
  • Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare?

[Bolten]
1
  • Så vad har ni för kamera? - Nikon D5000 och Canon EOS 5D Mark III
  • Vad tycker ni om den - bra/dåligt? - Jag trivs med dem, sedan beror de ju mer på objektiv än kamerahus. 
  • Hur "användarvänlig" tycker ni att just den modellen är? - Förstår inte riktigt frågan =)
  • Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare? - Åter igen tycker jag de beror på mer objektiv än kamerahus.
tjoopa
0

#1 Med användarvänlig menar jag typ om den är "lätt" att lära sig, om man måste ställa in den "rätt" innan varje bild eller om det blir helt okej bilder ändå 🙂 Och den sista frågan hör ihop lite med frågan ovan.

[Bolten]
1

#2 Ah, det beror på hur bra bilder man vill ha, vill man ha bra bilder så får man ställa in vill man ha okej bilder så kan man göra lite hur som helst och hoppas på de bästa :)

Sugar Mist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • Så vad har ni för kamera? Nikon D3100
  • Vad tycker ni om den - bra/dåligt? Den är bra, tar bra kort och väldigt lätt att lära sig.
  • Hur "användarvänlig" tycker ni att just den modellen är? Väldigt :)
  • Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare? Min första systemkamera var den och  jag trivs verkligen med den, lätt att lära sig och tar bra bilder.

-

Frida B
2
    Nikon d3100
    Den är underbar på alla sätt och vis! En riktig nybörjarsystemkamera, men som också passar den mer erfarna fotografen. Tar hyfsat många kort i sekunden, och är lätt i handen. Speciellt jag som älskar Nikon gillar den här skarpt!
    Förstår inte heller frågan..
  • Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare?
    Oja! Den är inte så fasligt dyr heller! Sen beror det ju på om man gillar Nikon förstås, men det är en helt annan femma. Jag vet att mina "Canonvänner" hatar min kamera, medans mina "nikonvänner" älskar den!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lilllens
2
  • Så vad har ni för kamera? Nikon D3200

• Vad tycker ni om den - bra/dåligt? Jag gillar den, enkel att använda och så är den liten. Passar i mina små händer.

• Hur "användarvänlig" tycker ni att just den modellen är? Den är väldigt enkel, som sagt.

• Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare? Jag rekommenderar den till de flesta. Speciellt om man är ute efter en bra, enkel och smidig kamera.

[Teddies matte]
2
  • Så vad har ni för kamera? Canon EOS 500D kameran tycker jag inte är så viktig om man inte fotograferar på hög nivå, däremot objektiven:

• Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS

Canon EF 50/1.8 II

Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD

Sigma 70/2.8 EX DG Macro

• Vad tycker ni om den - bra/dåligt? Helt okej kamera

• Hur "användarvänlig" tycker ni att just den modellen är? Väldigt användarvänlig, inte svår att lära sig, enkel.

• Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare? Jovisst, men nu är det ju en utgången modell, efterträdaren är Canon EOS 550D som också är påväg att gå ut, numera är det 600D som gäller.

sunnys
2
  • Så vad har ni för kamera? Har Canon eos 1000D samt Nikon D3100
  • Vad tycker ni om den - bra/dåligt? Använder nästan enbart Nikon, gillar den då den är enkel att förstå samt bilderna blir rätt bra enligt mig. Sen beror det ju även på vad för objektiv man har. Har varit rätt mycket trassel med min Canon fått lämna in den X antal gånger, så kanske därför jag inte gillar den lika mycket.
  • Hur "användarvänlig" tycker ni att just den modellen är? Båda är väldigt enkla.
  • Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare? Jag skulle rekommendera båda faktiskt, men som sagt jag använder främst Nikon så den är väl favoriten.

Min favoritbild på Kenzo, som förövrigt cirkulerar på weheartit och tumblr..😡så ser ni den någonstans hojta gärna till, bilden är tagen med Nikon D3100 🙂

IngaTrnqvist
2
  • Så vad har ni för kamera? Nikon D40
  • Vad tycker ni om den - bra/dåligt? Jag tycker att den funkar bra för mig, tycker den är lätt att lära sig och förstå sig på.
    Dock funderar jag på att byta upp mig till en modernare variant.
  • Jag personligen tycker Nikon D40 är enkel att använda och förstå sig på.
  • Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare? Mja, den är enkel att förstå men jag skulle nog rekommendera en modernare modell. Jag har haft min D40 i ca. 5 år tror jag.
emin
3

**Vad har du för kamera?
**En Nikon D7000 som jag köpte för ett par år sedan, kostade då ca 14 000. Bör tilläggas att jag gick medieprogrammet (tog nyss studenten), och läste fotokurserna fotografisk bild A, B och C. :) Därför valde jag att lägga ner en hel del pengar på just en kamera. Dock är den förmodligen bra mycket billigare nu, typ 7-10 000. Mitt favoritobjektiv är Nikkor AF-S DX 35 mm f/1,8 G, då jag fotograferar mycket porträtt.

**Vad tycker ni om den - bra/dåligt?
**Jag tycker den är härlig, fungerat utmärkt för mig. Men nu vill jag hellre ha en fullformatare!

**Hur "användarvänlig" tycker ni att just den modellen är?
**Den har ju auto-mode osv, men tycker ändå att man bör lära sig manuella inställningar för absolut bästa resultat.

**Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare?
**Jadå, till lite mer erfarna.

Maja2
2

Jag har en Canon EOS 350 D  Det som begränsar kameran och fotona är Mig som fotograf :)  Jag har lärt mig MASSOR på den gratis fotoskola på nätet: kameravaskan.se  och utan den gratis kursen skulle mina foton INTE vara så bra :)

Loveradio
0
  • Så vad har ni för kamera? Nikon D60

• Vad tycker ni om den - bra/dåligt? Tycker det är en bra kamera, skönt grepp och bra storlek.

• Hur "användarvänlig" tycker ni att just den modellen är? Tycker den är enkelt att förstå sig på, och som sagt skön att hålla i och bra storlek.

• Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare? Passar alla. Är min första systemkamera.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Fridaaaa
0
    Nikon D3100 och Samsung ES65 (används sällan numera)

Gillar verkligen Nikon, passar mig bra. Min första systemkamera men nöjd!
    Samsung ES65 är med bra tycker jag. Lärde mig den snabbt och fick ut ganska mycket av den

Bra för nybörjare men även för lite mer erfarna.

Ska du ha systemkamera, så rekommenderar jag Nikon D3100 eller Canon, de lite billigare. Bra nybörjarsystemkameror tycker jag. Även en annan Nikon som jag inte kommer på nu vad heter.
    Sedan är bra objektiv A&O, men bra att lära sig kameran först 🙂 Och få bort "myten" att bilderna blir bra bara för att man har systemkamera (är tyvärr så idag), är så mycket mer 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MinIda]
1

Har ju ingen systemkamera nu då. Har bara en ''vanlig'' kompaktkamera. Om man inte får svara med att man har kompakt får ni ta bort detta inlägg. 🙂   Men tror inte direkt jag hör till de som har fina bilder. Men jag är nöjd över de 😃

En kompaktkamera av märket Exilim

Helt okej. Vill ju dock ha en systemkamera 🙂

Jätte enkel att använda och ta kort med. Man kanske inte får såna där mästerkort men det duger. (Alla fall för mig).

Nybörjare! Den är enkel och man kan inte ställa in. Men men..

LillPom
0

**Vad har du för kamera?
**D90 snart en Nikon D700

Objektiv

Nikon 35mm 1.8 G, Nikon 18-200 mm och Nikon 105mm micro 2.8

**Vad tycker ni om den - bra/dåligt?
**De bra är att den har de avancerade inställningarna för att lära sig själv, auto kan ibland göra bilder för ljusa.. eller högt iso värde som gör bilder brusiga..

**Hur "användarvänlig" tycker ni att just den modellen är?
**Jätte användar vänlig lätt att förstå och sitter bra i handen :)

**Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare?
**Till alla nybörjare som vill utvecklas.

Princesseen
0

Vad tycker ni om den - bra/dåligt? Canon 7D, med typ 6-7 objektiv. Sony nex7, bara med objektivet som är på. Vill köpa ett 18-200 men har inte valt vilket än. Sen en vanlig Canon kompaktkamera Hur "användarvänlig" tycker ni att just den modellen är? Canon 7D tyckte jag va lite svårare än nex 7. Nex 7 är min favorit. Har varit skeptisk för spegellösa men är helt kär i den. Jätte enkel. Du kan ställa in massor med snabbknappar. Så att du kan nå allting du vill med bara en knapptryckning. Sen är den liten och lätt. Mn får inte ont i ryggen av att bära runt den på skogsrundor som jag får av Canon 7D. Dock använder jag Canon med stativ om jag åker iväg för att fotografera. Skulle du rekommendera den till andra, isåfall till nybörjare eller mer erfarna användare? Om man vill ha en riktigt bra kamera som man kan ha med sig så köp nex 7. Eller 6an. Har hört att den har bättre autofunktion. Men 7an har bättre med massa snabbknappar du kan anpassa själv. Canon 7D har mycket mer saker i sig. Mycket mer avancerad. Saker som jag sällan använder. Canon 7d är min fars som jag har nu. Han använde den aldrig. För jobbig att bära med den överallt. Sitter på ipaden. Så kan inte visa bilder.

JasmiineN
0

Jag har tre systemkameror. Både en Nikon D40 & en Nikon D5000 med flera olika objektiv & en Canon EOS 450D med ett 250 zoom objektiv samt andra tillbehör. 

Sedan använder jag även ibland: Nikon D3000 (som är hunddagisets kamera) & en Nikon D3100 (som är min systers kamera). 

Har tyvärr inte bilder & visa just nu, sitter på min iPad & skriver 😐

Sajtvärd på Collie