Biter i kopplet
Hej jag har en Bordercolle valp på ett halv år ! Men nånting som är oerhört jobbigt är att han ibland vid vissa tillfällen hoppar upp och attackerar kopplet vilket e väldigt jobbigt , samtidigt så visar han tänderna men attackerar inte nån människa men han hoppar och attackerar kopplet vilket e sjukt jobbigt , tacksam för hjälp!!/ Johan
MVH/ JOHAN STOLTZ - Mithraz 2011-05-04 <3
Är valpen rätt aktiverad annars?
Annars antingen ignorerar du ifall valpen försöker få uppmärksamhet, använder ett koppel med en bit kedja(=inte lika kul att tugga), stiga på kopplet direkt kan du också testa eller korta upp kopplet så pass att hunden inte slipper åt att bita i det.
Min valp på 5 månader kan bita i kopplet när han är "uttråkad", som i går när vi satt på spårvagnen så kunde vi inte röra oss så började han bita på kopplet. Eller som när han är övertrött (vet inte om hundar kan bli det, men när han inte sovit på dagen) och bara är full av bus och hyss då kan han börja bita på kopplet
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag passar en valp som också gärna biter på kopplet. Har alltid med en tuggleksak som ersättning, eftersom det handlar om att hunden har stora bitbehov (dels kliande tänder, dels retriever/schäfer-blandning som gärna bär på saker eller kampar med dem).
Dock ger jag aldrig denna tuggleksak som direkt belöning för att hunden biter i kopplet (då kanske man förstärker beteendet i stället=. Utan jag avbryter först bitbeteenden genom att exempelvis börja springa åt ett annat håll så att valpen följer efter, eller får valpen att lossa kopplet och sedan ber jag denne göra ett trick som i sin tur belönas med tuggleksaken. Belöningarna är att valpen får tugga på leksaken i stället, har lite dragkamp eller gör lite tricks med tuggisen som belöning. Då får hunden använda tänderna till det i stället.
Har jag inte med bitleksak så ignorerar jag hunden totalt. Lägger kopplet på marken och låter hunden hålla på. Sen springer jag iväg, börjar låtsaskrafsa på marken eller annat som gör att hunden blir nyfiken på vad jag håller på med och glömmer bort att den var så hiiimla upptagen med att bita på kopplet.
Sen är det som sagt ett tips att köpa ett koppel med kedja då dessa inte är lika roliga att tugga på..
Ok Tack för tipsen skulle bara säga att den här hunden ALDRIG blir övertrött så man blir ju överlycklig om han lägger sig och sover :)
Fråga då.. Vart hittar man koppel med kedja på ?? min lille jack russell älskar sitt koppel… jag är mindre förtjust. har inte sett det i min lokala Arken..
CSiGORAS har skrivit lite om det där med att bita i kopplet.
Googlar man "koppel med kedja" exempelvis kommer det upp en hel del nätbutiker som säljer, bl a Häromi och PWSS (klickar man sig vidare direkt till bilder i samma sökning ser man variationen av koppelmodeller som finns). Annars är det bara att fråga efter i de lokala djurbutikerna. Ibland ser man dem inte då kedjan hänger nedåt bland allt annat virrvarr av koppel.
Ok :)