Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 680 ggr
Flöffo
0

Behöver lite råd.

Jag har en papillon hane, han är 1 år. Den 27 juli ska jag och William (hunden) på hundläger och jag känner att jag vill ha lite råd (vill helst slippa skämmas ihjäl…). 

Det första problemet är att han har väldigt svårt att slappna av, han måste hela tiden göra något. Om vi väntar på bussen sitter han och gnäller, om vi är på kurs och har genomgång sitter han och gnäller, sitter vi i bilen då gnäller han, om vi bara är hemma och jag inte vill leka ja då sitter han och gnäller. Vad ska jag göra åt det? Om vi är hemma så går det bra att bara ignorera honom men folk blir ju irriterade när vi sitter på bussen eller hållplatsen och en hund håller på att gnälla hela tiden. 

Ett annat problem är att vi inte riktigt liter på varandra, helt. Jag vågar inte ha honom lös (vi kommer träna lite agility och sånt och då kan man ju inte ha honom i koppel) och han låter mig inte pilla på honom där han inte ser (om han till exempel har en fästing vid svansroten eller en bajskorv hängandes i pälsen då biter han och morrar om jag vill ta bort den).

Det sista är att han drar otroligt mycket i kopplet och att han älskar andra hundar lite för mycket. Vi försöker träna bort det men det har inte fungerat. Om han ser en annan hund blir han blockad och börjar skälla och dra i kopplet. När vi är ute hjälper inget godis.

//Flöffo

Maja2
1

Vad är det för typ av läger?

[Teddies matte]
1

Kanske bäst att inte gå på detta läger utan gå ett läger när ni är redo? Eller så kanske ni kunde gå ett läger där man tränar på problem man har.

Får hunden rätt aktivering? Träna passivitet, det kommer inte av sig själv för alla hundar. Vistas mycket i olika miljöer och vänj hunden.

Skvallerträning för hundmöten; http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9

russin
1

Vad för läger ?

Man går ju på kurser för att lära sig och få hjälp med saker, men sedan är det ju olika vilken typ av kurs det handlar om🙂

Flöffo
0

Det är ett barn hundläger. 🙂

Asså det är inte så hemskt som det kanske låter, han är jätte duktig och så men jag ville bara höra ifall ni har några bättre lösningar än dom jag håller på med själv. 🙂

//Flöffo

russin
1

Då ska du absolut inte skämmas - det kommer alldeles säkert vara fler som har saker att jobba med🙂 Förhoppningsvis ska du kunna få en hel del tips på lägret om hur du ska kunna jobba vidare.

Maja2
1

#4 Det låter som ett bra läger att åka på för er, och som #5 skriver så får du förhoppningsvis tips på lägret :)

att försöka i panik jobba bort det du beskriver i första inlägget, kan göra saken ännu sämre om du har otur. Ta lägret som ett sätt att verkligen få hjälp med de här bekymren. 

skriv gärna efter lägret så vi får höra hur det var, vad du fick ut av det :)

Flöffo
0

Okej. Det är inte direkt panik utan jag frågade här eftersom jag inte hittade något bra på nätet. Tack. 🙂

//Flöffo