Vad gör tollaren så krävande?
Hej!
Det är många som säger att tollaren (nova scotia duck tolling retriever) är en väldigt krävande ras. På vilket sätt är den krävande? Vad jämför man med?
(OBS: Jag säger inte att den INTE är krävande. De facto säger jag ingenting eftersom jag aldrig har träffat någon tollare och därmed inte kan säga vare sig till eller från.)
Jag anser att tollare är väldigt krävande då de behöver många timmars mental och psykisk stimulans varje dag. En understimulerad tollare blir ett mentalt vrak.
#1 Jag antar att du baserar det där på egen erfarenhet? Den ägaren som understimulerade sin tollare, har denne kunnat sköta andra hundar ordentligt? För det finns ju alltid dem som köper hundar enbart efter utseende och kanske trodde det var en "söt, mindre golden retriever" typ..
Är de ungefär som en bruksschäfer när vi pratar om behov av mental och fysisk stimulans?
#2 Många säger att Tollaren är retrieverns border collie. Har aldrig haft någon tollare själv, men träffat många tollare och det är väldigt olika hur mkt dom kräver, känns itne som en särskilt jämn ras enligt mig. Men dom flesta har ändå varit hårt arbetande hundar för att må bra.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 Ja jag baserar det på egen erfarenhet. Känner 9 tollare :) 1 Vilken jag bodde ihop med i 2år. Jag skulle lätt vilja påstå att tollare är mer krävande än en bruksschäfer och en borde collie. En av mina vänner har både en tollare och en borde collie. Hon säger att hennes tollare kräver mycket mer än borde collien.
Jag vet inte om det är för att tollaren har börjat bli så popis men jag tycker att de har ett väldigt skört psyke. De flesta tollare jag har träffat är inte helt stabila hundar. Tyvärr är det många som skaffar tollare för att de är så söta och tror precis som du säger att de är söta små goldens.
#4 Tack för svar 🙂
Intressant det ni säger om att tollaren verkar vara en rätt ojämn ras, skör mentalt med mera. Undrar vad det kan bero på.
#5 Att rasen fick en explosion för några år sedan då dom plötsligt blev väldigt poppis. Liten avelsbas gjorde att det avlades på "det mest". Det är min uppfattning iaf.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag känner flera tollare, med olika ägare och från olika linjer (både mer "sällskapslinjer" och rena jaktlinjer.)
De tollare jag känner tränar jakt, tävlingslydnad respektive agility och vardagslydnad. Jag tror inte att de tollarägare jag känner skulle påstå att deras tollare är mer krävande än en bruksschäfer dock!
Även om de behöver ordentlig aktivering varje dag så tror jag inte man kan jämföra de med en brukshund!
Dom kräver mer än en sällskapshund och mindre än en vall/brukshund. Hur man vet att dom kräver att jobba?. Dom är avlade för att jobba. Apportera och tolla. Så enkelt är det.
Medarbetare på brukshundraser.