Träningsschema
Är detta ett bra träningsschema där hunden får vila tillräckligt mycket mellan de hårda fysiska aktiviteterna? Hur hade ni lagt upp det?
Måndag:
Joggingpass, intevallträning eller progressiv träning 5 km
Tisdag:
Agilitypass (lugnt utan balanshinder)
Onsdag:
Hårt agilitypass med balanshinder
Tors:
Joggingpass, lugnt tempo 5 km
Fre:
Lugn dag med endast mysiga långpromenader
Lör:
Ett lagom ansträngande weight-pull pass (kommer inte pressa vikterna mycket, tränar endast för skojs skull, inte för tävling)
Sön:
Lugn dag med endast långpromenader
Hunden får givetvis även mental stimulans varje dag, men det jag undrar är om detta är ett fysiskt träningsschema som är bra, där hunden får chans att vila musklerna samtidigt som den håller sig nöjd och frisk. Det gäller en liten (men oerhört aktiv) hund på 3 kg.
Tycker de är lite enformigt. Kör själv ingen schema utan ena dagen blir de bad, nästa agility, sedan DW och lång promenad i skogen osv. och vilodagar (små promenader och endast en längre) när de ansträngt sig ordentligt dagen innan :)
Varför tycker du att det är enformigt?
Jag vill gärna ha ett schema på både fysisk och mental träning då jag har tävlingsplaner i agility och tävlingslydnad och vill ha struktur :)
Jag personligen hade lagt in joggingpasset mellan agilitypassen. Men det är för att min hund tappar sugen om vi tränar för "ofta" och hade då velat ha en "paus" mellan agilitypassen för att hålle upp suget och farten.
Besök min blogg: http://bumpi.se
#3 Ja, det kan nog vara en bra idé! :)
Inga andra promenader? Jag skulle nog lägga 5 km promenader varje dag, eller jogging. 5 km är inte direkt mycket. Vad betyder lugnt agilitypass utan respektive Med balanshinder?
#5 Jo självklart andra promenader! Det tänkte jag inte på att skriva eftersom jag ser det som en självklarhet. Vi kommer promenera minst 5 km varje dag, oftast lös i skog och köra lite dog parkour och skogsagility när andan faller på :)
Med lugn agility menar jag agility på hemmaplan med egna hinder (har inga balanshinder, endast tunnlar, slalompinnar och hopphinder). Och då kommer vi öva mer på detaljerna. På planen på brukshundsklubben kommer att vi att träna mer på farten, men detta är bara planering än så länge. Det kanske inte alls är en bra idé och då formar jag om träningen. Har inte tränat så mycket agility innan nämligen.
Jag tycker att 5 km jogging är rätt lagom, speciellt om man kör intervaller/progressivt. Men i framtiden kan det säkert bli mer än så, men så här ser schemat ut för tillfället. När hon dessutom tränar agility och WP/DW tycker jag att det räcker.
Hur mycket menar du på att man bör motionera sin hund? Jag tycker att de aktiviteterna jag ska göra med hunden är mer än lagom och det är inte många hundägare som motionerar sina hundar så mycket.
I dagsläget får hunden en långpromenad på 5-10 km varje dag, samt tränar agility några gånger i veckan och det trivs hon alldeles utmärkt med.
Hunden ifråga är en hund som jag med stor sannolikhet kommer att adoptera inom några månader.
#6 Då förstår jag :) Som DET schemat ser ut, tycker jag att det verkar bra, förutsatt att det passar hunden, men det är jag helt övertygad om att du tar i åtanke. Det enda jag ens påpekar Då, är att hopp är mer anstängande än balanshinder i agilityn. Vad är det för ras och hur gammal är hunden?
#7 Okej, bra att du sa det! Jag har faktiskt ingen vidare koll alls när det kommer till agility, men då hunden ÄLSKAR agility så vill jag satsa på det. Jag har inget emot agility, men min senaste hund var inte jätteintresserad eller vidare lättmotiverad så vi gick aldrig riktigt in för det, men jag har alltid haft en önskan om att kunna träna det på lite mer avancerad nivå.
Det är en blandras mellan Chihuahua, papillon och chinese crested PP. Hon är snart 3 år gammal :)
Jag kommer garanterat anpassa all träning efter hunden. Är det något hon inte trivs med eller behöver mer av kommer vi att utesluta aktiviteten eller träna mer. Allt är för hundens skull såklart (och i förlängningen även för min skull eftersom det är så roligt)