Hundvakt åt löptik
Ni som haft (okastrerad) hane och löptik i samma hus (med avspärrningar), hur har det funkat?
Har lovat en bekant att vara hundvakt åt hennes tik i 4 dagar nästa vecka då de reser bort, vi ska bo i deras hus och ha med vår egen hanhund. Nu har tydligen tiken börjat löpa… 🥵
Min egen hanhund har väldigt liten erfarenhet av löptikar så jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig. Några tips?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Hög väl förankrad grind när du ser vad som händer och låst dörr mellan när du inte ser dom🙂
Hundar är väl uppfinningsrika, det vet jag av erfarenhet - en erfarenhet där jag tack och lov slapp tjuvparning, men det var nära.
Jag skulle nog inte tacka jag till att passa en löp tik eftersom jag också har hanar då de är väldigt påfrestande och stressande för dem så en grind hindrar dem för att träffas men 99% av alla mina erfarenheter och hundägare jag känners erfarenheter så kommer de bli ett större problem för hanen att varva ner i viloläge. Lycka till!
Låst dörr och inte lämna dem ensamma. Min äldsta tös är resultatet av två hundar instängda i varsitt rum under en snabb runda till affären på 15 minuter, så dem är uppfinningsrika.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
TS hur gammal är din hane? Unghund? 🙂
Som de säger så ha en låst dörr när du inte ser hundarna de är mycket duktiga på att smita undan o snabbt går det. Nu är din hane kastrerad så barn kommer inte bli men det finns risk för att de skadar sig vid parning + inflamationsrisk.
Den enda låsbara dörren är dörren till en liten toalett, så en hundstackare får väl vara där om vi måste åka någonstans. Men vi får försöka se till att någon är hemma eller att någon hund kan följa med oss. Andra dörrar som finns är dörrarna till de 2 barnens rum (inte låsbara). Hur vi ska lösa nätterna funderar jag fortfarande på…
#2 Jag blev väldigt besvärad när ägaren sa att tiken löpte. Min hane är relativt lättstressad i vardagen och jag vill inte utsätta honom för onödig stress bara för att jag ska vara schysst mot en bekant. Men jag har nog bestämt mig för att vi ska prova, ägaren får komma på en plan B om det skulle bli för jobbigt.
#4 Han är 23 månader gammal, snart 2 år alltså.
#5 Han är inte kastrerad.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#6 Låter bra! Satt i samma sitts innan när jag skulle passa en väns tik som plötsligt började löpa veckan innan, var dock tvungen att tacka nej då jag inte ville utsätta mina grabbar för de och visste om att de inte skulle funka =)
Har också varit med om samma sak, jag hade lovat att passa en kompis amstafftik. Hennes hund hade börjat löpa någon vecka innan vilket hon berättade för mig när jag for dit för att hämta hunden. Därför var jag väldigt oförberedd och hade inte gjort upp någon plan för hur det skulle fungera att ha hon tillsammans med min okastrerade jämthundshane.
Jag började med att stänga av halva huset, så hennes hund var på ena sidan och min hund på den andra. Det funkade i två dagar tills jag kollade bort ett ögonblick och sedan satt dom ihop. Min hanhund hade öppnat dörren som var i mellan dom och sedan rivit grinden jag satt upp. Det hela slutade med abortspruta som tur var.
Så jag skulle rekommendera att ha en låst dörr mellan hundarna, för dom kan vara riktigt uppfinningsrika när det gäller. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
6 gissus läste kastrerad isf okastrerad 😉Samma tips ger jag ändå 😉Du tror inte att de kan styra upp annan hundvakt pga hon löer det blir ändå så tätt inpå din hane och det kan göra han stressad. Nu är det inte hela hans liv detta utan 4 dagar men ändå 🙂