Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2023 ggr
Berglund
0

Hjälp!

Min hund har fått Kennelhosta när hon var på pensionat. Hur ska man behandla det? Hon darrar ibland och har feber/rätt varm på nosen. Men hon är glansig i pälsen och ganska pigg. Någon som har erfarenhet av detta?

AnneN
0

Har h*n kennelhosta så bör det nog behandlas av veterinär

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

_**/Mvh Anne

Liss
0

när ecko hade kennelhosta fick vi gå till vetten direkt!! de är inget man väntar ut, kennelhosta kan bli jätte allvarligt. Hunden får en spruta och medicin. Medicinen hjälper inte direkt mot just kennelhostan, den minskar besvären lite.. men man får vänta ut de tills de försvinner. De finns fall du hundar dött av kennelhosta.. vill inte skrämma dig, men du borde verkligen gå till vetrinären.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

kerstinjoh
0

Veterinär direkt!

Liss
0

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Berglund
0

Men hon har typ slutat hosta nu.

SaraC
0

Är det kennelhosta så ska de väl behandlas av vet. Det har då jag hört iaf.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

Det är bäst att gå till vet i alla fall även om hon har slutat hosta, för dom kan ha det även om det inte syns, sjukdomen kan föra med sig hemska följder….jag vet för jag hade en hund som dog pgr av den,

gejsa
0

Om det hade varit som en vanlig förkylning tror jag inte att det finns sprutor mot sånt. Vi var i veckan och vaccinerade våra två mot kennelhosta. Det gör man varje år.

Nicka
0

Min Nicko, får en spruta varje år.. innehåller mot följande:

PARVO = virus i magen, diarre' samt feber.

VALPSJUKA = Feber, lungor, hjärnblödning-inflammation,   leversjukdom.

KENNEL- HOSTA = Våldsam hosta

( valp-sjuke-sprutan ges vartannat år.)

gejsa
0

Är det tre saker? När vi var där förra veckan sa dom att det var en sort som man ger vartannat år. Det borde ju då vara valpsjukan. Men parvo ingår i den sprutan? För i år var det bara kennelhosta sa dom? Nu blir jag orolig att dom inte gett mot parvo.

AnneN
0

Nobivac DHPP varje år och DHPPI vart annat till vart fjärde år

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Ja, djursjukhuset tittar ju på hundarnas vaccinationsintyg så det är säkert ok.

Alex
0

Som de andra säger, veterinär direkt. Min hunds mamma togs bort i höstas pga kennelhosta där bakterierna satte sig i hjärtklaffarna som förstördes..

#9 Fast de kan ju få kennelhosta trots vaccination. Det är ju inget 100%-igt skydd…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nicka
0

Hej igen..

Varje år, får Nicko en spruta..Vad Jag förstår så är det PARVO varje år..VALPSJUKA/vartannat år..förra året fick han också för KENNEL-HOSTAN..Men alla är i en & samma spruta..Det står i vaccinations-intyget..Själv har Jag inte kollat det nu, men tror att det är så, som Jag förklarat.

KrameliKramFlört

Nicka
0

#14..så Tragiskt, att De måste ta bort vovvenGråter..Min veterinär berättade förra hösten Om hostan..Och Fy..så hemskt när vovven får utstå den..Han förklarade hur våldsam den är !!

Han berättade också att Vi i Sverige, är jätte-duktiga att ge Våra hundar dess sprutor De behöver. Och jämförde med andra länder, hur bra Vi är..

gejsa
0

#14# Nej, det är ju inget 100 % igt. Men det hjälper nog till 99%. Fast å ena sidan träffar inte mina hundar så många andra heller. Det är ju sämre om man bor i stan och ställer ut hundar osv.