Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1095 ggr
dundeer
0

Hjälp med Genetik...

Vi har tänkt para våran russkiy toy tik ( SE57909/2011 ) och har två hanar att välja mellan och jag blir lite nyfiken hur färgfördelningen skulle bli och vad som hade kunnat dyka upp med respektive hane! De är då Robin ( se27978/2012 ) eller Stolt Heroic Titan of Fire ( SE23751/2010 ) :)

[Teddies matte]
0

Kontakta din uppfödare, denne kan säkert hjälpa er med alla möjliga frågor!

Dock hoppas jag du går uppfödarutbildning innan, där tar man säkert upp en hel del om genetik.

dundeer
0

Jo de har jag, och jag har gått en extra kurs i Genetik men jag lyckas aldrig förstå…

Mysisa
0

Jag orkar verkligen inte gå in på skk o börja undersöka stamtavlor, enklast vore om du skrev vilka färger hundarna har samt föräldrarna (visst man kan titta längre bak också men sannolikheten för att en färg från fem led bak skulle ploppa up är inte jätte hög)

minavitas.wix.com/kennel

dundeer
0

Cizzi, Black and tan u: Black and tan e: Red

Hero: Red hans föräldrar finns inte på skk eftersom dom är från vitryssland men hans syskon är Sobel och red and tan

Robin: Brun med tan tecken, föräldrar finns inte på skk av samma orsak och har inga syskon.

Kanske inte är till jätte stor hjälp när jag inte kan få reda på pojkarnas anlag..

Mysisa
0

Med hero 50/50 att valparna blir röda eller svarta. KAN om du har super tur få en sobel valp om cizzi har sobel bakom sig. Men inte speciellt troligt. Med Robin blir valparna förmodligen uteslutande black and tan om inte cizzi har bruna gener bakom sig som ligger recessiva där nånstans och lurar.

minavitas.wix.com/kennel

dundeer
0

Cizzis två syskon är båda sobel och hon har bara sobel och black and tan så långt bak jag kommer i tavlan :)

Mysisa
0

Då ökar chanserna för sobel ganska markant :) skulle tippa på en av varje färg med hero isf

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
0

http://russkiytoy.ifokus.se/ Nu tar jag bara förgivet att färggenetiken funkar likadant hos rt som hos pk så mina svar kan ju vara jätte fel, men du kan ju alltid ställa samma fråga i russkiytoyifokus :)

minavitas.wix.com/kennel

dundeer
0

de ska jag! Tack för svaren! :D

russin
0

Varför finns inte föräldrarna till vissa av hundarna på SKK:s hunddata ? är dom själva reggade där så bör hela stamtavlan finnas om det inte är okända hundar bakom.

Vet om flera ryska importer och deras stamtavlor är fullständiga 5 generationer tillbaka trots ryska hundar där. Även dom från Sibirien finns där🙂

dundeer
0

hmm.. Dom finns på skk! Men deras fullständiga information finns inte :)

russin
0

Hunden Robin finns på SKK hunddata med fullständig stamtavla, likaså Hero.

Men det är inte alltid färger och så står med.

dundeer
0

Alltså, hundarna har nästan fullständig tavla till 5 ledet (några hundar saknas där) men det står inte info om kort/långhårig, färg osv :)

russin
0

tyvärr är SKK trista med vissa saker. I min förra ras bad vi i den klubben i många år om att få in de olika hårlagen i rasen (fanns 2 godkända och ett icke godkänt hårlag), men det står fortfarande inte med i rasen på hunddata trots att alla uppfödare skickar in vilket hårlag det är när valparna registreras !

russin
0

Men google är ofta en vän när man söker saker, så googla på hundarna i stamtavlan så kan du säkert hitta några av dom på bild (sök även på kennlar) - och på så sätt få fram några färger och hårlag.

dundeer
0

de ska jag :)