Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 815 ggr
MinniMimmi
0

Är det lönt att prova?

Det är så här att jag jobbar i hemtjänst där det finns en vårdtagare som har en 11 årig rottweiler tik. Han har innan varit ute och gått med hunden själv och klarat det utmärkt trotts att han de senaste åren varit lite "skröplig" , de senaste månaderna har han dock blivit väldigt mycket sämre och klarar inte alls att ta hand om hunden längre, hon sitter i en hundgård hela dagarna förutom någon gång ibland när hans bror går en liten runda med henne. 
Övrig hemtjänst personal som har träffat hunden säger att den verkligen är jättesnäll och ingen av dem har märkt något ont om hunden, jag själv har endast varit där några få gånger och aldrig hört ett ljud från hundgården (hade inte personalen sagt att hunden var där hade jag inte ens märkt av den).
Nu har vårdtagaren insett att det inte är rätt att ha hunden så och vill nu omplacera den, då är min fråga; Är det lönt att ta hem en så pass gammal hund och kommer den att kunna vänja sig vid ett nytt hem?
Jag själv är 23 år och bor ihop med min sambo på 21 år, jag har innan haft en golden tik i två månader då hon skulle omplaceras och ägaren behövde bli av med henne akut. Enda anledningen till att jag inte behöll den hunden var för att jag bodde själv och hade svårt att lösa det när jag jobbade. Nu går det att lösa genom att jag och sambon inte jobbar samtidigt utan det är alltid minst en av oss som är ledig, vi har även en väldigt hundvan kompis.

Som sagt, är det lönt att ta hem hunden på prov eller är chansen minimal att det ska funka med en så pass gammal hund? Hon är lite "mullig" men för övrigt frisk. Vet att det kanske kan vara svårt att svara på en sån fråga utan att känna varken mig eller hunden men jag vill ändå har lite åsikter. ^^

Vixxen
5

Prova! 

Om det inte skulle funka mellan er får ni hitta ett annat nytt hem åt hunden.

[Cras]
0

Jag tror absolut det kan funka! vad är annars alternativet lixom? 

bo kvar i hundgården -fy vilket tråkigt hundliv, det är inte ens lagligt om hunden endast vistas där, den ska rastas på annan plats dagligen. Dessutom någon måste ju städa hundgården, annars kommer hunden snart börja gå i sitt eget bajs och kiss, hunden vill ju ha sällskap också, kan det verkligen ordnas?

avliva -hellre det än att bo i hundgård resten av livet skulle jag tycka, sorgligt men om det inte skulle fungera att omplacera är det nog ett bättre alternativ.

Om du har möjlighet och vill ha hunden så ser jag inte varför man inte skulle prova, det finns äldre hundar som omplacerats med gott resultat :) go for it!

[Forest]
1

Prova :) Jag tror att även brukaren hade uppskattat att det är en som arbetar och han kan höra hur det går med hunden osv. En trygghet, ni kan säkert få bra hjälp av ägaren om det är något med.

Noa-Nisse
1

Finns det inte djurvård i din kommun?!
Jobbar själv i hemtjänsten som samordnare och vi har flera st som har hundar som vi personal går ut med. Vanligast är att vi går ca 15 min var ca 4-5-timme.

Medarbetare på Hundar.ifokus

MinniMimmi
0

#4 Har faktiskt aldrig hört talas om det, tycker enhetschefen borde ha koll på det i så fall? Men ska helt klart kolla upp det :)

Som det är idag kan man som hemtjänstpersonal (OM man vill) ta med hund ut när man har promenad med vårdtagaren men det är endast på 30 min och oftast 2 gånger/vecka vilket man inte kommer så långt med. Men ska som sagt kolla upp det :)

Noa-Nisse
0

#5 Hör med biståndshandläggaren, inte säkert enhetschefen vet. Det måste biståndsbedömmas som med allt annat :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Michaela-N
0

Varför inte prova? 11-åringar är inte lika anpassningsbara som valpar, men jag tog en 9-årig omplacering och det var aldrig några problem trots att hon i 9 år bott med en gammal man i villa som jagat med henne, och flyttade till oss (en barnfamilj i lägenhet) Större ombyte är nog inte möjligt och det var aldrig några problem för oss. Gör ett försök och funkar det verkligen inte kan du ju alltid hitta ett nytt hem ät hunden.

TjockaBerta
0

Jag har tagit en 7-årig och en 8-årig omplacering. De har båda varit tacksamma att ha att göra med. Jag tycker absolut att ni ska hjälpa hunden. Det enda att tänka på är att en så gammalhun kan dra på sig veterinärkostnader. Se till att ni vet hur ni ska göra om hunden blir sjuk.

>>>Malum domesticum<<<