vilken ras tilltalar dig mest/minst
Vissa raser tycker man ju är vackrare än andra så även finns det raser vars utseende inte alls tilltalar en själv.
Så vilken/vilka ras/rasers utseende tilltalar just dig mest respektive minst? Alltså bara utseendet nu inte egenskaper eller så. Skulle vara kul att se hur olika smak vi har, nån ras vars utseende tilltalar någon mest kanske tilltalar någon annan minst :)
Det finns många raser som jag tycker är otroligt vackra. Men den som tilltalar mig mest skulle nog vara Alaskan malamute. Svårt att komma på någon som tilltalar mig minst men måste då väja Puli, har svårt för pälsen.
Vad svårt, känns nästan omöjligt att svara på. Men de raser som tilltalar mig mest utseendemässigt är nog samojed, alaskan malamute, och aussie (förlåt kan ej välja en, haha). Minst måste vara släthårig foxterrier…
Tilltalar mig mest: Chinese Crested Hairless
Tilltalar mig minst: Nästan alla andra raser
När jag ser en CCH blir jag helt till mig och ler och när jag ser andra raser bryr jag mig inte riktigt.
Mest: kelpie och HH.
Minst: engelsk bulle.
Mest: Oj, väldigt svårt. Kan inte bara ta en. Mops, norsk lundehund och CsV 🙂
Minst: Pudel eller tibetansk terrier.
#1 man får ju givetvis välja hur många raser man vill inte bara en😉
#2 haha blir ju så när man älskar en viss ras😃
Mest: Saluki och Berger des pyrénées à face rase.
Minst: Pekingese, japanese chin och mops.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
#5 Ja :) Jag är fast för Nakenhundarna (inte bara Kinesiska utan Mexikanska med) så det är väldigt svårt för mig att fascineras över någon annan ras :)
Får man bara välja en? :P Haha, det går inte för min del..
Mest: Schäfer, Rottweiler, Kelpie
Minst: Chihauhua, Pudel
På minst så finns det faktiskt många fler… :P
Mest: Dobermann, Malle, Grandis, Saluki, Amstaff, Dogo Argentino, HH och saarloos wolfhound.
Minst: Alla små raser (för utom kineserna) framförallt de med intryckt ansikte.
Mest - Chihuahua
Minst - Nakenhundar
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Mest: Sheltie, Kooikerhondje och Saluki. Och Phalene!
Minst: Boston Terrier, Pekignese och Japanese Chin…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Mest: Husky, Dobermann, Samojed
Minst: Basset hound, bichon frise, nakenhundar
Mest - Dobermann, Sheltie, Aussie, Malle, HH
Minst - Chinese Crested Hairless, dom är så otroligt fula så det är helt sjukt haha.. och hundar med intryckt nos.
Mest: Mastiff, Dogue de bordeaux, Japanese chin, Basset hound
Minst: Foxterriers och liknande
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Utseendemässigt mest: Fina shar-pei (min fd älskade ras), bracco italiano, cane corso, bullmastiff.
Minst: alla hundar utan päls och hundar med krullig ljus päls där även ansiktet är krulligt.
Hmm.. Svårt, ska försöka korta ner listorna så gott jag kan.
Mest: Svarta storpudlar, Cane Corso, kuperade dobermanns, vita släthåriga hundar (bortsett från boxer), Berner sennen m.fl.
Minst: Griffon bruxellois, Japanese Chin, Tibetansk Spaniel, Papillon, Borzoi, strävhåriga småhundar t.ex Cairnterrier och strävhåriga russllar. m.fl.
(Kan lägga till många fler på "minst-listan")
Mest: jämthund, gråhund, siberian husky, aussie, sheltie, border collie mm.
Minst: Amstaff, Staffe, pitbull, mastiff, dogo canario/argentino, bullterrier mm.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Mest: Weimaraner
Minst: Pekingese
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Svårt att bara säga en ras men jag tar några i varje kategori
Mest: Tibetansk spaniel, leonberger, saluki, golden (med färg dock), vit herdehund m.fl.
Minst: Mops, engelsk bulldogg, fransk bulldogg, njuffe, shar pei, napolitansk mastiff, JRT, nakenhundar, pekingese m.fl.
Mest: Tollare, Tervueren, Groenendael, lagotto, Samojed, Welsh corgi cardigan
Minst: Shar pei, Basset hound (med mycket skinn)
Mest: Australian shepherd, berger des pyrénées à face rase, schäfer och weimaraner. Storpudlar är också riktigt vackra.
Minst: Napolitansk mastiff och liknande.
Men jag glömde ju Tollaren på min mest lista!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
ÅÅ vad svårt !
Jag gillar alla hundar även om jag inte skulle vilja ha den rasen själv :)
Men jag får väl välja ngr :
Mest : Schäfer ! , Welsh Corgi cardigan , Mops , Fralla, Tax ( sträv o korthår), bullterrier :)
Minst : Chinese crested hairless , schnuzer , är inte heller så förtjust i hundar med riktigt lång päls ( afghan är ett undantag ;)
Måste bara fråga vad HH är för ras ?
Mest: Berger des pyrenees a face rase, Saluki, Shar Pei(Bone Mouth), Shiba, Chodsky Pes Minst: Alla dreadshundarna, douge de bordeux, i princip alla i grupp 9.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Just det, lägger till dreadshundarna i minst listan :P
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Mest: Malinois, australien shepherd & border collie
Minst: Mops, border terrier, puli, pumi.. och massa andra
#24 Hollandse Herderhond :)
Mest: Engelsk Cockerspaniel, Sheltie, Springer spaniel o dvärgpudel
Minst: Dreadshundarna o nakenhundarna
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
Mest: Saarloos, Husky, CsV, Doberman, Mops och Fralla.
Minst: Bedlingtonterrier, Bullterrier, Jrt, Foxterrier, Griffon.
Mest: Sheltie, dalmatiner, border collie
Minst: Affenpinscher!! Alla hundar med dreads, lång päls i ansiktet och strävhårig päls. Även intryckt nos, för mycket skinn och hängläppar (t.ex. mastiff), och att hundar ska ha halvröda ögon har jag heller aldrig förstått vitsen med.. (basset hound)
Mest: Saluki, tveklöst. Är även svag för border collie, dobermann, mfl. En välskött afghan och chinese crested powder puff kan få mig att tappa andan med.
Minst: Mastino Napoletano.
Har inte minsta emot krullhundar, plattnosar, dreads, skäggisar mfl, tycker snarare att de har fantastiskt med charm :)
Sen jag fick bo tre veckor med en gammal pekingeseflicka och vara med dagen hon tog sitt sista andetag har jag fått en svaghet även för dom. Hon var inte bildskön, hennes ögon var missfärgade och hon var nästan blind, och pga tovor efter mycket väta och en extremt envis tjurig gammal dam så fick hon en snabb slarvig FUL frisyr. Men en sak är säker; det finns SÅ mycket mer bakom ett utseende. <3 För jag har aldrig mött en hund med så mycket personlighet som den hunden.
Bifogar bild på henne. Hennes namn var Allie men kallades alltid Poopster pga hennes smutsiga vanor i yngre ålder. :)
Brukade känna "Aldrig att jag skaffar en plattnos, det är så synd om dom hundarna!" men jag har fått tänka om. Visst snarkade hon men hon sprang som vilken hund som helst och hade ett toppenliv fram tills hon blev dålig. 🙂 Tror inte det blir en ny pekingese även om jag fick en svaghet för rasen - det lär nämligen bli omöjligt att hitta en till som hade gammeldagsa typen av päls som inte blev längre än kanske en dm max. Och att ha en pälsfluffboll på en gård med ko och hästskit känns inte så lyckat.
Nog babblat. 😟
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Mest: Bruksavlad schäfer, Norrbottenspets samt välmusklade dobermän.
Minst: Typ alla utsällnings inriktade linjer tex uts schäfer, shar pei, nepolitan amstiff, uts labb, golden mfl men speciellt neapolitan mastiff skulle jag tro…

Mest: Leonberger - Super enkelt val ^^ Minst: 90% av dom raser som finns, tilltalar mig inte nämnvärt
Mest: (finns så många men jag väljer tre)
- berner sennenhund
- shetland sheepdog
- border collie
Minst:
- shar pei
- mops
Mest: Boxer, Tollare, Aussie, japanese chin
Minst: Alla vanliga tråkiga raser typ golden, labbe, Pudel alla spanielhundar, krulliga hundar, nakenhundar (undantag för svartvita kineser) och alla små vita jaktterriers, och vita boxrar och bullterriers.
puhh! det var många men tyvärr inte alla :P
Mest: Saluki, Dobermann, APT, Irländsk Terrier, Berger des pyrénées à face rase
Minst: Pekinges, Shi tzu, japanese chin och liknande håriga plattnosar, puli, chihuahua
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Svårt att bara säga några raser som man gillar. Finns ju så många fina. Jag har alltid gillar boxer, mastiff och såna hundar men gillar även retrivers så det är ju rätt stor skillnad.
Har nog aldrig gillat afghan och liknande hundar. Whippet är fina men de flesta vinthundar är nog inte riktigt min grej =).
Mest: Pudlar men där gillar jag mer mellan o dvärgpudel. Vinthundraser då jag tycker dom är helt otroligt vackra mest i den gruppen är Saluki och Borzio. 😃
Minst: Jag gillar många raser men här tilltalar minst Pekingese, Engelsk bulldogg samt Shar pei. pekingsen då jag tycker de är små plattnosar som man inte ser vad som är fram eller bak, bulldoggen är grisar och shar pei för mycket av allt. 🤪
Mest: North American Indian Dog.😍
Minst: Bouvier des Flandres.🤐
Mest attraktiva: Tax, afghanhund och Vizla eller faraohund
Minst: amstaff, staff, schäfer, rottweiler.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Mest - de flesta hundar ur grupp 7. Vackra raser med härliga uttryck, friska och sunda kroppar och ett temperament jag gillar. Settrarna högt i toppen men även pointer och ungersk vizsla. Sen har jag en förkärlek till corgi och Tax också.
Minst - "extrema" hundar. Såna med platta nosar, osunda kroppar, knepiga vinklar, massor hud, massor päls, ingen päls mm. Även svårt för många småhundar och en del vinthundar.
Mest: Staffe, amstaff, jämthund, Aussie, Dogo canario, bullmastiff. Mfl
Minst: Italiensk vinthund, Schnauzers, Airedaleterrier, Cocker spaniel, Cavalier king Charles spaniel. mfl. Dock är deras valpar söta men deras utseende när de är fullvuxna tilltalar mig inte alls. ;)
Mest: Whippet, saluki och italiensk vinthund, korthårig vorsteh, pointer, staffe, chinese crested.
Minst: Mops, pekingese, raser med dreads(tex bergamasco och puli) och raser med mycket rynkor och/eller lös hud(tex engelsk bulldogg, shar pei)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Mest: komondor, petit brabancon, american staffordshire terrier
Minst: pekingese, borderterrier, australisk terrier
Theunicorn.devote.se
Åh vad svårt haha har för många favvisar…
Mest: Njuffe, berner sennen, spetshundar, sheltie, mudi, leonberger…
Minst: "käringhundar", griffon, vavvor, de flesta bullhundar, nakenhundar…
~mikkan
det här är ju rätt enkelt för mig haha 😛
Mest : schäfer! väldigt självklar etta! givetvis rakryggad/brukstypen. Ingen "räkrygg" med andra ord. Rottweiler och golden/labrador retriever samt flat coated retriever är också väldigt omtyckta. Och givetvis Papillon och Phalene.
Minst : pudel-raser, bichon, amstaff, pitbull, Chihuahua, shih-tzu, andra småhundar överlag måste jag säga.
Varför papillonen är ett undantag är nog mest för att vi hade en när jag växte upp, och dem jag träffat i övrigt har varit underbara individer 🙂
Älskar vinthundar och andra atletiska raser :) Men gillar även raser med mycket personlighet/charm som t ex frallor, mops, havanaieser, nakenfisar osv. Minst gillar jag nog norrbottenspets :/ Inte för att rasen är ful men för att vi bodde grannar med några som hade flera spetsar som stod och dumskällde dag och natt… dåliga erfarenheter helt enkelt :( Gillar heller inte "tant & gubbhundar" (oavsett ras) då dem nästan alltid är så ouppfostrade
Jag gillar släthåriga atletiska molosserraser, släthåriga terrier, släthåriga vinthundar och vissa fågelhundsraser ex. viszla och pointer.
Tilltalas inte av pälsraser, vare sig dom har päls i ansiktet eller ej, spetsars krullsvansar är inte heller en höjdare eller raser som lider av sitt yttre.
≧◔◡◔≦

Mest: Korthårig vorsteh ❤️, Saluki, Storpudel. Atletiska, slanka hundar gillar jag. 😉
Minst: Staffar och "sånnadär kamphundar". Hundar som ser ut som om dom sprungit in i väggen (typ frallor). Klumpiga tunga hundar gillar jag inte heller.
Har på senare dar även märkt att jag stör mig oerhört på pappillons. Dom är ju söta egentligen….men nu blir jag bara irriterad på dom. Antar att det är för att dom ser så tröga och töntiga ut. 😂
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Mest - Borzoi och Saluki, finns ju helt klart fler, men det är mina främsta.
Minst - De flesta raser som inte ser (i brist på bättre ord) funktionella ut. Speciellt stora, tunga raser med mycket hud och raser med väldigt kort eller intryckt nosparti.
Det blev väldigt generellt där. Däremot tilltalade inte vinthundarna mig utseendemässigt innan jag började träffa individer och numer tycker jag att Borzoi är den vackraste rasen som finns. Tänk vad personligheten hos raser kan ändra tycke hos en. 😎
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Mest: Storpudel(såklart ;) )
Minst: Engelsk bulldog
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Ja du dem som tilltalar mig minst är iaf mops. Sry alla mopsägare men jag tycker inte att dem är fina på något sätt. Jo svarta kan vara hyfsat söta.
Mest är nog faktiskt eng cocker. Vet inte varför men dem är så vackra när dem är i full päls och så. Jo måste vara dem som tilltalar mig mest.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Mest: Rhodesian Ridgeback (otvivelaktig etta), pointer och Grand danois Minst: Generellt har jag mest svårt för hundstackare som pga ägarna som är de som egentligen toppar min minuslista är otrevliga, aggressiva och allmänt ouppfostrade jag har svårt för oavsett ras. Minst attraktiva för mig är osunda hundar som inte kan andas mm och ettriga minisar, typ dvärgpinscher men eftersom jag gillar större hundar så har jag inte heller så mycket erfarenhet av såna. Gillar hundar som inte har skälla som favoritgren ;-)
Mest: Newfoundland, chow chow, mops :)
Minst: nakenhundar
chockad jag blir av att många skriver jättefina hundar på minst, haha :(
Tilltalar mig mest: Chihuahua, Field Spaniel, Fransk Bulldogg, Beagle, Belgisk Vallhund, Labrador och Boston Terrier.
Tilltalar mig minst: Nakenhundar, Afghanhund, Chow Chow, och Engelsk Bulldogg.
Mest: Finns så många men jag vill nog säga att de två skarpaste är… Faraohund, vilket vår tik är väldigt lik, samt Rhodesian Ridgeback.
Minst: Plattnosar och nakenfisar samt de med gäddhäng i pälsen.
#61 Vad menar du med gäddhäng i pälsen?
Mest: Leonberger, Kavkazskaja ovtjarka, Mastin español.
Minst: Boxer, Mops, Engelsk Bulldog, Cane corso, Dalmatiner, Pudlar.
mest siberian husky flat coated retriver american wolfdog
Mest; Tibetansk spaniel, Newfoundland, Bruna labradorer
Minst; Schäfrar utan rak rygg och alla terriers
Föredrar "bullhundar" alltså molosserraser/kamphundsraser. Så som Amstaff, Staffe, APBT, Boxer, Cane Corso, Dogo Argentino. Kraftfulla raser med kort slät päls. Även Rhodesian Ridgeback och Weimaraner tilltalar mig.
Långhåriga hundar (finns dock undantag typ Sheltie) tilltalar mig inte. Inte heller hundar med krullig päls, massa hudveck, intryckt nos, dreads.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#62 överflödig hud.
#68 Ah okej!
#66 Ja pyrenéer har du rätt i, fantastiskt vackra hundar!
Mest: Vinthundar och urhundar.. Grupp 5 resp 10 Minst: molosser

Mest: de flesta hundar faktiskt
Minst: alla bichonvarianter, shih-Tzu, coton, Lhasa och liknanade hundar.
>>>Malum domesticum<<<
Kul med så olika åsikter. Lägger till två till på min lista. Mest: beauceron otroligt läckert utseende. Minst: american bully speciellt "pocket" varianten.
Min listas topp pryds av vargen, även om det kanske inte räknas som en hund. Ju ohälsosammare och klumpigare hundrasen är, ju längre ner i listan hamnar den. Men jag måste ändå säga att den irländska settern är mycket gott ögongodis!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Uppdaterar min lista nu när jag har tråkigt =)
Mest: Dobermann, Malle, Rottis, Amstaff, HH, Saarloos Wolfhound, Husky, Dalmatiner, Dogo Argentino, Rhodesian Ridgeback, Weimaraner, Kooikerhondje och Saluki.
Minst: Alla små raser (undantag för Sheltie och Puffarna). Alla fågelhundarna, retrivers, vinhundarna (undantag för Borzoi och Saluki).
Mest: Landseer, chinese crested hairless, grand danois, rakryggad schäfer, drever, pitbull, rhodesian rideback, thai ridgeback (aldrig träffat på någon tyvärr, men sett mycket bilder, och tycker de är enormt fina :o) )
Minst: alla småhundar utom kines, terriers,
Mest: Lapphundarna och tempelhundarna :)
Minst: Hundar med intryckt nos, nakenhundar, boxer, cavalierKCS
Mest : Eurasier, portis, American akita, risen :)
Minst: Clumber spaniel
Åh. Har svårt för att välja bara en..
Mest: Rottweiler (äger 3), Engelsk Cocker Spaniel (äger 1), Dobermann, Schäfer, Samojed, Shar-Pei, Dogue de bordeaux, Eurasier,
Minst: Chihuahua, Papillon (alla småhundar förutom vissa mops, som min mormors)
Kommer säkert på fler senare, haha.
MEST: Kelpie, sheltie, aussi, BC MINST: tax
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Mest: Bedlington terrier, irish softcoated wheaten terrier, lakelandterrier och engelsk cocker spaniel. Och alla dessa raser ska förstås vara välvårdade och fint klippta/trimmade.
Minst: Pekignese!
Mest: Bichon havanais och coton de tuléar, Tax, border collie, strävhåriga jack russells, welsh corgi cardigan.
Minst: Bullhunds raser, dobermann, rottweiler (kanske tillhör bullhundraser?) boxer (den med?), mops, pekinese, shih tzu och andra hundar med plattare nos, shar pei och andra raser med överflödig hud.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Orättvis fråga! 😉
Utseendemässigt tilltalar Amstaff, Chow Chow, Dobermann, Rottweiler m.m. mig mest, och alla nakenhundar och hundar med intryckta ansikten tilltalar mig minst.

Tilltalar mig mest: bullterrier och andra bull-and terrier raser + molosser. Urhundsraser & spetsar Minst: dvärgpudlar, shi tzu, pekingnese och andra knähundar
//Denise
Har en shi-tzu och en chinese crested pp hemma, för nått år sen hade jag tyckt att det inte va några hund för mej men nu är dom ju en del av familjen och dom bästa hundarna :)! men favoriten utseeendemässigt är ju Collie, LH och KH och sheltie! Minst är nog är nog .. vet inte, svårt, alla har ju sin charm :)
Mest: utan tvekan en vältrimmad och välmusklad jack russell!
Minst: Alla raser med trubbnos!
Mest: Akita. Alla hundar med "jag gör vad jag vill attityd".
Minst: Alla små hundar förutom yorkshire terrier.
Mest: pitbull. Älskar utseendet och rasen! Dess tänkande och beteende :) Minst: schäfer. Punkt.
Mest: Rottweiler, Golden, Labrador, Schäfer, molosser
Minst: Nakenfisar och vissa småhundar, de flesta terriers (Förutom de som amstaff osv.)
//Joanna
Kul o läsa alla är vi olika och tur är väl det att det finns raser/hundar efter smak med 🐶
Mest: terrier hundar tycker jag mycket om:) även hundar med rynkor tycker jag är fruktansvärt söta;) vovvar med fluffig päls faller jag också för. Storlek spelar ingen roll. Minst: jag tycker alla hundar är söta… Haha, men måste jag säga något får det väl bli nakenhundar. Fast dem tycker jag och är söta på sitt sätt:)
Utseendemässigt gillar jag hundar som ser "vanliga" ut, dvs hyfsat lika vargen.
Som schäfer, holländsk herde, vit herde, belgiska vallhundar, stora spetsar, slädhundar, jaa det finns nog en hel del till som har ett liknande utseende.
Sen är ju shelties de sötaste hundarna man kan stöta på med sitt rävliknande ansikte. Taxar tycker jag också är otroligt charmiga med sin långa korv-kropp.

#75 Hur kan du gilla dobermann o dalmatiner men inte typ weimaran och vorsteh?😮
Tyckte förövrigt att dobermann var snyggaste rasen som fanns innan jag skaffade hund. Nu när jag blivit van att se Aska varje dag tycker jag dom ser lite småkonstiga ut :P
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Mest:
- Alaskan Noble Companion Dog
- Akita
- Spetshundar
- Spetshundar
- Långhårig Collie
- Hundar som liknar vargar och har "normal" kroppsbyggnad
Minst:
- Alla plattnosade hundar
- Alla småhundar liknande, Lhasa Apso, Affenpinscher
- Hundar med samma hårtyp som Puli
#96 Fast hon skrev ju att Weimaraner var en av de hon gillade mest:P
Visuellt:
Mest: Pyreneerhund, grönlandshund, akita, alaskan & malamute, american akita, grand danois, sund schäfer, weinmaraner, volpino italiano, papillon.
Minst: Intryckta nosar, strävhåriga hundar, hundar med överskottshud (GD undantaget), tyska spetsar, ettriga terriers, nakenhundsvarianter.
Glömde GD på min mest lista!
Ändrat lite
Mest: Sheltie,Pudel,Schäfer,Bc,Tollare
Minst: Ingen 🙂