Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2156 ggr
flatkamrat
0

Hundavtal?

Jag har en vän som håller på att göra slut med sin pojkvän, deras hund är hennes allt och jag har en liten fråga angående hundavtalet.

när han hämtade hunden var det han som fick skriva på papprerna för hon jobbade. Hon betalade 6 tusen på hunden och killens mamma betalade 10 tusen, men han har aldrig lagt en krona på deras hund utan hon har betalat allting för hunden och hon gör allting som rastar osv.

Nu kommer min fråga, vad kan man göra för att hon ska få sin hund? finns även sms där han skriver att det är hennes hund. Kan man kontakta någon jurist eller hur ska man gå tillväga så att hon ska få rätten om att ha hennes hund?

Tackar för snabba svar, och endast seriösa!

[Teddies matte]
0

Alltså, är det han som står på alla papper och har skrivit under avtalen?

Isåfall är det han som äger hunden. Kan hon inte få köpa ut hunden eller vägrar han gå med på det?

ivanhoe81
0

om det finns sms så är det ett avtal som jag har förstått och det ska gälla rent juridiskt sett, det har det gjort med några som jag var bekant med ett tag som hade just detta problemet

flatkamrat
0

Han står på pappret på kontraktet.

han har skrivit ett sms till henne där han skriver att du får gå ut med din hund!

Hon har betalat 6000 för bara hunden samt mat, koppel och allt man behöver hela tiden och dom har haft hunden i 1 och ett halvt år och han har inte lagt en krona på hunden.

[typellisch]
1

Otydlig situation. Vägrar han ge henne hunden? Eller är han villig att ge hunden? I så fall behöver dom bara göra ett ägarbyte, om han går med på det.

flatkamrat
0

han vägrar ge hunden

nlinds
0

Då kräver du dina 6000 tillbaka tycker jag. Annars vet jag inte hur du skall göra. Men jag vet att du har rätt till att få tillbaka det du har betalat.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[typellisch]
3

Knasigt att man skriver hunden på någon annan om det är en själv som egentligen ska äga hunden :)

nlinds
0

Min sambo står på min ena hund, även fast jag betalade hälften. Så jag förstår henne. Det blir säkerligen knasigt om man skulle göra slut eller så

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

League
0

finns beslut på sånthär via domstol, har hon alla kvitton och allt så kan hon gå till domstol. Finns en del som vunnit även fast dem inte stått skrivna på hunden, för att dem betalat mest i längden. Sen är väl frågan om han ska ha kvar hunden, eller omplacera den? Förmodligen så gör han såhär för att såra henne, vill han inte ha hunden så kommer den ju omplaceras… Man kan få delad vårdnad ochså om jag förstått och läst rätt.