Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1568 ggr
Michaela-N
7

Det här med att valpar inte ska motioneras

Läste en diskussion i en annan tråd om hur länge en fyramånaders bör röra på sig varje dag men ville inte kapa tråden. Finns det någon studie/undersökning gjort som visar att promenad och ansträngning faktiskt är skadligt för valpar? Jag tänker på människobarn, där det rekommenderas att barnen ska vara ute och röra på sig så mycket som möjligt när de växer.

jollycox
2

Ska bli intressant att läsa om någon vet om någon studie/undersökning.

En skillnad mellan att barn ska röra sig men inte valpar är att barn växer ju mycket mycket långsammare än valpar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

LostMySelf
5

Klart det är skadligt. En valp växer jättefort och börjar du gå långa promenader som har så monotoma rörelser så ökar ju risken jättemycket att den får fel på lederna sen, eller har jag fel?

Jag var ute och gick med min kanske 10-15 minuter varje dag, sen ökade jag successivt ju äldre han blev. Började inte att gå långt förrän han var kanske 9 månader, då kände jag mig säker.

Sen får dom ju bra motion av att springa lösa, det finns så mycket annat man kan/ska göra med en valp, promenad och motion är det minst viktigaste tycker jag.

Swadika
2

Alltså, min femmånaders har jag gått en runda på 2 km. Självklart i hans takt. Han får lukta och ja gå hur sakta/fort han vill. Ibland hoppar han, ibland stannar vi och vilar en stund. Det tar lixom inte 30 minuter att gå som det gör när man går själv. Utan det tar närmare 2 timmar. Det är inte jobbigt för honom inte alls. Ibland sitter han på armen några meter men det är sällan. 

Jag kan tänka att mycket också handlar om hur fort man går. Som sagt vi strosar fram.  Men detta är självklart inte varje promenad, inte varje dag. Utan ibland.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[typellisch]
0

Jag gick med Molly när hon var 5-6 månader, i hennes takt. Länge och långt kunde vi gå.. men på hennes villkor. Ville hon bli uppburen så tog jag upp henne. Sen var det vinter också vilket inte var en höjdare så det vart mest att bära henne. Men i april tog vi allt på allvar så att säga.. då var hon 9 månader och det har gått bra! Men som sagt, på hennes villkor då med.

[Teddies matte]
0

Ja, att gå riktiga promenader är inte bra, däremot är det bra för valpar att få vistas ute lösa, i egen takt, men riktiga promenader skall man inte gå med små valpar.

[Forest]
0

Skulle vara roligt o se en studie/undersökning på detta och även på olika storlekar på valpar. Allså från mini ras-liten-mellan-stor om det är någon skillnad.

Själva var vi ute mycket med Enja som valp i trädgården, men hon följde med oss på promenader oxå då hon "åkte" i ryggsäcken :) Hon var 4-5 mån så följde hon lätt med oss på längre promenader som anpassades i hennes tempo och paus, men vi kunde helt klart gå i skog o mark.

Michaela-N
0

#5 Varför tror du det? Vem har sagt det till dig?

[Teddies matte]
2

#7 För att valpar växer mycket fort, att gå rena promenader redan från början är skadligt, studier finns det säkert gott om om man googlar, frågar man veterinärer säger de det samma.

Därmed inte sagt att en valp inte skall få röra på sig, för det skall de, mycket lös-vistelse är bra, men inte riktiga promenader alltså.

[tiffitott]
0

Här finns lite att läsa om OCD, även lite om hur motion och kraftig lek med andra hundar kan påverka

http://www.stokk.skk.se/2008/osteo.html

Majken!
6

Ser man då till artikeln som #9 hänvisar till så ska hundarna ansträngas regelbundet och ofta för att minska risken för OCD. Lite så resonerar jag, mina valpar och unghundar får vara lösa varje dag, gå på långa promenader, leka med vuxna hundar och valpar i deras egen ålder väldigt tidigt. 

Jag hör ofta att det är skadligt, att hundar under året inte ska tränas osv, men jag tjurar på och påstår att det är värre om de inte ansträngs än om de anstränger kropparna när de växer.

russin
6

En valp ska röra på sig och få möjlighet att växa upp med olika underlag. Skog, obanad terräng osv för att utveckla smidighet och balanssinne, samt få använda sina muskler. Låta den få utforska saker i sin egen takt, vilket kan vara både långsamt och i valpgalen fart. Klättra på stenar, stockar och knata i blåbärsris - då får alla muskler en möjlighet att jobba i lagom takt, men det ska vara saker som valpen själv bestämmer - inte att vi ska be den hoppa, klättra osv utan den ska få utforska dessa saker själv och fundera på vad och hur den ska och vill göra för att komma fram.

Däremot att dras iväg på långa koppelpromenader i koppel är en helt annan sak och främjar inte växandet. Korta promenader för koppelträning och så mycket löst i skog och mark - då växer en valp på rätt sätt och får använda sina muskler🙂

Jamie+Engla
1

Stora raser ska ju inte röra sig mer än nödvändigt för det ökar risken för dåliga höfter och leder. Små raser orkar inte gå hur långt som helst med så korta o sköra ben. Att röra sig e en sak, men varför ska den motionera? Vad finns för anledning att motionera en valp? Ta den energin till att busa med istället, 100% roligare! Och det spelar ingen roll om det ska vara en sällskapshund eller en utställningshund/draghund/väktarhund! Det som spelar roll är ett friskt och sunt liv eller?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Driva
0

#12 fast det stämmer inte att stora raser inte ska röra på sig. De måste få röra på sig för att kunna bygga muskler som håller skelettet på plats, det är A och O för en frisk hund. MEN de ska inte motioneras tidigt, utan som #11 beskriver får röra sig fritt och helst på ojämna mark för att kunna bygga alla typer av muskler. 

Jag läste en studie, fast där hade de undersökt de här med höfterna och de upptäckte att hundar som gick mycket i trapport och liknande innan 3 månaders ålder fick högre risk att få höftproblem. Men om de gick i trapport efter 3 månaders ålder så var det ingen skillnad i antalet som fick höftproblem och inte jämfört med testgruppen. 
Men det var just höfterna och trappor, inte motion

Besök min blogg: http://bumpi.se

nlinds
0

Har en 9 veckors av rasen Chihuahua. Som jag går runt lägenhets huset med. känns lite kort.. Men uppfödaren sa att man bara skall gå ut så de får göra sina behov och kanske leka lite osv. När kan man då börja gå "normala" promenader ?
Vet med min storvuxna schäfer att jag fick vänta iallafall 6-7 månader innan jag fick ta normala rundor..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[typellisch]
0

#14 Att hålla till på en gräsmatta är jätte bra :) Om man är rädd att valpen ska springa bort så kan man ha kopplet efter dom så har man mer chans att fånga in dom. Men kasta ut godis, utforska allt tillsammans och sådär. Så gjorde jag i alla fall.. var ute på en gräsmatta och Molly traskade på, jag gick iväg och hon följde efter och vart belönad.

I alla fall.. när Molly var 9 månader började vi gå promenader på allvar. Innan dess var det små rundor på 15 minuter i hennes takt. Så ja.. eftersom din hund bara är 9 veckor så låter det bra att han bara får rastas. Men ta vara till sommaren och sätt er på en gräsmatta och ha picknick eller nåt! Sätt er på en bänk och träna passivitet, åk till vänner om några veckor och utforska världen. Gå till djuraffären där det finns massa dofter och spännande saker. Finns massor att göra under den tiden hunden knappt får gå på koppelpromenader :D

russin
1

En 9 veckors valp ska bara ut och få göra sina behov, men matte/husse kan även sätta sig någonstans ute och låta valpen bara strosa runt lite eller sitta och kika om vad som händer runt omkring.

En 4 månaders valp däremot kan få knata runt i en skog och utforska, busa och ha kul. Däremot ska den inte gå någon lång transportsträcka till skogen, utan har man inte skog utanför så får man lösa den biten på annat sätt.

nlinds
0

15# Ja men precis ! Det är det vi gör just nu. Håller oss i närheten av hemmet. Leker på gräsmattan, (har redan börjat träna inkallning) han kommer så fort jag ropar, så duktig <3 Miljö träning håller vi också på med. Och självklart passivitet också :)
tänkte höra för säkerhetskull hur man "bör göra" så att inget blir fel. :)
Men jag kan knappt bärja mig tills han blir vuxen ! ^_^

[typellisch]
0

#17 Om du/hunden inte är förtjusta i vintern hade jag väntat till våren :P Det var det som var så bra att få hem min nakentjej till hösten… hon hatade vintern och kunde inte bli överansträngd då vi bara gick ut sen in igen. Så kunde vi busa inomhus och ha hjärngympa inne :) Åka till djuraffären och åka till vänner liksom.. var perfekt!

nlinds
0

18# Aah okej, 🙂 Ja .. vintern är inte direkt rolig tycker matte… Men min ena unghund och min gamle Gosse tycker det är oerhört roligt att vara ute på vintern ! Så ut måste jag. De andra måste ju stimuleras, men då får sambon vakta valpisen så länge^_^

[typellisch]
0

#19 🙂

[Forest]
0

14 att vara ute med valpen är inte skadligt. Gå bara små kortisar som du gör nu, men sen att vara ute emd den för leka ta det lungt o låta den gå och utforska sin omgivning är inte skadligt.