Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 10817 ggr
Swadika
0

Springa med 5 månaders?

Idag så började det regna en massa när vi gick på promenaden att vi sprang hem och han tyckte att det var så roligt, viftade på svansen och ja tyckte verkligen det var jätteroligt. 

Men nu tänker jag, hur långt kan en 5 månaders springa. Nu kommer inte vi göra det varje dag, utan kanske en eller två gånger i veckan.

Jag går ibland en runda som är på 2 km i skogen och den följer Theo såklart med på de senaste veckan, självklart i hans takt. Men jag skulle gärna vilja börja springa lite igen. 

Så hur mycket utav den sträckan skulle man kunna springa utan att det skadar honom? Jag tänkte då att vi kanske springer en stund och sen pausar och går och sen springer lite till, nu i början. Men hur långt skulle man kunna springa mellan pauserna?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[TeamGolden]
3

Vad är han för ras? 
När min hund var 5 månader var vi ute på hundträffar och han var lös och då sprang han ju. 
Men menar du springning som i att springa tillsammans med hunden som ett jogging pass tycker jag du ska vänta tills hunden fyllt över 1 år.

Swadika
0

Han är en Chihuahua, full av bus och energi. Även om vi har mycket mental träning har han spring i bena. 

Jag menar inte som ett jogging pass än, utan mer att vi springer i skogen, inte lös men i koppel och självklart i hans takt och korta stunder i början. Men ja kanske man kan springa 100 meter utav 2 km? Eller är det för mycket? Bara för att han tycker det är så himla roligt

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

mingman
2

#2 Vad tycker du själv?

Varför jag frågar är för att oftast så känner man sin egen hund bäst, och känner du att ni kan springa 100 meter så borde det väl inte vara några problem? Det viktigaste är väl att du inte pressar hunden till mer än vad han klarar av, men vad han klarar av vet du som ägare tusen gånger bättre än alla vi tycka-till-are på ett internetforum.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Swadika
0

Haha herregud han skulle säkert lätt orka 2 km med att springa, men det orkar inte matte ;) haha men ja jag tror absolut att han skulle klara det, i sin egen takt såklart :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Tess86]
1

Det finns ju en skillnad också mellan vad en valp orkar och vad som är bra för den. Valpar blir ju väldigt lätt överuppspelta och när de tycker att något är riktigt kul så glömmer de bort att de är trötta. Det är ju också möjligt att konditionen klarar mer än lederna gör, så att lederna tar stryk fast muskler och lungor orkar mer. Men även en valp som man bara släpper lös på ett fält springer ju, det är en del av leken och deras utveckling. 

Så nog kan du springa lite med din valp om han tycker om det men gör det mer som ett lekinslag eller en belöning när han är duktig, att lära honom att ha kul med dig, än att bestämt springa en viss sträcka eller att träna. Ibland kan man springa några steg bara, för att hunden ska få en positiv överraskning på promenaden. Det är snabba starter och plötsliga inbromsningar som sliter mest på lederna så jogga igång lite lugnt, tagga inte honom att springa det snabbaste han kan.

[typellisch]
0

Jag brukade (och gör än) springa tillbaka hem de 10 meter vi har när jag rastar Molly runt husknuten. Idag gör hon det självmant, börjar springa :P Men i alla fall.. de gångerna slutade jag inte tvärt utan det var: spring, jogga, gå. Och det ligger i än :)

Men vänta inte ut Theo, utan sluta spring fast han skulle klara mer. Så slipper du kanske slita på hand leder i onödan :) Om vi säger att han lätt kan springa 2 km som du säger, avsluta efter 1,5 km. Eller om han kan springa i 30 minuter så avsluta efter 15 minuter och ta 10 minuter till powerwalk och 10 minuter till lugn promenad. Då har du inte heller en hund som är uppe i varv när ni kommer in :) Då har han hunnit lugna ned sig och kommit ned i varv innan ni kommer hem.

Swadika
0

Ja men det kommer jag självklart göra, det är på hans villkor och att han ska tycka det är roligt, vi kommer inte springa det snabbaste vi kan, utan vi tar det lugnt, och bara stojar och leker :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[typellisch]
0

#7 Det låter bra :D

Driva
0

#5 Fast instruktören på min valpkurs sa att det var långa pass med statiska rörelser som var mycket skadligt. Tex gå/springa i samma tempo långa sträckor, där hunden gör samma rörelse hela tiden. 

Även SKK skriver samma sak på sin hemsida;:

"Tvärtom kan statisk träning vara skadlig för en växande kropp.   För de flesta raser bör man inte gå långpromenader, jogga eller cykla med hunden förrän den har nått ett års ålder eller mer"

http://www.skk.se/kopahund/din-valp-och-unghund/motion/

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Tess86]
0

#9 Jo, visst. Men om man springer bara några steg, som jag skrev, så blir det inte statisk träning. Men om man springer några steg och sedan tvärstannar så är det sämre än att springa några steg, jogga, gå och sedan stanna (= varierat tempo). Jag pratade inte om långa träningsrundor utan hur man startar och avslutar en kort springtur. Jag skrev aldrig att alternativet var att springa länge.  

Titta på människor som spelar tennis eller innebandy, de får ofta problem med knäna på grund av hastiga vändningar och inbromsningar.

[TeamGolden]
0

#6 Haha gör likadant 🤪

Driva
0

#10 Jag trodde vi pratade om en joggingtur, alltså springa i  flera minuter. 
Det är väl klart man kan typ springa över en äng som lek med valpen. 

Men jag skulle personligen inte gå ut och jogga/springa med valpen mer än några minuter.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Swadika
0

Det jag menar är väl blandning mellan joggingtur och spring och lek. I början är det ju mest såklart bara för att det är roligt att springa kanske 10 meter i skogen, medan det om några månader kanske handlar om ett sätt att motionera honom på :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Tess86]
0

#12 Jo, frågan från början handlade ju om hur långt man kan springa, då handlar det ju inte bara om ett litet lekspring. Men det jag menade är att start och avslut är viktigt oavsett hur långt eller kort man springer. Att jag skrev att plötsliga inbromsningar är farligt utesluter ju inte att det också är farligt att springa för länge.