Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 6753 ggr
[saga@]
0

inte krama hunden?

Ska man inte krama hundar? Andras förstår jag men sin egen? Läste det i en bok

Karmatarerskanise
5

Beror på om hunden gillar det eller inte.
Gillar den det så kör på, om inte så strunt i det.

[typellisch]
2

Jag kramar min hund många gånger. Ibland gillar hon det inte och då slutar jag men oftast borrar hon in huvudet mot min axel och myser hon med.

[fabienne]
2

Man får läsa kroppsspråket. Stelnar hunden till, slickar sig om munnen, tittar bort till exempel så tycker den nog inte att det är så mysigt att bli kramad. :)

Lilllens
0

Om hunden gillar det så förstår jag inte problemet? Kramar alltid min hund.

[saga@]
0

Okej :)

russin
0

Bara en av mina gillar så pass nära kontakt - så givetvis slipper hon som inte vill🙂

Michaela-N
0

Sin egen får man förstås krama om hunden tycker om det. Min gör det inte.

TheWolfGirl
0

Jag kramar alltid min hund och gosar. Det är en Jack Russell terrier och hon vill ofta att man ska lyfta upp henne i knät när man sitter i soffan och tittar på tv. När man sitter i den andra soffan som hon får va i brukar hon hoppa upp av sig själv och lägga sig tätt intill och sova.

Men såklart beror det ju på hur hunden är, om den gillar närkontakt eller inte. Jag känner en som hade en hund som inte var lika glad i kramar, som morrade om man höll om den. Så då lät man bli helt enkelt. :)

Driva
0

min äldre hun älskar att kramas! DEls kommer hon upp och trycker sig mot en för att bli kramad, sen ställer hon sig på bakbenen med tassarna om halsen på en och "kramas" på riktigt :D

Besök min blogg: http://bumpi.se

[saga@]
0

#9 åå va gulligt:)

Men ni som har hundar som inte är så gos sjuka.. hur klarar ni av det? är det inte tråkigt?

[dynamitella]
5

Hur barn inte kan låta bli kan jag väl förstå. Men vuxna människor borde absolut inte ha problem med en sån sak :) Självklart vill man ju kunna ta på och klappa sin hund, men att kramas gör jag absolut inte. 

Inga av mina hundar (eller mina 3 daghundar) gillar att kramas. Då kelar vi istället som de gillar. Kanske att klia på hakan eller att mysa med öronen och huvudet :)

Min barndomshund högg min klasskamrat i ansiktet (varningsbett) då hon kramade henne. Jag tror att vissa hundar känner obehag om man (framförallt en främling) kramar dem hårt och på så sätt håller fast dem. Det är en naturlig reaktion. Därför bör man inte uppmuntra barn eller/och främlingar att krama andras hundar, precis som att man inte ska stå och stirra dem i ögonen.

[saga@]
2

Jo men nu vill nog också vi vuxna mysa i soffan ,behöver kanske inte ge en bokstavlig kram men mys:)

Driva
1

En av hundarna jag växte om med tyckte inte om kramar och han tyckte inte om att mysa när han låg någonstans, tex soffan. Visst det var tråkigt,  men man får ju respektera det att han ogillae det. Däremot var han  väldigt fysisk på promenad och vid lek, så på det sättet hade vi roligt och mysigt :)

[Tess86]
2

Båda våra hundar älskar att kramas, de kommer ofta upp i knäet på en, även jämten på 28 kilo, och trycker sig mot en. Även när de sitter på golvet och vi gosar brukar jag böja mig ner och krama dem. 

I sängen ligger vi ofta sked med hundarna, ibland ligger alla fyra på rad, varannan människa och varannan hund, och jag somnar ofta med armarna runt en av hundarna.

mingman
0

Min hund ogillar närhet i stor portion. Han kan någon halvminut eller så ligga nära mig i soffan, men sen är det bra. Han tycker det är på tok för varmt att ligga i sängen, och ångrar sig alltid och hoppar ner igen.

Jag kramar honom inte. Jag känner ingen behov av det, då jag inte kan motivera mig själv rationellt till varför hunden skulle tycka om det. Jag har en strikt regel när det gäller mig själv som hundägare, och det är att inte göra saker (mot/med hunden) som är enbart för min skull.

Vad andras hundar tycker eller inte tycker om kan jag inte uttala mig om, men jag kan definitivt se hur hundar inte tycker om att bli fasthållna av någon som ofta är fysiskt både större och starkare än dem. Vi ser det som ett sånt tydligt affektionstecken för att vi socialt blivit lärda det.

I alla fall. Min hund gillar inte långvarig närhet, så jag kommer aldrig tvinga honom till det för att jag själv vill gosa och mysa. Det har jag gosedjur till. Och min pojkvän.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Michaela-N
0

#10 Gossjuk om något är precis vad min hund är. De som träffat honom kan nog intyga det 😉 Däremot tycker han inte om när man sträcker sig över honom utan förvarning.

teezan
0

här gosas, kramas och pussas det dagligen! men hade min hund inte uppskattat det hade det inte varit så. det sker på hans villkor och man märker om han inte är sugen.

här är en bra film om hur man kan "fråga hunden" om den vill bli kramad: http://www.youtube.com/watch?v=MLcjCSa2gZY

och en där man frågar om den vill bli klappad: http://www.youtube.com/watch?v=-cGDYI-s-cQ

Fridaaaa
1

Beror på hunden.
Vi kramar våran hund, även extrahunden.
Kramar t.ex mina föräldras hund med.
Men skulle inte krama en hund jag inte känner såklart.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Här har vi två olika, en som älskar kramar hon lutar sig imot o lägger huvudet vid nacken/halsen för att kramas. Andra är inte kramig men visst kan man krama men hon tycker mycket bättre om kli o pussar.

Jag kramar även andras hundar men det är hundar som känner mig/oss och som är kramhundar. Enja kramar andra med som hon gillar hon är värsta myshunden på kramas.

14 mysfamiljen, så sött  ❤️

Fenix_Chicci
0

Kramar min tik, hon är en riktig gosevovve som alltid ska ligga när i sängen, älskar att bli buren och sitta i knäet. Men ibland vill hon vara ifred och då accepterar jag såklart det. Hanen gillar inte närkontakt på samma sätt, kan uppskatta att bli klappad och kliad men inte mer.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Intehärutandär
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår älskar att gosa. Han trycker huvudet emot mitt bröst/hals och sätter sig och myser. Eller lägger sig om vi ligger ned. De förstår ju inte kramar som vi, men ömhet kan de absolut ge. Vår kommer då han varit olydig och gnussar emot oss och vill bli förlåten.

[Tess86]
0

#19 Ja, vi är riktiga mysfamiljen :) Jag skulle verkligen få vänja om mig om vi fick en hund som inte gillade att gosa nära. Fast å andra sidan lär man ju känna alla nya hundar från början, man kastar ju sig inte över en ny hund.

[fabienne]
1

#10 Men sen är det ju stor skillnad på att kramas och att gosa och mysa. Eller har jag fattat fel vad frågan handlar om? Krama för mig är att lägga armarna runt halsen/kroppen på hunden och krama åt. Jag tror inte jättemånga hundar tycker om det. Det är ju ganska "hotfullt" att hålla fast någon annan, även om vi människor har lärt oss att kramar ska vara mysigt.

Däremot är ju mysa något helt annat. Min hund tycker inte om att bli kramad. Hon säger inte ifrån men mysigt tycker hon inte det är. Däremot är hon världens mysmonster som alltid vill ligga nära, och helst på folk. :)

nlinds
0

Mina hundar gillar det inte, knappt när jag gör det, (ibland). Men jag AVSKYR när folk skickar fram sina ungar och säger "Krama hunden, den är inte farlig"….

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Gullan402
1

Mina hundar älskar att bli kramade. Så vi kramar våra egna hundar, skulle aldrig krama någon annans hund.

Låter heller ingen utomstående krama mina hundar. Utomstående ska på sin höjd få klappa hunden. Säger till barn att Findus inte får hälsa på mer än 2-3 barn i taget då jag hämtar lillan i skolan. Alla barn rusar fram och en del försöker krama honom men då säger  jag till. Senaste gångerna vi har varit i skolan har jag förklarat att Findus är gammal och trött och inte alls får hälsa på mer än lillan och stora syster sen våra fd grannbarn en familj som hunden växt upp med i nära kontakt.

Valpen får ingen av barnen på skolan hälsa på, barnen tycker jag är elak men det är min hund mitt ansvar till uppfostran.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Tess86]
2

Ja, krama och gosa är ju stor skillnad, men våra hundar gillar verkligen riktiga kramar. Kramar man dem med armarna runt deras nacke och rygg lägger de huvudet mot en och släpper man dem lutar dem sig mot en igen. Samma i sängen, om jag slår armarna runt en hund som ligger framför mig och drar hunden mot mig ger de ifrån sig en djup suck, slappnar av och ligger kvar tills de och jag somnar. 

Fast jag skulle aldrig uppmana någon annan att krama mina hundar. Vissa i familjen, som träffar hundarna ofta, kramar dem ibland och hundarna gillar det också. Men om någon som hundarna inte känner så bra skulle försöka skulle jag säga ifrån. Men jag har aldrig varit med om att någon försökt.

lisa90
0

Min hund älskar att vara nära, ligga i knäet, kela men han tycker inte om att kramas. Och absolut inte av främlingar.

Driva
0

Nu pratar jag om ens egna hundar, men tycker det är stor skillnad också på en hund som tycker det är obehagligt, och en hund som är typ "jaja matte jag vet att du älskar mig". 
Mina hundar älskar att gosa och kela men ibland står det bara "ut", eller tycker att de inte har tid just då. Men det är ju inte det där "frysa" till eller bli låg. 
Om ni förstår vad jag menar :)

Jespersen
1

Min jack russell vill gärna bli kramad, men hon gillar å andra sidan ALL närhet och beröring :) Det räcker att sitta och peta på henne så blir hon som paralyserad, och så fort man slutar så kastar hon sig på en för att få mer. 

Med corgin blir det gärna brottningsmatch om man försöker, hon tror att det är bus direkt. Det kan funka tidigt på morgonen när hon är trött, då kan man "spoona" lite, men att försöka ge en kram sådär apropå ingenting är som att fråga "vill du leka?".

Karmatarerskanise
0

#24 Skicka främmande folk fram sina barn till din hund och säger att den inte är farlig? 😮

UlrikaVonE
0

Vi kramas och gosar massor med vår Ridgeback tik på 9 månader. Men jag tror ingen kramar henne framifrån, hon lägger sig eller sätter sig brevid och vi lägger armen om och huvuden emot, annars lägger hon sig gärna med huvudet i någons knä eller vilar hakan mot en hand, axel eller ben… Det är bra att hon är en riktig mysmomma, det ger mycket fin kontakt mellan ganska hårda perioder när vårt ledarskap ställs på ideliga prov…. Hahaha Hon är i en iiiintensiv pubertets och spökperiod så dessa mysiga stunder är MER än guld värda de också i vår familj för båda tvåbentingarna och fyrbentingen ;-)

Magrat
0

Min äldsta tös gör som #26 beskriver så henne kramar jag ofta.
Däremot så får absolut ingen annan, förutom jag och min man, krama henne och det är ju inga problem. Men jag har heller aldrig stött på att människor vill krama mina hundar så just det har aldrig varit ett problem. Yngsta tösen tycker om att mysa, men för henne är det mer ligga bredvid och så ska man klia bakom öronen och i ljumsken, eftersom hon föredrar de så kelar jag så med henne. Man lär sig rätt fort vad ens egna hundar tycker om och inte tycker om och anpassar sig fort.  Får man en hund som inte tycker om att kela så lär den hunden ha massa andra personlighetsdrag som väger upp det. Yngsta tösen är däremot rätt duktig på att kramas själv så ibland står man med en tass på var axel och ska klappa henne.

#30 Människor tycks sakna en inre spärr när de ser ett djur, men det där beteendet har jag mest sett hos människor som inte själva har djur, men har kvar något rosenskimrande minne av barndomshunden som älskade allt och alla och nu ska de minsann få ge sitt barn samma upplevelse. Det händer att man får en hel del sneda blickar och muttrande om att ."Den där hunden borde ju inte få leva om den inte ens går att klappa" när man ropar nej och förklarar att hunden inte tycker om barn. Majoriteten av dem som agerar så är däremot trevliga och förstår bara inte varför det inte är okej, det är också dem som oftast ber om ursäkt när man förklarar varför.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Grodan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min korv (brun dobermann) var en riktig goshund. Han "attackerade" människor så att de skulle klappa, klia, massera och krama honom. Så gosig.

Han ville ständigt ha närhet.

Jag saknar honom så, den närhet vi hade. Att ständigt ha en hund fastklistrad på huden och sedan är hunden bara borta… det är så tomt…

RIP min älskling, Korven

13 nov 2001 - 17 juni 2013

(foto från 28 juni 2012)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Neela
0

Vår kille är med mig på jobbet och där är vissa hårdhänta, vissa kramar och de flesta vill klappa. Han trivs bra med det (en förutsättning för att han ska få hänga med). Hemma kramar vi ofta på honom och han kommer gärna upp med frambenen i knät och knör in huvudet i armhåla så vi kan kramas ordentligt.

[fabienne]
2

#33 Beklagar. Usch vad sorgligt. :( Kram till dig! 🌺

Grodan
0

#35❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[typellisch]
2

#33 Vilken ståtlig herre han var!
Beklagar, massa styrkekramar!!!! 🌺