Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1780 ggr
[hästtösen]
0

Hund avel????

Hej, har en renrasig Pekingese hane från Drakedreams kennel och en person har hört sig för till oss o vill para honom med sin Pekingesetik, men frågan är om det är rimmligt om vi kan ta ett valppris eller en valp för parningen? om det blir mer än 1 valp. Har sett att vissa vill ha ett valppris eller en valp men måste fråga o se om det är rimmligt. Det är en väldigt fin hane med en mycket fin stamtavla från Sveriges främsta Pekingesekennel.

Tacksam för svar.

Mysisa
0

Vet inte hur det är i din ras men det vanligaste jag lagt märke till inom renras avel är att man tar en språng avgift (typ 1000:- för själv parningen) Sen en avgift per levande valp efter 3 veckor tror jag det vanligaste är. Går tiken tom så får man oftast en omparning gratis men givetvis tillkommer levande valpavgiften.
Vissa raser har ett standard pris på språng och levande valp medans andra går efter hur meriterad och attraktiv hanen är. Kolla med rasklubben hur man brukar göra i din ras

minavitas.wix.com/kennel

Belimas
0

Som #1 säger så är det vanligast att man tar en fast summa i språngavgift och den kan vara allt från 1000-2000:- sedan tar man en summa/levande valp som uppnår en ålder på minst 3 veckor och den kan också vara allt från 1000-2000:-.

Eller så tar man en valp i stället för pengarna.

[Teddies matte]
0

Kontakta din uppfödare, denne bör kunna hjälpa dig, men tacka inte ja hur som helst, din hane måste vara duglig till avel med allt vad det innebär och även tiken, kontrollera tiken noga och tacka inte ja om tiken inte är tillräckligt bra.

[hästtösen]
0

#3: Hanen är mycket duglig då vi också själva ska avla med honom med våra tikar, Frisk o mycket fin.

Men tycker ni det är ok att vi tar ett valppris eller en valp?

[hästtösen]
0

Dock är inte deras tik utställd, tycker ni jag ska be henne ställa ut tiken innan eventuellt avel?

[Teddies matte]
0

#5 Ja, ställa ut någon/några gånger kan de gott göra.

[hästtösen]
0

Om det bara blir en valp, hur gör man då med betalningen?

russin
3

Det vanligaste är ett pris för själva parningen och ett pris för valp. I min ras är 1200 kr för parning och 1200 kr per levande valp det vanligaste. Tycker det är ett rättvist system. Tikägaren betalar alltså då pengar vid parningen och pengarna för för valp/valpar när dom är ca 3-4 veckor (och överlevt).

Att tiken inte är utställd tycker inte jag är det viktigaste, om det är en ägare som verkligen vet att tiken har något att tillföra rasen. Att hon är hälsotestad i dom för rasen viktiga tester och har bra mentalitet är klart viktigare🙂