Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3619 ggr
Birkis
0

När hon smiter?

Jag brukar ta hand om min morfars hund.Hon heter Spana och är en finnstövare som är en toppenhund för har jakt.Men det finns ett problem med henne.Hon älskar att springa så hon smiter när det inte är jaktsäsong.Sist sprang jag och min kompis med henne efter som klockan var runt tio och vi har varg i området,den gången var det inga problem att fånga in henne men när hon smiter "ordentligt" kan det bli problem. Hur ska jag och min familj reagera när hon smiter (hon är tio eller elva år nu så det minskar väll med rymnigarana men hon har mycket energi ändå)? Hur fångar vi in henne lättast? Och hur reagerar man när hon kommti hem? Med beröm att hon kom hem eller utskällning för hon smet? Anledningen till att hon smiter är inte att vi inte kan hantera hundar,både mamma och pappa växte upp med hund och vi har två just nu (den ena brukar smita ibland men bara när hon får syn på något att springa efter).

// Birkis

Maja2
0

Se helt enkelt till att hon inte kan smita.

[typellisch]
3

Varför ha en rymningsbenägen hund lös?

russin
1

En jakthund måste få motionera när det inte är jaktsäsong och det är bara gå ut och gå rejäla rundor eller cykla med dom. Motion måste dom få och får dom inte det är rymningsrisken stor. Hemma får man se till att det helt enkelt inte går att rymma och vara noga. Vore trist om hunden blev tagen av varg pga återkommande slarv.

[Timantis]
1

Jag har en golden som är extremt rymnings benägen. Hon drar o letar upp vilt om hon får tillfälle. Det löser jag med att de få gånger hon får vara lös så är det tummen i ögat på henne. Hon får max gå några meter ifrån mej samt att jag hela tiden aktiverar henne med leksak att leta efter o inkallning med godisbelöning. Kan inte gå en promenad med henne o drömma mej bort för då är hon borta på 5 sekunder. Annars får hon bara gå i koppel. långlina för större rörelsefrihet ibland har jag flexi koppel ( tränar dock mycket på bruksa så aktiveras gör hon) eller ibland rastar jag henne i rastgård vilket är väldigt ovanligt då jag inte gillar rastgårdar. Tror att man måste ge en rymningsbenägen hund en uppgift så den inte rymmer. 

Men låt inte hunden gå lös om den drar. Det är för det första inte lagligt o tänk om den skulle skada någon eller bli påkörd.

Birkis
0

#2 Hon går inte lös.Alla jakthundar jag känner går bara i koppel,vi riskerar inget!

#3 När vi kan brukar vi gå ordentliga promenader med henne.Vilket är nästan varje helg och när mamma och pappa har semester brukar hon följa med oss nästan vart vi än går i skogen.Så vi kan ge henne motion men min morfar och hans sambo är båda över sjuttio men de gör så gott de kan.+ det är inte slarv!!Om hon går på lina kan hon bli skrämd och dra sig ur halsbandet!! Är det slarv om en sjuttioåring tappar balansen och hon tar tillfället i akt och smiter?

// Birkis

linda88
1

Drar hon sig ur halsbandet tycker jag ni skall ha sele på henne. Vad är de hon blir rädd för? Tror du inte det är mer för att hon vet att hon kan och kommer på så vis lös så hon kan springa iväg och jaga, de är ju de hon vill.

Maja2
1

#3 Jag hoppas och tror att din morfar inte tappar balansen så ofta, för att sådant händer är ju inte slarv. 

Jagas hunden fortfarande med?  Vad görs i övrigt för att aktivera? Hon behöver nog mer än ordentliga promenader nästan varje helg kan jag tänka.

TheWolfGirl
0

Håller med #7. En ordentlig promenad nästan varje helg är inte tillräckligt för en sådan hund som ni har. Jag går långa promenader med min Jack Russell nästan varje dag. Och då menar jag en promenad på ca. 2 timmar, några gånger 3, och de dagar jag inte går så länge går jag i ca. 1 timme. Plus så går jag även lite kortare rundor under dagen eller går till hundhagen. Jag ger även mycket aktivitet för hjärnan som att göra olika trick och sådant som hon måste fundera lite extra för att klara.

Eftersom min och eran hund är av samma typ av hund, och eran dessutom är större, borde ni gå lite mer än en ordentlig promenad nästan varje helg.. Om det dessutom är en hund som brukar jag så behöver den även mer motion bara för det (har aldrig jagat med min hund).

Som #7 säger så borde ni i så fall antingen byta till sele eller spänna åt halsbandet lite mer så att det inte går att ta av det om man inte löser upp det lite. (absolut inte så att hunden stryps!)

Hoppas det löser sig! :)

Birkis
0

#6 Om tråden råkar slå till henne på baken så blir hon rädd och drar sig ur halsbandet.

#7 Det är min extra mormor som går med henne,hon tappar inte balansen och så så ofta men det händer.Ja vi jagar fortfarande med henne men hon måste nog gå i pension snart.Om någon av mina morbröders hundar eller våra hundar är med henne i hundgården är det vanligt att de busar mycket.

#8 Jag förstår och vet det med promenaderna men vi bor 4,5 mil från varandra. De bor i en by mitt i skogen och vi har stuga där så det är därför jag inte är ute med henne mer!

// Birkis

linda88
0

Som sagt var en sele på men om hon blir rädd för att kopplet nuddar hennes bakdel skulle jag träna mer på relationen. Varför blir hon rädd för det? Har någon varit elak emot henne?

Maja2
1

#9 Ok, om hon fortfarande jagas med, kanske det räcker att öka motionen för henne? Att jaga med en hund med för dålig kondition är inte snällt mot hunden. Du säger att hon älskar att springa, och det tror jag med :)    Därför borde hon få jobba mer fysiskt, annars blir det lätt så att hon försöker smita och springa när hon får den minsta chans. 

Jag har på många vardagslydnadskurser jag hållit, haft många jakthundar, och de går visst ha lösa, och man BÖR träna både lydnad och annan hjärngympa med dem när det inte är jaktsäsong, annars får man den här typen av problem. Nu tycker jag inte att det är ditt ansvar att sköta motion och aktivering, men när du har henne hemma, se till att hon inte kan komma loss, det är mitt bästa tips :)

Förutom det: Nej, skäll inte på henne när hon kommer, om hon smitit.

Birkis
0

#10 Jag vet inte om någon varit elak mot henne. Men hon har alltid varit så, för ett par år sen kunde man inte ens klappa henne på huvudet!

#11 Hon brukar vara med när mamma är ute och springer under våren,sommaren och hösten.

// Birkis