Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3282 ggr
[Murvel]
0

Vilken ras hade passat mig bäst?

Hej! Jag har i princip bestämt mig för att köpa en sheltie. Men jag och sambon är nyfikna på om det kanske finns någon ras som hade kunnat passa oss bättre, eller i alla fall lika bra. Vi har även varit inne på finsk lapphund, chodsky pes, papillon och golden retriever i aktiv variant. Kännetecken vi önskar i rasen/hunden: En liten eller medelstor hund En "aktiv sällskapshund" eller allroundhund En pigg, kontaktbenägen och lättmotiverad ras gärna med föremålsintresse En frisk ras En hund utan större aggressioner En hund utan större viltintresse En "smidig" och naturlig kroppsbyggnad En päls som klarar södra Sveriges väder utan att hunden lider allt för mycket under varma sommardagar Vad vi INTE önskar : En superaktiv hund (bc, bruksschäfer) En hund som skäller i fart En hund över 30 kg En hund som är svår att motivera En ras med allvarliga rassjukdomar En hund som kräver mycket pälsvård En hund som bara tyr sig till en person En ras som kännetecknas av aggressivitet mot andra hundar Vi vill träna mycket trick, lydnad, rallylydnad och så småningom jogga/cykla med hunden. Så, vad är det för ras som passar oss bäst? Är det någon som jag nämnde ovan som INTE passar? Mvh

TheWolfGirl
0

Hej!

En ras som jag tycker passar precis in på din beskrivning är Jack Russell terrier. Jag har en själv och det ända som är lite fel med beskrivningen är viltintresse. Men det är inte mer än de flesta hundraser. :)

Andra raser som jag tycker skulle passa in på din beskrivning (som jag däremot inte har haft) är:

- Västgötaspets

- Norsk lundehund

- Isländsk fårhund

- Norsk älghund, svart (Mina farföräldrar hade än som aldrig skällde och de hade henne lös i skogarna nästan hela tiden. Hon var väldigt lydig och min farfar berättade än gång att de hade träffat på rådjur men när han stannade märkte hon på honom hur han betedde sig och stog helt stilla hon med :) )

Och när ni ändå funderar på en Papillon, varför inte en Phaléne? ;)

Mr_Si
1

#1 Fast i min erfarenhet har Jack Russels ett väldigt högt viltintresse och aktivitetsbehov, dessutom verkar problem med hundaggression inte vara helt ovanliga inom rasen… Detta är naturligtvis saker som går att påverka via uppfostran och vi är eniga om att JRTs är en underbar ras men jag kan inte hålla med om att den passar in på TS önskemål, dansk-svensk gårdshund skulle nog funka bättre isf tror jag. :)

Känner mig också lite tveksam till att rekomendera en jakthundsras som Norsk älghund till någon som vill ha en hund utan större viltintresse men de andra raserna du nämner kan jag nog skriva under på.

TS: sheltie låter bra tycker jag (reservation är ju dock vanligt inom rasen så vill du ha en hund som älskar allt och alla kanske det blir fel?), har du kollat keeshond (för mycket päls?) kromfohrländer (lite för reserverad och vaktig?) Dansk-svensk gårdshund (kanske lite frusen och skällig, annars ett väldigt bra alternativ enligt mig)

[Teddies matte]
0

Vad tycker ni om pudlar, håller ni den nedklippt är det mycket lite pälsvård.

Har ni kollat på de tyska spetsarna? Låter också som någon av dem skulle kunna passa, t.ex. Mittel-, Grosspitz eller Keeshond.

[TeamGolden]
0

Föremålsintresse är ofta individuellt. Men tror sheltie skulle kunna vara ett alternativ, pudel (vilken storlek man nu vill ha) och jaktlabbe

Shelties är i många fall veka hundar, så välj uppfödare väl, ha koll på föräldrarna till hunden och kolla så de är stabila. 

Pudel är en väldigt lätt allround hund som hänger med på det mesta, ingen svår hund utan en hund som hänger med på det familjen gör. 

Jaktlabbe är en underbar familjemedlem med lite mer krut och ofta väldigt glad, en hund man lätt kan gå långa promenader med och testa på de flesta grenarna för skoj mest.

htt
0

Jag skulle nog kanske tipsa om min ras- dansk/svensk gårdshund!
De är små och smidiga, snabba, ÄLSKAR värme, väldigt friska även om det finns hundar med hd (de har ett avelsprogram som i kort innebär att man inte får ta kullar efter föräldrar med sämre än b på höfterna för att registrera valparna).

De vill gärna vara med vart matte och husse är, kräver en del aktivering men inte mer än vad jag förstått från tidigare trådar att ni är villiga att ge. Vissa hundar inom rasen har tydligen lite viltintresse då de agerade "skadedjursbekämpare" på gårdar förr i tiden och eliminerade sorkar, råttor, möss osv. Men det beror nog på vilka linjer man tar valp ifrån och dessutom är det ju inget som går till överdrift.

Min lilla kille (snart 10 veckor) är väldigt modig, nyfiken, älskar att vara ute och upptäcka saker men lika mycket att efteråt ligga och mysa i famnen. Det är ganska karaktäristiskt för en DSG har jag förstått :)

sar0101
0

Dansk svensk gårdshund är ett alternativ tycker jag! Mildare temperament än en Jack russel men verkligen inte mesig. En frisk ras som hänger med på allt från agillity och lydnad till freestyle:) Men det bästa med dom tycker jag är att de är aktiva och livliga ute men cool lugna inne,dessutom är dom lätta att ta med sig och går bra ihop med andra hundar.

[Forest]
0

Medelstor hund hur hög är det ungefär ts?

Jag tycker ni ska kolla lite spetsraser där är det väldigt friska raser nästan ingen rastypisksjukdom finns. Pudel är väl oxå en ras som jag tycker passar in sen beror det helt på vad man anser mycket pälsvård o den biten, nerklippt Pudel kräver mindre pälsvård. Men då krävs det klippning ofta är man nyfiken på den rasen kan man gå in på Pudel.ifokus finns en del inlägg bla om nerklippt o pälsvårdsbiten :)

Jack russel är en härlig ras jag tycker mig se stor skillnad på de som gör lite med sin jr o hur dennes temprament är mot dom som inte gör något alls mer än kvarterspromenader. Dom är med på allt, inte nervig utan tar mycket som det kommer. Dansk svensk gårdshund kan vara lite nerviga men attans vad härliga dom är, även dessa är alerta, go och aktiva. Dok räknar jag dessa raser som små 😉

TheWolfGirl
0

Okej.. Ska säga att åtminnsåne min jack russell är väldigt aktiva ute men när man kommer in är hon väligt lugn. Ligger mest och vilar om man inte själv (som jag) är väldigt mycket uppe och gör saker så att hunden följer med..

Jag vet att det är en jakthund (Norsk älghund, svart) Men vad jag har fått veta så används dem i en jaktmetod där man har hunden på en spårlina. Hunden går före och söker efter älgen och jägarna går tillsammans bakom och håller i linan. När hunden får vittring av en älg stannar den. Den skäller heller inte på vilt.

https://www.youtube.com/watch?v=zACnaya7-fc

De hade aldrig några problem med sin norska älghund, och de gick dagligen långpromenader lös i jämtlands skogar där det är fullt av viltliv. :)

Ja, Dansk/svensk är ju ett annat alternativ ;) Känner en som bor några hundra meter från oss. :) Har träffat på den ett par gånger. Första gången gick jag och min JRT förbi deras tomt.Deras dansk svenska var ute och de fick nosa genom grinden. Så fortsatte vi att gå. De hade en väldigt hög häck och i hörnet av häcken hoppade deras hund ut. Matte och husse kom och de berättade att de t.o.m hade satt dit ett hönsnät för det hålet. X) Men trevlig hund va det i alla fall.

Mr_Si
0

ts: provat detta test? tycker det är ett av de bättre även om det naturligtvis har sina brister http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=11

[Forest]
1

9 nja jag får inga raser när jag tar kryssar i allt jag gör med mina pudlar som nu till hösten även ska testa på eftersök 🤔 Kryssar jag i typiska saker som utställning,agillity alla grenar och kryllig päls mindre ras samma visa ingen ras. Tar jag sen bara utställning, medel mortion och krullig +mycket pälsvård och allergi i familjen får jag upp

Bichon frisé
Bolognese
Dvergpuddel
Toy puddel
 Tycker att utställing o pälsvård, med promenader är bra lite aktervering 😎🤔

[Murvel]
0

Ni är flera som tänker på D/S gårdshund. Jag har aldrig fått uppfattningen av att den är någon vidare lydnadshund? Har jag fel? Vill tävla i lydnad på hög nivå och därmed ha en kontaktbenägen och arbetsglad (med föraren) hund. Det framkom kanske dåligt i mitt inlägg. Men vore kul om jag har fel om D/S gårdshund, då min sambo har nämnt att han tyckte den rasen var intressant.  🙂

#9 Kul, jag tänkte på det testet häromdagen men kom inte på hur jag skulle hitta det. Gjorde det för några år sedan och det var så jag kom in på sheltie från första början.. Nu fick jag dessa resultat: 

Collie korthåret
Golden retriever 😛
Russisk sort terrier 
Shetland sheepdog 😛

TheWolfGirl
1

I så fall kanske Chodský Pes skulle passa? :)

htt
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11- Jag vet många som tränar/tävlar lydnad med sin DSG med bra resultat!
De är nog generellt inte lika "föriga" som sheltien men de älskar att vara till lags och få hänga med. Jag har även planer att träna och tävla lydnad med min kille i framtiden!

Jag var själv väldigt inne på sheltien först men då jag sköt upp valpköpet något år så hann jag reflektera lite över rasvalet och snubblade in på den dansk/svenska gårdshunden istället. De största anledningarna är att DSG faktiskt är en friskare ras, det är mycket lättare att hitta en bra, mentalt stabil individ från bra linjer, själva rasklubben känns mycket mer seriös med tydliga avelsmål. Sen att dsg'n är korthårig jämfört med sheltien är väldigt skönt enligt mig som redan har en långhårig hund och blir galen på våren då han drar in hur mycket smuts som helst!

Det jag reflekterat över nu när jag träffat både en del shelties och dsg är att gårdshunden tar mer plats i sammanhanget. Sheltien har (enligt mig) en tendens att smälta in, bara vara med utan att riktigt märkas. På gott och ont förstås! Medans gårdshunden märker man av direkt, utan att det går till överdrift.

Jag hade ungefär samma kriterier som dig när jag sökte hund och än så länge känner jag mig hur nöjd som helst över rasvalet! Gårdshundsfolk är så himla trevliga och det är alltid bra stämmning kring ringen på utställningar osv.
På tal om utställningar- en oerhört skön sak med gårdshunden är att man kan ställa den som den är. Utan att behöva piffa med päls, öron, osv osv.

Känns som att jag ger en hel del smygreklam för rasen nu ;)
Bifogar en bild på min lilla kille, 9 veckor.

Ratlings
0

En Bearded Collie kanske skulle vara något? Nu kräver ju dom minst 1 timme i veckan på pälsvård, men det går ju att klippa ner också. Tycker dom passar in på det ni söker :)

// Lise
When nothing goes right, go left!