Svamp?
Det bruna på klorna är väl bara pigment. Så ser det ut på vår killes klor också. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Förut hade hon bara brunt allra längst in på klon, men nu har det blivit som ränder på klorna. Förut hade hon även bara brunt på klorna på framtassarna men det har nu även blivit brunt på några klor bak. Är det ändå pigment?
Det kan vara svamp, min hunds klo såg precis ut så när han hade svamp. Har hon alltid varit så vid klorna eller har det blivit mer och mer rödbrunt på klorna allteftersom? Edit: såg ditt svar nu, kan ju vara värt att kolla upp, menar när min hund hade svamp så kliade han sig i örat och fick svamp där med. Är det rött längst in?
Hur behandlade du din hunds svamp vid klorna? Vi behandlar hennes jästsvamp med lättsaltat vatten och zinksalva vilket fungerar bra. Det kanske kan fungera även på klorna då? Kanske inte salvan men i alla fall saltvattnet. :)
Vi har koll på att hon är sur i kroppen och att det är därför den andra svampen fått fäste så troligen är detta också av samma orsak då. Ska fråga nästa gång vi är hos veterinären. :)
Jag misstänker svamp på min kille också, ska använda bakteriedödande schampoo, koksaltlösning och självklart rådfråga veterinär - när hon behagar ringa upp mig! 🙂
// Lise
When nothing goes right, go left!
#5 Är det på klorna eller var sitter svampen på din hund?
#6 På tassarna, runt munnen, på hakan och troligtvis i ljumskarna. Det är antagligen en "biverkning" av allergin.
// Lise
#7 Å, tråkigt att höra om allergin. :( Usch.
Du får meddela vad veterinären säger när hon behagar ringa upp!
#8 Det ska jag göra. 🙂
// Lise
Nu har jag pratat med veterinären! Hon rekommenderade malaseptic som schampo på tassarna, låta det verka 10 minuter och malaseptic bomullspadds runt munnen. Ska köra med det varannan/var tredje dag :)
// Lise
#10 Okej! När vi köpte vår hund fick vi med en flaska Malaseb. Namnen var lika men de kanske inte har något med varandra att göra. :) Jag tyckte inte Malaseb fungerade bra, då fungerar saltvatten och zinksalva bättre på vår hund.
Hoppas hur som helst att det fungerar bra på din hund så att han slipper besvären snart!
Finns en tråd om liknande fenomen inne på Devon rex i fokus.
Kan kanske vara liknande sjukdom?
http://devonrex.ifokus.se/articles/51c37920ce12c4738f002c56-malassezia-hos-devon-rex?discussions-1
#11 Det hoppas jag också 🙂
// Lise
#12 Ja precis! På Malaseb-flaskan så står det att den är mot Malassezia. Det är en typ av jästsvamp. :) Intressant artikel!
Jag fick tag i malacetic (som det heter inte malaseptic som jag skrev tidigare) igår så har kört med det igår och idag. Han har även duschat med bakteriedödande schampo två gånger (duschar varannan dag) och han är redan mycket bättre! Knappt någon klåda och inte alls lika röd och irriterad som innan! Det enda jobbiga med malacetic servetterna är att dom luktar äpple, vilket min kille älskar, så han vill helst bara käka upp dom när jag fixar runt munnen på honom ;)
// Lise
#15 Haha, typiskt! :D Skönt att det blev bättre så snabbt! Hoppas det håller i sig nu. :)
#16 Haha ja det är inte lätt alla gånger ;) ja det är jätte skönt! :)
// Lise