Voh ?
Vad tycker ni om fodert Voh ?
Måste man ha stor frys?
Hur mycket kostar en 500gr korv ?
Bästa maten någonsin.
Nej, köper 10 korvar åt gången och det får plats i ett frysfack i vår frys (blir lite trångt när man delar upp och fryser in: plastpåsar med dagsportioner, tuggben, nötfärs + korvar).
19 kr betalar jag för 500 gram, alltså en korv.
De där va ju skiit billigt ! ;O
Men hur gör man då om de är fryst ?
Köper man en hel låda med 40 femhundragramskorvar brukar man få det billigare också. Det finns även 5-kiloskorvar att köpa och då kan man få ner priset ännu mer. Det blir lite extra pyssel med stora korvar men det kan vara värt det om man har tight med pengar. Jag tar fram en rejäl kniv och slår på den med en hammare så att jag får lagom stora bitar och fryser in bitarna igen.
Dock har jag hört lite olika bud om de där femkiloskorvarna. Jag har inte haft några problem med att få köpa sådana, men ibland får man höra att de bara säljs till uppfödare. Värt att kolla upp i alla fall. :)
En till fråga.. PÅ deras hemsida så stod de att mni hund på 6kg skulle äte 120 gr per dag, stämmer de? Och är de då per dag/eller mål ? Och kan man ge den maten till en 7 månadersvalp ? :)
Och är de kyckling som e mildas då ?
Man brukar prata om den totala dagsgivan eftersom det skulle bli lagom förvirrat om man pratade om portionsgivor eftersom folk utfodrar sina hundar olika många gånger per dag. :)
Man brukar utgå från 2 % av hundens vikt vid vuxen hund. Småhundar kan behöva något mer så där brukar man säga 3 % av hundens vikt. Sedan får man hålla koll på hullet och dosera upp eller ner därefter såklart eftersom alla hundar är individer, men då har man i alla fall något att utgå ifrån.
Ja man kan utfodra valpar med VoH. Pratar man om valpar brukar rekommendationen vara 2 % (eller 3 % vid småhundar) av valpens beräknade vuxenvikt. Blir valpen mullig minskar man mängden mat och blir valpen för smal ökar man. Så det är svårt att säga "såhär är det" utan man får mer vara observant på hullet. :)
Jag tycker Fabienne kan få svara på allt, haha. Hon verkar ha så stor koll på foder och allt som hör till! Så lyssna på henne och följ hennes råd 😎
#8 När man tvingats läsa på ett x antal timmar om foder och hur det påverkar kroppen, sökt hjälp, varit aktiv i forum, utfodrat rått själv ett tag och suttit och läst på VoH-facebookgrupp några timmar så vet man tillslut vad svaren på de vanligaste frågorna brukar vara och vad som verkar fungera och inte inom VoH bland annat.
Jag är absolut ingen expert, tro inte det, och har ingen utbildning inom näringslära men jag tycker det är jättekul att diskutera foder däremot! Foderfrågor ligget mig varmt om hjärtat eftersom jag sett vad det kan göra för en hund. Men tack för de fina orden typellisch, även om jag vet att du har mer erfarenhet än mig om hur det är att utfodra en liten hund. 🙂
#9 Jag kan mest utfodring av små hundar för att jag själv har en liten hund. Vad som är mildast och typ utfodra en 8 veckors valp (har inte med TS hund att göra men ja, rent allmänt) har jag ingen aning om dessvärre :P
Men jag tycker du har bra kunskaper och ger tydliga och bra råd vilket alltid uppskattas!
Ts: Jag lägger fram två korvar i kylskåpet och sen delar upp allt efter någon timme. Sen fryser jag in allt igen :)
Jag började med VoH när Molly var… 8 månader kanske? Minns inte riktigt men ungefär då. Och hon får 110 gram/dag vilket passar henne utmärkt. Förutom det får hon råa köttben och lite torrfoder i aktivering :) Man får gå på hullet. Man kan alltid följa rekommendationerna att börja med men i slutändan går man alltid på hullet.
Sen rekommenderar jag att ge sista måltiden vid 21-23 tiden. Annars finns stor risk att hunden spyr på morgon pga tom mage då färskfoder är så lätt smält. Därav att det kan vara bra att ge ett köttben eller lite torrfoder i aktivering under dagen så hunden inte spyr pga tom mage.
Sen vill jag även rekommendera att ge lite torrfoder innan man t.ex går en långpromenad (såklart 1-2 timmar innan så magen inte vrider sig) 4-6 timmar efter hundens frukost. Gjorde tabben att gå en sväng till djuraffären och vidare till min bror (tar nästan 2 timmar) med Molly cirka 4 timmar efter frukost… precis innan vi kom fram spydde hon pga tom mage. Motion + lättsmält mat är inte lätt alla gånger :) Man får lägga om schemat lite då. Brukar även ha en påse torrfoder med mig i väskan ifall det skulle behövas. Om man tar långa morgonpromenader så rekommenderar jag att kliva upp tidigare, ge mat och 1-2 timmar efter ta den långa promenaden för att inte riskera spya. Så gjorde jag här om dagen. Klev upp 06.30, gick ut en snabbis, gav henne frukost och vid 09.00 gick vi till skogen med en vän på långpromenad. Ingen spya alls :)
Det är lite krångligare på så sätt med färskfoder då det är så lättsmält.. men man hittar en rytm till slut :)
Jag brukar bara ge mat en gång om dagen nu när hon ätit torrfoder men då bör jag alltså börja ge två gånger nu då när hon ska äta burgare. Ser så lite ut när det ligger där på tallriken :-).
#11 Ja. Färskfoder är, enligt mig, obeskrivligt bättre än torrfoder! Torrfoder kan man använda som godis, men inte som utfodring :) Men det är min personliga åsikt! Vissa kör 50/50 också och är nöjda, det är upp till var och en.