Helt otroligt*:)
Idag när jag åkte spårvagn med Hugo kom de fram en tjej som sa nämeeeeen ååååh vilken söt papillon, jag har en likadan hemma fast en tik. Dem måste bara träffas!!! Jag vill gärna ta en kull på henne senare blablabla. Jag bara eeeeeh.. dem ska nog ses först..:) ¨å hon fick mitt nummer och hon ringde mej för fem minuter sen och verkade jätte trevlig=)
Om jag ska användA hugo till avel efter jag har träffat hennes hona och se lite på hennes erfarenheter vad gäller med dräktiga honor och sånt där.. vad ska jag ha för avtal tycker ni?
Det brukar vara runt 700-1000 kr parningsavgift
och sedan 700-1000 kronor för varje levande valp ^^
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Det förekommer även att den som äger hanhunden får summan av en valp.

Eller att man får en valp rent utav om man vill det själv förståss…
Finns det inget standard avtal från skk eller nått sånt?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har Hugo stamtavla? Mest nyfiken :P
Oftast är det ju så att den som har hanen antingen får en valp eller summan för vad en valp kostar..
Hur gammal är Hugo och hur gammal är tiken? Varken hanen eller tiken får ju vara för ung ;)
Skulle vara mycket försiktig med någon som bara kommer fram från ingenstans för att göra en avelsförfrågan om en hund hon inte vet något om.
En valpkull är inget man bör ta bara för man kan, det kräver mycket kunskap/pengar/engagemang, för att inte tala om avelsdugliga individer.
Kolla upp tikens namn på hunddata där står stamtavlan, ev. meriter och veterinärbesök.
Nu vet inte jag var pappisarna har för rasbundna sjukdomar, men PRA tror jag förekommer? hör med rasklubben vad era hundar bör ha testats för sjukdomar INNAN ni sätter dom i avel.
≧◔◡◔≦

HelenL
Kul att du vill ta valpar efter Hugo.
MEN!
jag tycker att båda hundarna skall vara HD/AD röntgade.
Ha bra mentalitet
Frisk intyg från vetrinär
och kolla upp papilonens egna sjukdommar.
Hugo har stamtavla ja och hennes tik med. Men jag vet att dem inte ska vara för unga:) som sagt de ska ju träffas först och så vill jag lära känna henne lite bättre innan så detta lär ju dröja!!!
Jag ska givetvis kolla upp Hugo hos veterinär innan så han inte har några sjukdomar och även röngta honom.
Röntgas papillion? Har hört att vissa småraser inte behöver det, eller fick höra det när jag frågade åt en kompis med Chihuahua. Däremot skulle de ögonlysas. Men antar att veterinären har koll på det :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

höftledsfel är vanligare på de större raserna men man bör nog kolla med rasklubben vad man ska kolla upp på sin hund innan avel
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Såsom ansvarskännande uppfödare och medlem i Papillon-Ringen har jag att iaktta följande rekommendationer…
- att behandla och vårda mina hundar väl i enlighet med beprövad
erfarenhet, och följa SKK:s grundregler för uppfödning av hund samt Jordbruksverkets bestämmelser (LSFS). - att bedriva uppfödning endast med renrasiga hundar, och vara väl
förtrogen med rasstandarden för Papillon. - att bedriva avel endast med hundar som är registrerade i SKK, eller
erkänd utländsk kennelorganisation. - att till avel endast använda hundar som är såväl fysiskt som psykiskt friska, och i övrigt följa de regler som gäller beträffande genetiskt betingade defekter. Rasen har från 1994 hälsoprogram avseende PRA, vilket innebär registreringsförbud för PRA-behäftad
papillon samt föräldrar till densamma, samt eventuellt tidigare
producerade avkommor till PRA-hunden. - att ID-märkning är obligatorisk enligt SKK:s bestämmelser.
- att föräldradjuren ska vara knäledskontrollerade u a (utan anmärkning) eller grad 0 och klubben skall informeras om resultatet.
- att knäledskontroll skall ske efter ett års ålder (palpatoriskt).
- att föräldradjur skall vara ögonspeglade u a senast ett år före
parningstillfället. Hund som är ERG-undersökt i Sverige u a
undantages från omlysningsregeln. - att undvika ensidig satsning på ett begränsat antal handjur, så kallad
matadoravel. - att bredda avelsbasen inom rasen.
- att i möjligaste mån försöka att låta tilltänkta parningstik respektive
hane bli 2 år vid betäckning. Kombineras denna åtgärd med en
förnyad ögonundersökning av avelsdjurens föräldrar vid 4-5 års
ålder förbättras uppfödarnas möjlighet till effektiva avelsåtgärder
radikalt angående bekämpning av PRA. - att ej para tik första gången efter 4 års ålder.
- att ej para tik efter 7 års ålder om inte specifika skäl föreligger.
- att endast i undantagsfall använda tik i avel mer än en gång per år och att tik som haft två kejsarsnitt tages ur avel.
- att valp enligt SKK:s grundregler skall vara minst 8 veckor vid
försäljning, registrerad i SKK, ID-märkt, veterinärbesiktigad,
friskintyg, avmaskad. Skriftliga skötselråd och köpeavtal skrives
enligt SKK:s rekommendationer. - att uppfödare bör vara väl medveten om sitt ansvar gentemot
valpköpare, och att konsumentköplagen och köplagen gäller i
tillämpliga delar vid försäljning av valpar. - att uppfödare ej lämnar osanna uppgifter om sin uppfödning.
- att uppfödare rekommenderar sina valpköpare att knäleds- kontrollera och ögonspegla sina hundar, samt underrätta klubben om resultatet för att kunna bidra till att bevara rasen sund och frisk.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar