Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1282 ggr
Xristina
0

Funderingar på att köpa hund.

Jag och pojkvännen går i funderingar på att skaffa hund. Vi vill gärna ha en större ras, och försöker se det hela ur hälsoperspektiv. Jag har förstått att många hundar får problem med höfterna när de blir äldre, finns det någon ras som är mindre benägen för det än andra?

Vi har båda haft hundar i hemmet sedan vi var små, och själv var jag med och startade upp den första kenneln för Slovenský Kopov i Sverige, så vi är inga nybörjare med hundar, vi har dock aldrig haft några egna. Vi bor i en trea, med väldigt goda promenadmöjligheter, och även nära till stora grönområden och badställen.

Vi vill gärna ha en aktiv hund, men som kan koppla av efter en lång promenad. Den ska gärna kunna följa med när vi vandrar i fjällen, utan att tröttas ut med en gång. Helst ser jag att den inte hårar allt för mycket heller, då både jag och pojkvännen har lättare form av allergi. Att inte skaffa hund vore ju ett alternativ, men då vi båda saknar det så mycket, så är vi beredda på att klia lite från tid till tid.

Att få tid för valp är inte något problem, då jag pluggar på distans, och därför har möjlighet att ta långa promenader flera gånger om dagen, och den skulle aldrig lämnas ensam, tills vi tycker det är dags att träna in att kunna gå en kortare tid själv.

Jag har inte mycket erfarenhet av andra raser än Tax och Kopov, så tips på olika raser som skulle kunna passa in är välkommet.

Tack så mycket, hoppas på lite olika svar :)

Knorran
0

här kommer några raser :)
Borderterrier - Robust och medelstor terrier. Rekommenderas till den som vill ha en ”lagom” ras när det gäller modell, storlek, päls och egenskaper. Hänger lätt med på långpromenader.

Dansk/svensk gårdshund - Sympatisk utan att vara insmickrande. Ungefär som en svensk jack russel. Har kallats skånsk terrier men samma hund finns i både Danmark och Sverige, det nuvarande namnet är en kompromiss.

Shiba - Har japanskt ursprung, är tålig och trogen. Överlevde kriget i Japan genom att släppas ut och mer eller ­mindre leva som vildhund. Rätt ovanlig ras i Sverige. Väcker uppseende med sin täta päls. Klipps inte utan kammas

Västgötaspets - Ett svenskt kulturarv med intressant historia. Är kanske ursprunget till det engelska kungahusets favorithund welsh corgi. Aktiv, frisk och uthållig vallhund

[Jens]
0

Jag kan bara säga att du borde titta på Irländsk varghund för det borde passa er utmärkt! Sök gärna via google för mer information.

Knorran
0

tibetansk terrier fantastiska hundar!

Welshterrier kanske kan va något :)

Majken!
0

Storpudel.

Xristina
0

Tack så mycket för alla svar :D Jag ska undersöka allihop :)

JensW: Hehe Irländsk varghund är både jag och pojkvännen väldigt förtjusta i, och alla våra möten med dem har bara varit angenäma. Måste erkänna att storleken kan vara lite skrämmande, men nog mer i unghundsstadiet när de är så klumpiga, och av misstag kan förstöra både det ena och det andra, men så är det ju i och för dig med alla hundar :)

Knorran: Jag har nog aldrig stött på någon av de raserna du skrev, så tar och kollar upp dem med en gång :D Är inte så förtjust i terrier egentligen, så blir nog inte en sån. Pojkvännen gillar dem, men jag är lite skeptisk mot dem.

Majken!: Jag är inte alls förtjust i Pudel :) Det finns ingen egentlig anledning, bara en fånig motvilja från min sida, haha. Har varit på tok för många utställningar med alldeles för friserade hundar, så kan nästan inte se dem på något annat sätt längre. Ser gärna att min hund verkligen ser ut som en hund, gärna lite "rugged" :P Vet att man absolut inte behöver klippa till massa bollar i pälsen på dem, men kan liksom inte släppa de tankebanorna ändå :P

[Teddies matte]
0

Vad tycker ni om vattenhundar? Lagotto, spansk eller portugisisk vattenhund eller Barbet kanske vore något?

Xristina
0

Vi har aldrig pratat om vattenhundar, men det är absolut något vi ska titta på :D

[saga@]
0

jag tänkte direkt storpudel :)

Mapel
0

Haha, måste bara säga att det låter nästan exakt som mig och min sambo! Vi har haft hund i familjen, min sambo har en släkting som är uppfödare och hela hennes familj har hund, jag hade familjehund som yngre men vi har aldrig haft någon hund tillsammans. vi vill ha en aktiv hund. Vi bor också i en trea, min sambo pluggar på distans. Jag är lite allergisk(dock ej mot hund iof)! Ledsen för OT men var bara ett sånt sammanträffande! Vi ska i alla fall få hem vår lilla sheltie pojke i slutet på augusti. 

Men ang raser, sheltien såklart men de hårar ju och är liten, annars en väldigt aktiv ras som passar till det mesta men har ändå lätt att slappna av. 

Kanske en springer spaniel? Trevlig ras som är aktiva men inte till överdrift! Lagom stor enligt mig :) 

Annars är ju även jag lite svag för irländsk varghund, men är dock lite skeptiskt till så stora raser, är ju ibland problem med ex magsäcksomvridning, högtproblem mm. De får ju oftast inte aktiveras för mycket som små har jag hört då de växer så otroligt fort att kroppen inte hinner med.

Xristina
0

#9 Haha vad roligt! Jag har också tittat på Sheltie, men min pojkvän är inte för små hundar. Så då blir det en större ras :) Jag skulle egentligen vilja ha en Golden Retriever, eller en labbe, men har för mig att de båda hårar mycket och kan få problem med leder osv. Men det är nog rätt mycket i det slaget iaf jag söker. :)