Hundar iFokus

Hundar

LinaK
1

Visar ju åtminstonde att Agria lyssnar lite på sina kunder 😛 Eller så var dem bara rädda att förlora kunder på det.

Aja då får man väl stanna kvar ett tag till som kund där. Har Agria på katterna och ena hunden.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[typellisch]
0

#1 Jag tror det var många som ville byta bolag faktiskt. Och det är tur att Agria fick en liten spark i rumpan där :)

[saga@]
0

jag litar inte på dom efter det där.. och allt annat jag har hört så

Portie
1

Tycker det är bra att dom insåg sitt "fel". Jag hade nog ändå inte tänkt att byta ändå eftersom jag ändå är nöjd med dom, har aldrig varit krångel. Så för mig är det ingen tvekan om att ha kvar dom.

[typellisch]
2

#4 Jag ville byta. Har hört så mycket om dom och kände mig osäker.. men i slutändan är det tryggare att ha kvar dom än byta. Vem vet om ens hund har oturen och blir sjuk i sambandet med bytet? Då står man där utan troligen försäkring som täcker. Har trots allt också varit nöjd med dom och fått hjälp så ja.. jag blir kvar jag med trots allt och håller tummarna att dom fortsätter göra mig nöjd, haha.

Portie
1

#5 Ja jag tycker det känns onödigt att byta, vill ju inte riskera nåt heller och sålänge jag är nöjd med dom så kommer jag inte ha några tankar på att byta. För oss funkar det bra i alla fall.

[typellisch]
0

#6 Precis!

LinaK
0

Sedan har man ju tjänat in självriskbelopp vilket gör att man heller inte vill byta då det man tjänat in går förlorat.

Jag har fått använda försäkringen en gång då katten skadade sig och fick åka in på akuttid till djursjukhuset. Fick tillbaka pengarna snabbt och smidigt. Så jag är nöjd än så länge 🙂

[typellisch]
0

#8 Om du minns la jag ut ut bilder på Mollys tänder? Den ni trodde var permanenttand (huggtanden) visade sig vara en valptand som gått av och orsakat en spricka in till roten. Samma på andra sidan. Fick åka in och röntga hennes mun och dra loss två små valptänder som var lösa men vägrade lossna och sedan bokade vi en ny tid för att dom skulle skära bort ena trasiga tanden (hade tur att den ena trillade av 2 dagar efter första besöket). Det är enda gången jag använt försäkringen och fick bra hjälp och dom reglerade kostnaderna på plats. Är himla nöjd med Agria men skeptisk efter allt jag hört om dom.. Men blir kvar hos dom även jag.

LinaK
0

#9 Just det ja, det minns jag. Men har du tänder som tilläggsförsäkring?

När Algot var liten så hade han permanent tänder som inte ville tränga från ur tandköttet, vilket gjorde att det skulle behöva göras en liten operation och snitta upp tandköttet. Ringa Sveland som vi hade som försäkringsbolag då, men dom skulle inte ersätta det. Som tur var slapp vi operation.

[typellisch]
0

#10 Tänder ingår i Agria :) Jag hade tur 😎

LinaK
0

#11 Just ja, dom har ju tagit bort tandtillägget har jag för mig? 🙂

[typellisch]
0

#12 Ja, det fanns inte att välja på när jag försäkrade Molly i höstas :) Men det ingår att rycka ut kvarsittande mjölktänder samt frakturer :)

Lathundarna
0

Då går väl premierna upp nu istället då 😐

[saga@]
0

om man byter till if från ett svensk försäkringsbolag gäller försäkringen utan väntetid om omfattningen är densamma🙂 

så det är inga problem med att byta :)

såg dock att if inte hjälper till med mjölktänder.. rasen jag ska köpa har problem med att dom ofta inte trillar av själva… vad kostar det att dra ut mjölktänder?

[typellisch]
0

#15 Jo, det kan vara problem om man har otur. Samt om ens hund utnyttjat sin försäkring innan kan det bli lite dyrare eller ''sämre'' villkor för en om man har otur. Så ibland är det bäst att bara stanna kvar hos sitt nuvarande bolag.

Jag ska hämta mina papper så kan jag ge exakta summan på vad det skulle kosta hos min veterinär utan försäkring.

[typellisch]
0

Nu ska vi se. Jag går hos Animalen i Södertälje och detta vart min summa (utan försäkring):

Konsulationsavgift: 272 kr
Dagavgift (ha hund kvar under dagen): 240 kr
Narkos: 918 kr
Tandsten - lindrig: 153 kr
Operationsmaterial: 104 kr
Iv infusion (ingen aning vad det är): 179 kr
Tand röntgen helstatus (jag valde att göra det så jag fick veta hur det låg till med hennes tänder): 1063 kr
Iv injektion (ingen aning där heller): 180 kr
Metacam/Flexicam injektion (smärtstillande): 57 kr
Ringer-acetat Plastp RA (ingen aning): 23 kr
Administrationsavgift (veterinären reglerar kostanden med Agria): 110 kr.

Utan försäkring: 3299 kr.
Med försäkring: 2673 kr.

Tandsten tar dom när dom ska dra bort tänder för att inga bakterier ska kunna gå ner i det lilla såret så att säga.
Röntgen behöver man inte ta om man inte vill, men jag ville veta hur många mer tänder det låg under min hunds mjölktänder.

[typellisch]
0

Och såhär mycket fick jag/Agria betala för att skära ut en tand:

Konsulationsavgift: 690 kr
Dagavgift: 610 kr
Smärtstillande: 57 kr
Vetergesic 0,3 mg/ml 1,0: 59 kr
Metadon 1 ml: 35 kr
Im eller sc inj: 265 kr
Iv injektion: 180 kr
Iv infusion: 456 kr
Ringer-acetat Plastp RA: 59 kr
Narkos: 1590 kr
Extraktion tand: 500 kr
Operationsinstrument: 600 kr
Suturmatrial Monocryl/fp: 90 kr
Administrationsavgift: 110 kr

Utan försäkring: 5302 kr
Med försäkring: 889 kr

Ju längre en hund är nedsövd desto dyrare, så är det på min klinik i alla fall :) Hoppas du fick lite svar på det hela ;)
Under denna process betalade jag bara den rörliga självrisken förresten :) Alltså 15% av summan.

[saga@]
0

#17 var det bara för att kolla tänderna eller vad gjorde dom då? :)

Ja tar jag if så får jag ingen hjälp med tänderna.. tar jag agria blir det dyrare ifall något händer men jag får mer hjälp… ja det får nog bli agria iaf eftersom jag kommer att köpa en hund som kan få problem med mjölktänderna.. hade det inte vart vanligt med den rasen hade jag tagit if… okaj.. agria vinner ;)

[typellisch]
0

#19 I #17 drog dom ut 2 lösa valptänder, röntgade hela munnen. I #18 skar dom ut en tand som var trasig och sydde igen (+ återbesök på 500 kr).

Ja, Agria är toppen pga den hjälpen man får med tänderna. En annan var inne med sin hund och bara efter en operation hade dom en räkning på 9.000 kr för deras försäkringsbolag täckte inte utdragning av mjölktänder.

[saga@]
0

Okej, ja det får bli agria.. men har jag förstått det rätt så vill dom inte att man ska åka in akut på vanliga dagar då man kan beställa tid ist? 

Det stod väl också att om det inte var akut som man trodde så får man ingen ersättning?

[typellisch]
0

#21 Som jag förstått det som vill dom helst ersätta akutkostnaden om det verkligen är akut, då många verkar utnyttja det hela och åker in akut för lite svamp eller dylikt som man kan boka tid för.

Kan man boka tid så gör man hellre det, för om det inte är livshotande ersätter dom inte akutkostnaden troligen.
Sen får man komma ihåg att akutkostnaden är olika för olika kliniker.

[saga@]
0

Okej

[Daniela1983]
0

#14 De får f*n inte höja premierna, de har redan gjort om försäkringen som det är, och den är inte billig. Undrar var de ska få sina pengar ifrån. Det återstår nog att se.