HUNDTRÄNARE
HEJ jag tycker det skulle vara lite intressant att veta vilka av dessa hundtränare/coach/psykologer. ni gillar
här är alternativen
cesar millan
fredrik steen
barbro börjesson
anders hallgren
bengt rödseth
don sullivin
skriv åckså gärna vilka ni inte gillar
Knappt någon av dem, anders är väl helt ok, den sista är jag inte särskilt bekant med.
Speciellt CM ogillar jag, även Bengt Rödseth är då ingen höjdare enligt mig, vi lever på 2000-talet och har mer kunskap om hundars beteende och hur man tränar hund på ett vettigt sätt än vad man gjorde och trodde förr i tiden.
Är inte så insatt i vilka träningsmetoder de där personerna använder sig av. Har sett lite av Fredrik och tyckte han hade många bra saker att säga i det programmet iallafall. Sista programmet jag såg av CM gjorde mig spyfärdig. "Sele är endast till för spår eller drag och inte på promenader" Sedan tog han ett helstryp och satte det högst upp på hundens hals sedan gick han ut på promenad och hunden drog ingenting, vilket inte är så konstigt. CM sa även att "man ska lyfta upp en hund i nackskinnet för så gjorde mamman och då känner sig hunden trygg" Sedan tog han tag i en engelsk bulldogg och lyfte upp hunden i nackskinnet med två händer eftersom den vad så tung. Nä fy…
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Tycker inte om Barbro eller Fredrik, och jag vet ingenting om Bengt eller Don. Anders tycker jag är väldigt duktig, hans böcker är väldigt intressanta. Får jag ett enda "free-kill" i mitt liv så går det alla gånger till Cesar. Om jag inte får det så hoppas jag innerligt att jag någon gång möter honom så jag kan göra mot honom det han gör mot hundarna. Vidrigare människa finns nog inte.
♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫
Av de du skrev så gillar jag Cesar Millan och Fredrik Steen mest.
Don Sullivan har jag hört namnet på men aldrig sett något ansikte på människan så honom kan jag inte yttra mig om 🙂
#4 Alltså, vad är bra med elhalsband, stackel, elmattor, sparkar, att strypa osv? Bara nyfiken!
#5 Inte något bra med det alls.
Men när jag säger att jag gillar Cesar Millan så menar jag att jag gillar hans hundpsykologi och hans metoder mot rädda och/eller osäkra hundar.
Det är ju ofta dessa överrreagerande hundarna som han använder de mer elaka metoderna med. Dessa gillar jag inte, men för mig är det en liten del av hela honom som hundtränare. 🙂
#6 Dock grundar sig hela hans grundtanke på falsk fakta, på falska observationer och sådant man trodde på förr i tiden, nu har man forskat mer och vet att sådant var fel, dessutom har alla vargforskare tagit tillbaka sina felaktiga påståendet, men CM vägrar tro på detta och fortsätter hålla fast vid den felaktiga tanken, det är något att tänka på!
#7 Jag vet inte exakt vad du syftar på men det jag gillar främst med Cesar är att han lärde mig hundspråk och hundbeteende.
Det motiverade mig att observera hundar i flock och jag har blivit mer medveten om hundars beteende mot både hundar och människor. 🙂
#6 Du gillar hans hundpsykologi? Han vet inte ett dyft om hundar, börjar nästan fundera på om han vet vad som är fram och vad som är bak. Du gillar hans metoder mot rädda/osäkra hundar? Jag också, speciellt den när en hund gör utfall mot mig och jag har helstryp på, då håller jag kopplet så långt upp jag kan och drar åt så att hunden inte får luft och ramlar ihop på marken. Så gör jag alltid, det gör verkligen att hunden litar på mig i framtiden och blir mycket säkrare/inte rädd!
#9 Jag vet inte vad du har sett för avsnitt, men jag har inte sett något sådant, inte vad jag kommer ihåg iallafall.
Jag tror att du och jag tolkar hundpsykologi olika så vi kan lägga ned den diskussionen redan nu. 🙂
#10 Googla lite så ska du nog se att du kan hitta det och få se vad det är han håller på med. Jaså? Hur ser du på hundpsykologi då? Väldigt intressant att veta vad andra tycker.
#11 Hundpsykologi för mig är hundars beteende i allmänhet, mot människor och mot andra hundar, och kanske mot andra djur. Beror lite på vilka djur de möter i vardagen 😃
#12 Fast CM har långt ifrån rätt uppfattning om hundars beteende, speciellt när det gäller relationen människa-humd.
#13 Då tolkar vi hans metoder annorlunda 🙂
Av de alternativen gillar jag Anders Hallgren mest. Jag har läst en bok av honom och tyckte att den var rätt inspirerande och har ett sunt sätt att se på hundar och relationen till dem.
En som verkar ok är Fredrik Steen, men jag har sett/läst så lite av honom att jag är osäker på vad jag tycker. Intrycket jag har fått är att han har en del bra metoder, men han förklarar inte särskilt ingående teorin bakom dem, men det kan vara för att jag inte sett eller läst tillräckligt mycket.
Jag ogillar starkt Milan och Börjesson. Det beror på att de alla baserar sina metoder på rädsla och smärta. Jag tycker inte att några levande varelser förtjänar att hanteras som de gör med hundar och jag mår illa när jag ser dem.
Rödseth kan jag inte så mycket om, har sett ett par korta videos på youtube bara, så kan inte uttala mig. Sullivin har jag ingen aning om vem det är.
#12 Det håller jag med om, det är hundarnas beteende och språk, deras samspel med människor och djur runt dom. Jag undrade snarare hur du tycker att man ska agera i vissa lägen, hur man gör med olika problem osv. Till exempel en hund som gör utfall mot män. Det enda du vet om den är att det är en 3-årig omplaceringshund på cirka 25-30 kilo, den gör utfall mot män som kommer för nära eller som beter sig konstigt. Är hunden enligt dig rädd och osäker? Arg och aggressiv? Nåt annat? Och vad gör du, vilka metoder använder du dig av? Munkorg och helstryp, skäller på den, tar den i nackskinnet, slänger den på rygg, håller hårt i hundens nos och spänner ögonen i den? VGW-bälte eller annan bra, snäll sele, sitter och tittar på män på avstånd och gör roliga saker, tar det långsamt/i hundens tempo och minskar avståndet successivt, berömmer massor så fort hunden gör rätt? Eller hur hade du gjort?
#16 Av det du skrivit så hade jag "VGW-bälte eller annan bra, snäll sele, sitter och tittar på män på avstånd och gör roliga saker, tar det långsamt/i hundens tempo och minskar avståndet successivt, berömmer massor så fort hunden gör rätt" 🙂
#17 Ja, det låter ju väldigt sunt, förstår bara inte hur man kan tycka så och inte vilja slå Cesar med något hårt i huvudet varje gång man hör om honom, men okej.. Hans metoder och hjälpmedel är ju raka motsatsen liksom
#18 Jag finner det väldigt svårt att förklara för andra hur jag tycker angående hundar och hundträning i allmänhet.
Eftersom att jag har mina egna moraler och har speglat upp det hela för mig själv hur många gånger som helst så är det ju en självklarhet för mig.
Jag kan försöka att förklara mitt tankesätt lite senare, imorgon eller om några dagar, när jag kunnat reflektera över min formulering lite, så att det inte blir några missförstånd. 🙂
#19 Förstår dig, är oftast väldigt lätt att veta vad man själv har för åsikter, men det är mycket svårare att förklara dom så att andra ska förstå vad man verkligen menar :)
Anders Hallgren, alla gånger. Har läst flera böcker av honom och tycker han verkar mycket vettig.
Fredrik Steen är jag mer neutral till, tycker inte han är hemsk utan en del han säger är bra, men mycket är det inte.
Bengt Rödseth och Don Sullivin känner jag inte till, så kan inte uttala mig om dem.
Cearas Millan och Barbro Börjesson är de hundtränare jag hatar mest av alla de jag känner till. Bygger nästan all träning på bestraffning och jag riktigt ryser när jag ser dem.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Föredrar att lämna omdömen om såna jag praktiskt tränat för, och inte bara har en åsikt om. Med andra ord, Eva Bodfäldt är väldigt bra 😛
För er som inte vet vem Don Sullivan är kan ni få en liten inblick via hans kanal. Mannen som kallar sig "The DogFather".
#7 ser gärna källa på att alla vargforskare tagit tillbaka sina "felaktiga" påståenden. När gjorde alla vargforskare detta och vad blev deras nya påståenden?
#23 Du kan googla på David Mech t.ex.
De tog tillbaka sina påståenden om att det skulle finnas strikt rang inom vargflockar, och en bestämd ledare. Detta är då vad CM följer och har pusslat om till att så skulle gå till mellan människa - hund, vilket är helt absurt.
Här finns t.ex. en video där David Mech avlivar Alfa-begreppet; http://www.canis.se/gensider.php?gid=61
Denna film är också sevärd, tar också upp om vargar och vargforskning;
http://urplay.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar
Detta arbete av Rasmus på R+ som behandlar CM är också mycket bra och läsvärt, där finns det också lite om vargforskning med!

För egen del så är jag själv bäst/expert på mina hundar😇😉.
Nä, ärligt så går jag på magkänsla, läser mycket hundlitteratur och väljer i mitt tycke de bästa bitarna. Är absolut inget proffs men försöker att plocka ut det bästa från olika läror. Kan inte dissa någon helt men följer ingen slaviskt heller.
Memeta (?) Moholin, Marie Hansson, Anders Hallberg gillar jag men även Fredrik Steen i vissa avseenden.
Gillar att titta på Ceasar Milan men inget jag direkt praktiserar eftersom jag inte har de problem som beskrivs där.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Gillar ingen av de där så mkt, framför allt inte Cesar, Björn eller Barbro. Av alla högprofil-hundtränare gillar jag Victoria Stillwell mest.
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Nu ska jag försöka förklara lite varför jag gillar Cesar Millan…
Innan jag fick mitt stora intresse för hundar (jag har ju alltid gillat djur, men ju äldre jag blivit, desto mer specifika djurslag har jag funnit intresse för) så visste jag det grundläggande om hundar som man (jag iaf) fick lära sig som barn: de viftar på svansen när de är glada, de skäller när de vill säga något och de flämtar istället för att svettas.
Jag vet inte för hur många år sedan jag började titta på The Dog Whisperer, men jag kollade på princip varje avsnitt när jag var yngre, och har lärt mig så himla mycket från honom, och det är därför jag ser upp till honom.
Jag, som få verkar det som, fokuserar på hans tankesätt när det kommer till hundars beteende, och jag använt det väldigt många gånger vid hundmöten.
Jag tänkte aldrig på att när en hund viftar på svansen så är den exalterad/upphetsad, det behöver inte alltid betyda att den är glad. Alla vuxna som hade hund eller "visste" något om hundar sa att "hundar viftar på svansen för att de är glada".
I programmet när de filmade problemhundarna (jag vet att hundarnas beteende är 100% ägarens ansvar men jag använder det begreppet nu för enkelhetens skull) tillsammans med Cesars flock, så fick man observera dominans m.m. mellan problemhunden och flocken, och det jag gillar med hans program är att han förklarar allt det här för den som tittar och för de som är med honom. Naturligt hundbeteende dvs.
Jag har sugit åt mig allt det här som en svamp och det sitter kvar än idag.
Han lärde mig att en hunds beteende inte är rastypiskt (aggressivitet till exempel), vilket jag självklart inte trodde, men när jag var yngre så tänkte jag inte på det.
Det här med "No touch, no talk, no eyecontact" håller jag fortfarande på med när jag går in i ett hem där det finns en (eller flera) hund/ar, och om man jämför det med "MEN HEEEEJ LILLA VOVVEN *klapp klapp*" så är det bara onödig upphetsning för hunden om man presenterar sig själv för hunden med en sådan energi.
Jag klappar sällan främlingshundar eller vad man ska säga, just för att Cesar en gång sa i sitt program: "Bara för att en hund nosar på dig så betyder det inte att hen vill bli klappad", och jag tycker att det här stämmer något otroligt, och jag lever verkligen för den "regeln".
Det här med disciplin och ryck i koppel trodde jag på förr, just för att Cesar var den enda hundtränaren jag kommit i kontakt med, men idag, efter många timmars hundträningsvideos på internet, så tror jag mer på att en hund är evolutionärt framavlad för att vara ens vän, en människas sällskap och kompanjon, och man behöver inte vara dominant mot sin hund. Det ska bygga på en vänskaplig relation. Personligen så ser jag inte att en hund med en människa är en flock, med hierarki och allt fuffens, för att det är inte det hunden är framavlad för från första början.
Nu har jag inte läst mycket om hundens historia, knappt något om jag ska vara ärlig, men det är iallafall vad jag tror, och alla säger ju att hunden är framavlad för att kunna "läsa av"/förstå en människas språk.
Det finns ju en anledning till varför man inte ska bete sig utmanande i en flock med vargar, och varför man ska "le" (visa tänderna) om en varg kommer upp och nosar dig i ansiktet.
En varg förstår inte en människas språk, så vi måste "bete oss" som dem om vi interagerar med dem.
Men men, lite så tänker jag ang Cesar. Jag har säkert missat en hel del nu men om någon har några frågor så kan ni ställa dem här, om det inte blir för OT, annars skicka PM. 🙂
Menade Bengt såklart i #26 hahah ^^
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
fredrik steen är sjuuuuukt dålig.. tål inte att höra hans röst
#27 Hm, okej, vi har nog lite olika syn på vad som är grundläggande :p Enligt mig är det väldigt självklart, och då grundläggande, att en hund inte alltid är glad för att den viftar på svansen, att man är lugn och trygg när man träffar nya hundar, att hundar inte kan läsa av oss så som vi kan läsa av dom osv. Det är liksom sådana saker alla, framför allt hundägare, bör veta då det är väldigt viktiga saker att tänka på. Vi kan ju i och för sig inte läsa av hundar bara sådär, det tar många, många år att lära sig det någorlunda bra då det är väldigt svårt och två svanshållningar som för oss ser exakt likadana ut kan ha helt olika betydelser. Det är sådana saker jag ser som mer djupgående, att lära sig hundens språk, dess mimik, att kunna se skillnad på väldigt små men samtidigt väldigt betydelsefulla saker i deras kroppsspråk. Att Cesar lär ut att hundar som viftar på svansen inte alltid är glada tycker jag bara bevisar ännu mer att han inte kan särskilt mycket.
#30 Det är inte riktigt så jag tolkar hans information om svansviftande men okej…
Jag har använt hans information i hans program tillsammans med egna observationer, så jag har ju skapat mitt egna "sätt" som "hundfantast", min egna uppfattning om hundars språk baserad på hans (och andra källor) information och jag förstår hundar mycket bättre idag än vad jag gjorde för 5 år sedan.
Jag kan skapa ett litet scenario så kan du förstå hur jag gör:
Jag plingar på dörren, och hunden skäller. Jag blir inbjuden av kompisen/den som bor där, vi hälsar, jag tar av mig skorna och allt sådant.
Under hela denna tid så varken tittar, pratar eller rör jag hunden. Jag ignorerar den fullständigt, för att den skäller fortfarande.
ALLA gånger jag gör såhär så blir hunden tyst inom en minut efter att jag gått in genom dörren, och jag "hälsar" inte på hunden förrän den lugnat ned sig.
Detta är en självklarhet för folket på iFokus, men nu talar jag för mina bekanta som har hund som inte tänker som jag, och istället för att ha tränat hunden/tränar hunden att vara lugn när det plingar på dörren så är det många gånger som de upprepar hundens namn och säger "Tyst nu" "Tyst!" "Tyst" gång på gång. Detta ökar bara hundens upphetsning, och gör inte saken bättre.
Dock så slutar hundens ägare (min/a kompis/ar då i detta fall) att bry sig om hunden när jag gått in i bostaden och vi börjar prata som vanligt, det är då hundarna lugnat ner sig.
Jag tycker att det är viktigt som hundägare att om man bjuder hem gäster så ska båda parter vara medvetna om hur man ska bete sig när man kommer in genom dörren, respektive bjuder in gäster och man kanske har en överreaktiv hund…
Once again, det som jag skrivit nu är det jag observerat, och så jag uppfattar hundens/hundarnas beteende när jag besöker en vän.
Jag känner inte till de två sista på listan men av de du räknade upp tycker jag bäst om Anders Hallgren. Har läst mängder av hans böcker och dom har alla varit underbara!
Cesar Millan är nog den jag ogillar mest. Finns inget rätt i den människans huvud..
Fredrik Steen började rätt knackigt, men har inte sett så mycket av hans program. Nu har jag dock läst en del och sett några videos med honom och han verkar ha börjat gå åt rätt håll. Det jag har sett har varit bra, men i början av hans karriär tränade han hundar på ett högst olämpligt sätt.
#31: Det finns såklart bra saker i det som C.M säger, problemet är att en majoritet av det är okvalificerat svammel. Om man då inte är insatt kan det vara svårt att veta vad som är det ena eller det andra. Och är man insatt vet man oftast de där grundläggande saker som att en hund som viftar på svansen inte alltid är glad, att motion är bra eller att vara lugn runt en uppspelt (fast herr C.M kallar det inte upphetsning utan dominans) hund.
Dessutom är dessa saker han säger som är bra inget han har ensamrätt på. Jag har hittills inte träffat en enda tränare som gett mig rådet att vara något annat än lugn när min hane hetsar upp sig. Däremot har jag inte träffat en ena tränare (lyckligtvis) som gett mig rådet att rycka honom i kopplet och "kicka" honom i sidan eller sätta på honom ett elhalsband.
Gillar CM till viss del, gillar inte hans program ''Mannen som talar med hundar'' för det är endast ett underhållnings program där han måste bli klar med hunden fort.
Därimot hemma på hans center eller vad man ska kalla det, tycker jag han verkar platsa mycket bättre. Att CM är en bra långtids tränare kan jag nog allt sträcka mig till, men korttids (på besök osv) tycker jag han endast använder otrevliga medel.
Sen är Fredrik Steen en person jag fullkomligt inte klarar av, hans utstrålning går mig på nerverna 😇
Tycker Fredrik Steen är bra. Efter att ha sett båda säsongerna av Hundcoachen så kommer jag aldrig mer se CM och hans program.