Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2532 ggr
nlinds
0

monorkid

Hej !

Min Vita schäfer på 10 månader har ena kulan uppe i buken. Jag har hört till och från om risken för cancer från olika personer. MEN, så ringde jag till ett gäng olika veterinärer här i Göteborg samt utanför Göteborg för att höra deras åsikter. I princip alla sa "Det är få hundar som är monorkid som får cancer just pga testikeln" samt min andra uppfödare till min andra hund sa "jag har haft 4 monorkid hundar under min tid som uppfödare. Den äldsta blev 14 år och ingen av dom dog av cancer"

Samt att en kastrering där båda kulorna tas bort (monorkid kastrering) kostar mig runt 10 000 (billigaste jag hitta var 12 mil utanför Göteborg som tog 7000..

Vad har ni hört? Vad är era åsikter ? Och skulle ni kastrerat iallafall, eller låtit det vara?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Teddies matte]
0

Jag är inte speciellt kunnig inom ämnet men har bekanta som inte kastrerat sin som är monorkid, däremot har jag hört att om man inte väljer att kastrera kan deras humör bli lite upp och ner, hormonerna kan spela spratt ibland, hur mycket sanning som ligger i det vet jag inte riktigt men de bekantas hund stämmer det iallafall in rätt bra på, temperamentet är inte alltid så trevligt på den, men ta med hunden till veterinär och låt dem undersöka den och så funderar ni mer.

nlinds
0

Ok. Än så länge är han jätte trevlig, men så är han ju bara 10 månader. Får se om han förändras något när han blir lite äldre, då kanske det kan vara bra med kastrering.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Forest]
0

Min systershund var kryptokid och hade en del problem med allergi med, det fick hon höra att det hörde ihop men enligt vetrinärer var det osant. Hur som helst så valde hon med att kastrera honom eftersom hanns humör var lite som 1 beskriver upp o ner. Efter kastreringen så funka han bra med andra hundar, det kunde variera innan även med hundar han kände och bode med. Jag har även hört att canser inte stämmer. Om jag hade en kryptokid så hade jag avaktat o se hur den är som hund, funkar den så behållt den okastrerad.