Ingen springhund?
Innan vi skaffade Eurasier så tänkte vi att vi inte ville ha en hund som var så aktiv, utan som man kunde vara lite lat med, ta lugna dagar om man kände för det utan att vara ute och gå långa promenader varje dag. Nu när vi har Sheldon, vår eurasier så märker vi att vi lätt hade kunnat ta en aktivare hund, eftersom vi är ute med Sheldon nästan varje dag och gör något mer fysiskt. Vi har med honom ut och springer 2-3 dagar i veckan, han har fått hänga med när vi åkt inlines, jag har med honom så han får leka med sin hundkompis och springa fritt flera gånger i veckan + längre promenader då och då.
Det jag har märkt är att Sheldon verkar inte orka springa så långt, han blir väldigt trött snabbt iallafall om man jämför med min sambo. Ändå är han över året nu. Jag tänkte, han verkar inte få nå mycket bättre kondis heller. Men som andra hund kanske man ska skaffa sig lite aktivare hund, som orkar springa i samma tempo hela tiden. För jag antar att vissa raser har bättre grundkondition än andra. Jag älskar Sheldon, men om han inte vill eller orkar springa massor så vill vi ju inte tvinga honom heller, men det är väldigt roligt att röra på sig när man har sin hund med. Är vi för tidiga med att ta med honom ut och springa? Eller är det bara så att Eurasier inte är någon springhund?
Har Googlat lite på rasen och det står inget om att den behöver en drös av motion för att vara nöjd. Läst på både Wikipedia och SKK.
Så det är väl rätt individuellt antar jag.. en del individer gillar att röra på sig och kan röra på sig länge medan vissa rör på sig lagom.
Om man läser om min ras, Chinese Crested Dog, så står det att rasen uppskattar olika former av aktiviteter såsom agility och dylikt. Bara där förstår man att min ras uppskattar motion. Samt om man läser på Wikipedia så uppskattar den motion och att röra på sig, det är som sagt en livlig och rörlig hund helt enkelt. Och det vet jag ju själv såklart.. min hund kan traska på väldigt mycket och kuta runt som en galning. Men sen har jag en aktiv individ också.
Bara en jämförelse jag gjorde mellan två olika raser.
Har samma problem. Så jag försöker jobba upp konditionen men jag skulle nog kunnat haft något mer aktivt egentligen. Men vi håller på att jobba på det som sagt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag har lite svårt att se en eurasier som "springhund". Visst om det är den lättare typen, men inte dom grövre🙂
Jaha hur hade du tänkt göra? köpa en till för att ha någon att kuta med?
Som någon skrev.. går man ut för hundens skull eller gör man det för sin egen?
Jobba upp Sheldons kondition. Jag har en bekant som hobbydrar med sina Eurasier så att springa Kan dom!
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Det kan ju vara så att det blir mer kul och mer utmaning om hunden får dra istället för att bara springa bredvid - alltså får ett jobb🙂
Tror absolut konditionen kan jobbas upp :) Dock minskar nog orken en del för tjockpälsade raser nu på sommaren.. Har själv en svart tibbemix som resten av året orkar hur mycket som helst men nu blir trött väldigt fort, även på de svala sommarkvällarna. Och han har ju inte hälften så mkt päls som Sheldon :)
#4 Jag har redan funderat ett tag på att införskaffa en till hund, och inte pga att jag vill springa med hunden, men jag kan ju ha det i åtanke när jag letar efter hund om jag ska ha en annan ras. Jag älskar verkligen eurasier, men kan vara kul att testa en ny hundras också.
#5 & #6När sambon hade med honom första gången på inlines så drog Sheldon honom en hel kilometer, utan Davids tillåtelse. Vilket inte var bra för Sheldon heller då han inte hade dragsele på sig. Men han verkade tycka att det var superkul, så jag hade tänkt testa drag med honom, men jag måste köpa dragsele först och även lära honom kommandot "stopp" :P
#7 Det har du rätt i, han orkar nog mer på vintern :)
#8 Samojed som andra hund ;-) lite aktivare än Eurasiern men fortfarande väldigt lika hehe
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Den eurasier jag känner är hemskt sävlig. Matte blir irriterad och kommer ibland och nästan drar hunden efter sig.
Hon säger att hon aldrig kan gå och promenera i sin egen takt för hunden vill helt enkelt inte gå.
Om det är typiskt för rasen vet jag inte.
>>>Malum domesticum<<<
Har lite samma "problem" eller vad man nu ska kalla det. Fast jag har en Mops.
Jag visste att de är såna som kanske inte orkar huuur mycket som helst, jag köpte henne också av den anledningen. Men nu har jag upptäckt att jag faktiskt orkar/har tid med en betydligt mycket mer krävande hund.
Nästa hund kommer bli en helt annan ras som jag vet orkar massor.
Nu har det nog mest med värmen att göra, hon drog mig i princip på sparken i vintras :)
/Lova
Ny blogg!

Kolla upp hjärtat förebyggande innan ni trappar upp träningen. Att bli trött så snabbt låter inte normalt för en eurasier. De jag känt (har dock ej haft en själv men känt en uppfödare och några av hennes valpköpare) har kunnat kuta "hur länge som helst" även om man inte ska överdriva motionen om det är mycket varmt.
#9 Jag tycker samojeder är jättevackra, MEN jag vet inte om den matchar mig med resten av grejerna. Jag har läst lite om den, och det verkar bra. Men det jag vill ha hos den andra hunden är: arbetsvilja, inte överdrivet behov av motion typ som bc, inte för skällig, följsam alltså inte som en eurasier som kan vara lite egen av sig utan vill verkligen vara en till lags, jag kanske kommer vilja börja med agility, och eurasier har jag hört många gånger inte direkt är en agilityhund. Trots att Sheldon är jättelydig, så är han lite självständig och vill inte göra allting man säger alltid. Jag vill även ha en hund som älskar vatten, då Sheldon bara går i för att dricka och går max i till brösthöjd och vägrar att simma :P
#10 Det låter inte typiskt en eurasier. En eurasier ska vilja hänga med på det mesta, och man ska kunna även göra aktiva grejer med den, fast kanske inte i lika stor utsträckning som mer aktiva hundar.
#11 Mopsen har ju jobbigt med andningsvägarna, generellt sett. Så den är väl inte optimal att motionera med i större utsträckning. Men jag är ju också där, när man skaffat hund märker man att man har större tid och lust att röra sig än vad man trodde innan. Det är ju roligare att röra sig med en hund än utan.
#12 Han har dåligt på det sättet, han har nog en normal kondition för en eurasier, jag blir inte orolig för honom. Men han är ju inte som en bc eller en terrier i energin som aldrig sitter still :P
#13 Låter som en labrador i mina öron :)
-
#15 Nej inte en labbe. Jag har blivit avskräckt när jag fått höra om en dam som hette Lolly (hund), det tog ägarna 7 månader från det att de fick hem henne till att hon var rumsren PLUS att det tog dem flera år att få henne få okej i koppel. Min Sheldon fick jag nästan helt rumsren på en vecka, visst det är säkert extremt men inte tänker jag låta det gå 7 månader. Och denna Lolly var väldigt bestämd av sig och trög. :P
#15 Fast det där är ju lite individuellt. Jag vart avskräckt av Aussies, dålig mentalitet och nervvrak, med lite prat med uppfödare och lite mer koll har jag nu en underbar individ.
Finska lapphunden kanske skulle vara något annat :)
-

#16 Man måste vara beredd på att rumsrenhetsträning kan ta tid oavsett ras. Jag har haft hund som var rumsren från dag ett och en annan i samma ras som det tog ett år för (blev det först vid könsmognad). På vissa klickar inte renlighets behovet in helt enkelt förrän de närmar sig könsmognaden.
Du skriver "och nu är han ändå över året", är de inte fortfarande unghundar då som inte nått sin fysiska topp och inte ens ska tränas så hårt? Kanske är för tidigt att ge upp springkarriären redan? :)
#19 Jo exakt, men jag menade mer att han är ju inte valp längre, då man inte ska motionera dem för mycket, eller typ inget alls. Jag menar mer att nu kan vi ju springa med honom :P
Min erfarenhet är att om hunden tycker de tär tråkigt att bara springa "rakt fram" så tar dom inte i och stretar emot. Försök väcka hundens intresse, motivation för uppgiften. Någon föreslog drag? Kanske funkar.
Ta det i rätt takt, hunden är fortfarande ung och växer, har hunden växtvärk? Hälta? Annan smärta?
Kul att ni upptäckt att ni vill mer. Vi tog jägarexamen tack vare hunden. SÅ intresse kan ju väckas när man väl skaffar hund och ser vad man vill och kan :)
Lycka till!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf