Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 770 ggr
[saga@]
0

kastrera sin tik?

Kan man kastrera sin tik när man vill? kommer tiken sluta att löpa då?

kan man gör det innan tiken har blivit könsmogen?

Vad kostar det?

[alisja]
0

Hunden slutar löpa och det kan kosta från två till fem tusen :)

[saga@]
0

Okej :) finns det några nackdelar och fördelar med att göra det?

när är det bäst att göra det? kan hunden komma i "klimakteriet" om man gör det?

russin
1

Det finns många nackdelar. Den största vid tidig kastrering är att man försämrar tillväxten - hunden blir större, men får sämre muskulatur.

Hos tikar är det inte ovanligt att en biverkning är inkontinens (min enda kastrerade tik blev inkontinent - hon kastrerades pga grava skendräktigheter).

Taskig pälskvalité.

Jag skulle aldrig kastrera en tik om den inte hade grava problem eller sjukdom - det är trots allt en bukoperation som kan ge problem man inte vill ha.

[saga@]
0

hmm.. men det stod att man kan fixa det med piller

Sugar Mist
0

På blåstjärnan tar de c 8000kr för kastration av tik, hua!😮

Jag hade dock aldrig ens funderat på att kastrera en tik om den inte har allvarliga problem i samband med löp/skendräktighet eller annat problem. 

Vill man kastrera pga att hon löper ska man inte ha tik över huvud taget, visst, hunden slutar löpa men kan åka på en massa andra bieffekter, som #4 nämner.

-

[saga@]
0

Jag läste någonstans på något försäkringsbolag att kastrering av tikar ingick om man gjorde det för att man vill minska risken för cancer och andra problem i framtiden

[Teddies matte]
0

Finns väldigt många nackdelar, skulle aldrig göra det utan en väldigt vettig orsak, kastrering av en frisk tik utan problem är helt onödigt.

P-piller skulle jag heller aldrig börja med.

russin
0

#5 - fixa vad med piller ?

russin
0

priset för kastrering av tik ligger mellan 4000-8000 kr beroende på vem och vart i landet det görs.

wawe
2

Här är en intressant studie har kollat upp detta ämne då det var tänkt att jag och min sambo skulle skaffa tik, men det blev bara pojkar i kullen. Vi är lika glada för det. Jag var otroligt stressad över livmodersinflamtaion,Men pga av mera kunskap har jag ställt mig på den sidan att inte kastrera varken hane eller tik om hunden inte har svåra problem. Både psykiska och fysiska. http://stud.epsilon.slu.se/2516/1/Boëthius_H_110419.pdf

[typellisch]
1

Varför kastrera en frisk hund? Vill man inte ha löp så skaffar man sig en hane.