Stämmer detta?
Finns det ett band man sätter på hundens halsband för att signalera till andra hundägare att hunden "jobbar" eller är farlig eller nåt sånt?
Tänkte att det är juh suuper eftersom jag inte vill att folk ska låta sina hundar komma fram till min.. Men finns det eller är det bara ett påhitt??
ja, har man ett gult band på sin hund signalerar det till andra att de ska hålla avstånd av olika anledningar. http://gulahund.se/
va bra :) men varför har jag aldrig hört talas om det? om någon skulle ha det på sin hund så skulle jag aldrig fatta (jo nu då)
Vet många om det?
En del vet väl om det nu :).
Det är precis samma sak som man sätter en röd rosett i hästens svans för att visa att man ska hålla avstånd från denna på tex tävlngar osv.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#2 jag håller med dig, det är nog inte så många som vet om detta så det är bra att det sprids :)
ja det är juh jätte bra om det sprids:) ALLA SOM VET OM DET HÄR SKICKA VIDARE TILL ALLA NI KÄNNER 😃
Kan man använda vilken tygbit man vill eller ska man köpa en viss?
#5 Du kan använda vad du vill :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag skulle verkligen behöva ett gult band på min vovve som fortfarande är små skraj för andra hundar i början! Finns ju vissa som låter sin hund traska hej vilt vid hundmöten 😕 Oavsett om man har en modig hund är det aldrig okej att inte ha koll på sin hund, enligt mig. Men undra om dessa människor ens vet vad gult band betyder då?
Jag ska åka tåg och buss imorgon och jag vet att folk "diskret" klappar hundar har jag bestämt mig för att han ska ha munkorg under resan, för att minimera risken för att människan ska få skador(Han kan bitas) och för att det ska bli kaos på tåget/bussen, ingen vill klappa en hund med munkorg ;)
-
Vi har haft trådar om just detta här på sajten innan som informerat om detta.
Själv anser jag att man ALLTID ska hålla avstånd från andra hundar om inte annat sagt med ägaren. Ska inte krävs gula band för det.
#10 ja, det borde vara en självklarhet men är tyvärr inte det för alla.
Dom har jag inte sett!
Jag tycker att det ska vara självklart men det är juh inte så.. jag vill inte att folk utan hund kommer fram heller..
Så jag kommer alltid att ha gult band
Undrar varför jag som är så hund tokig och vill veta allt som har med hundar att göra med inte visste om det.. en kompis som inte har hund tipsade om det haha lite kul
#11 Nej, och tyvärr lär inte ett gult band ändra på det.
#12 den som söker skall finner ;)
#13 jag tror det kan ske en förbättring, så länge folk vet om innebörden.
#14 man kan ju hoppas.
Själv lär jag fortsätta med att säga att min hund har skabb ;)
#15 Vad händer om samma person träffar på dig och din hund två månader senare, kör du på samma bortförklaring? 😉
Gillar inte alls de här med "gult band". Vanlig vett hör till man släpper inte fram sin hund till annan hund, man frågar innan man hälsar mm jag vill inte ha nått gult band för att få den respekt ALLA förtjänar.
#16 Kanske blir det rabies 😮
Tror inte alls på det bandet, och jag gillar inte idén att det endast är hundar med gula band man inte ska hälsa/låta hunden hälsa på, då kan folk tro att det är okej om man kanske råkar glömma sitt gula band eller något. Nej alla borde lära sig att det inte är okej att hälsa hur som helst!
/Lova
Ny blogg!
#17 håller med dig.. men jag tänker använda ett gult band och hoppas på att folk vet vad det betyder
#19 Sant!