Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1026 ggr
[saga@]
0

Hur lär man fot?

Hur lär man sin hund att gå fot utan koppel?, jag vill kunna ha min hund helt lös och den ska aldrig vika av från min sida (nu kommer jag alltid att ha koppel men ifall)🙂

Karmatarerskanise
3

Prova söka lite på sajten. Många frågor finns det svar på.

Sugar Mist
0

Jag håller en godis intill mitt bröst och tar ögonkontakt med min hund och går, när han går lugnt vid min sida med ögonkontakt säger jag fot och går en bit och berömmer!

-

camilla85
0

När jag lärde in så höll jag godis i noshöjd där jag ville att hon skulle gå och sa fot och när vi tagit bara några steg och det gick bra så fick hon godis. Sen när hon förstod det så höll jag handen högre och högre tills jag kunde gå helt upprätt. Hon förstod fort.

[saga@]
0

Okej Tack :) kan klicker vara ett annat lätt sätt att lära?

Sugar Mist
0

#4 Joda, jag klickar när han gör rätt och då får han godis, precis som med allt annat :)

-

[MinIda]
0

Jag själv tränar inte med klicker då min sköthund Ida aldrig har fattat meningen med den. Men iallafall. Såhär gjorde jag

1. När hon gick brevid själv mig belönade jag och var helt superglad.

2. Började ha godis framför så hon skulle förstå att det var där hon skulle gå medans jag la till kommandot ''Fot''

3. Började säga Fot utan att ha godis framför nosen. När det gick blev jag superglad och så fick hon godis.

Det håller på att finslipas men jag är rätt så stolt när det inte är min hund och jag började träna det på sommarlovet 🙂

[saga@]
0

Okej :)