Cykelkorg frågor.
Jag har tänkt att imorgon introducera cykelkorgen till min Theo, och jag har några frågor om just det :)
Hur gör man, jag har tänkt att jag imorgon bara ska låta honom sitta i den, och kanske ta ett varv runt huset när jag drar cykeln (haha för cykeln har punka så ska laga det först xD) men är det rätt sätt att göra? Eller ska man börja i ännu mindre steg?
Vad har ni för cykelkorg? Jag har tänkt på en sån här http://djurmaxi.se/images/katt/vaskor_burar/P2818.jpg men vet inte om den är bra? Jag vill ha en korg fram för jag har redan en i bak till matvaror när jag handlar.
Finns det något skydd som kan skydda hunden om man skulle ramla, är det bättre eller sämre att ha hunden i en sådan korg jag visade innan, med tanke på att den har tak kanske fallet göt att hunden fastnar i den medan om man skulle ha en korg utan tak kanske hunden skulle falla ur men ha chansen att överleva. Jag vet inte riktigt hur det går till men någon kanske vet. Haha.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Hej !
Vår mittelspitz på drygt 5 år lärde sig det jätte snabbt förra sommaren och hon älskar att få följa med på cykelturer. Jag trodde att det skulle ta lång tid att lära en lite äldre hund att åka i cykelkorg men det gick otroligt lätt.
Ett första steg är att låta hunden vänja sig bara med cykelkorgen då den inte sitter på cykeln.
Ställ den på golvet och lägg i en liten filt som hunden gillar och låt den få en mysig stund några minuter.
Börja bara korta stunder och låt inte hunden hoppa i eller ur korgen själv utan lyft den.
Hunden måste trivas i korgen för att det sedan skall gå mycket lättare då du sätter upp den på cykeln.
Denna träning kan ta olika lång tid allt beror på hur hunden gillar att vara i cykelkorgen.
Vi köpte en såndär cykelkorg till mormor och morfar förra sommaren. Men dom har aldrig använt den pga att dom inte får fast den på styret. Det är inte cykelkorgen det är fel på utan styret. Så kolla så att du kan sätta fast den.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin