Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 841 ggr
[saga@]
0

En till efter ett år?

Av vilken anledning skaffade du en till valp när din första hade blivit ett år? 🙂

Sugar Mist
1

Jag skaffade inte en valp menmen.

Jag är en väldigt aktiv människa som nästan klättrar på väggarna när jag har tråkigt, och fr ett år sedan skaffade vi hund. 

En liten mellanpudel flicka, och jag vart ju helt överlycklig men efter ett tag tröttnade hon på att hålla igång såpass mycket, så jag började leta efter andra raser.

Tollare, Border Collie, Australian Shepherd och Mudi stod på listan, tollare gick bort pga mentaliteten, BC gick bort pga vallet och Mudin pga få uppfödare, vilket lämnade Aussien kvar, och nu, ett halvår senare efter att jag bestämt mig för en aktivare ras står jag med en 1½ årig Aussiekille :)

-

[saga@]
0

Okej:) så tyckte inte att din första behövde bli två år innan du skaffa en till? :) Det är ju mycket prat om att man ska vänta minst två år mellan hundarna och så där för att man ska hinna bli klar med den första:)?

Sugar Mist
0

#2 Har man koll på den ena hunden och andra familjemedlemmar som kan hjälpa till ser jag inga problem med att skaffa en till hund medan den andra är 1 år, dock är det ju bättre att vänta tills den hunden blir äldre och blir mer mogen, för valpens skull.

-

[saga@]
0

Okej:)

knutteknop
0

Min första hund var 6 när jag skaffade en till :) inte av någon speciell anledning förutom att det inte fanns tid till ännu en hund innan dess :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Karmatarerskanise
0

Skaffade ingen hund när min hund var 1.

[typellisch]
0

Nu har jag bara en hund men… min hund är 11 månader och jag hade aldrig köpt en valp nu. Min hund är unghund och inte färdig utvecklad än riktigt och sedan har jag inte ''reparerat mig'' från valptiden, det skulle bli för snabbt inpå.

russin
0

Jag har två tikar som det skiljer endast 11 månader mellan. Anledningen till att det blev så var helt enkelt att möjligheten till valp efter vissa linjer dök upp.

Ingen jag skulle göra ofta om man säger så😃 många goda skratt har det blivit då båda är helt galna emellanåt, men jag har även fått fler grå hår än tidigare då det är mycket jobb med två unga hundar med mycket humör. Nu är dessa väldigt olika varandra trots att det är samma ras och det har gjort det lite lättare - men jobb är det och är fortfarande nu när dom är 2,5 och 1,5 år och framförallt då ynglingen är en mycket aktiv tonåring som kräver en del hjärngympa för att inte bli jobbig.

Jetaime
0

Jag kommer ha en till hund sen när Zuki är äldre, men hon kommer att vara äldre än ett år när det sker. Vill gärna ha lite större åldersskillnad på mina hundar, iallafall så som det ser ut just nu.

[saga@]
0

jag vet dom som skaffar hund på hund.. kan det vara så att de bara mååste ha?

[typellisch]
0

#10 Jag vill absolut ha 2-3 hundar samtidigt, alltså 1-2 hundar till. Inte för att jag ''måste'' utan för att jag vill.

[saga@]
0

jag känner lika med att vilja ha några till och gärna på samma gång😂 men jag tänker vänta med dom andra iaf 🙂

felzena
0

Jag skaffade mina hundar med 6 års mellanrum, den yngsta är 2 och den äldsta är 8 år. När jag ska skaffa en till hund så vill jag helst att den yngsta ska vara kring 5 år iallafall. 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~