Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1657 ggr
Hayat
0

Barf nybörjare!

Hej! Jag har försökt samla ihop info om barf. Jag är nybörjare på barf. Jag undrar om det jag ger mina hundar är ok? Detta äter dom; kycklingvingar, märgben, revben och kotor. Dom får även slakteriavfall från ett slakteri. Det är allt möjligt som dom malt och gjort en kilos "korvar" av. Jag fråga vad som var i och det var lever, mellangärde, kött, fett och andra inälvor. Är det ok att ge? Måste man tillsätta mer grejer? Min schäfer har svårt att hålla vikten så jag försöker ge han så mycket feta saker som möjligt. Jag brukar även ge dom frysta laxfiléer. Måste man ge dom nån olja? Snälla ge mig så mycket tips ni kan :-)

[typellisch]
0

Om du ger lax så behöver du inte fiskolja/laxolja i alla fall :)

Hayat
0

Men hur ofta måste jag ge lax? Jag undrar om det finns nån mer bra och billig fisk man kan ge? Gärna en fet fisk. Jag försökte ge strömming igår, men båda hundarna vägrar att äta det!

Fridaaaa
3

Kollat på barf.ifokus?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[typellisch]
0

#2 Regelbundet. Lax (fisk i sig) är bra för leder, immunförsvar, organ, hud, päls, trampdynor, klor och ja…. det mesta! Ser ingen anledning att inte tillföra fisk eller fisk/laxolja till sina hundar :)

[fabienne]
1

Jag rekommenderar varmt att om du har Facebook så gå med i gruppen "BARF och färskfoder till hund och katt". Man lär sig mycket där genom att läsa inläggen och genom att titta på dokumenten under "filer" där de sammanställt de vanligaste frågorna och så. Är det något du undrar över efter att du läst så är det bara att fråga i gruppen. Det finns mycket folk med många års erfarenhet där. :)

Hayat
0

#5 jag gick med i den gruppen nu men väntar på att bli godkänd. Men vad tror ni annars om mina hundars mat, måste jag tillsätta nåt? Jag ger inga grönsaker. Utan dom får bara den mat dom jag skrev om i min trådstart. Räcker det med att ge 2 laxfiléer i veckan till en schäfer? Eller behöver han mer? Kan man ge hela fiskar?

[fabienne]
0

Om du inte får svar här angående laxen så fråga i gruppen om lax/fisk när du blivit godkänd. Jag har för mig att det inte är bra att ge alltför mycket fisk då det inte är så naturligt för en hund att äta det. Jag är dock osäker på varför det inte är bra, och hur mycket som är "för mycket".

Vad som är bra och inte beror på hur mycket av allt det är. Vad är proportionerna mellan inälvor, kött och ben? Det är viktigt att de får en varierad kost också så hur många djurslag består kosten av?

Fenix_Chicci
0

Fisk innehåller i princip inget som hunden behöver förutom omega-3 och det kan tillsättas genom att ge fiskolja. Fisk innehåller tiamin som hämmar upptaget av e-vitamin och tror även det innehåller för mycket jod som vid en överdosering kan påverka sköldkörteln. 

Jag ger sällan fisk, ger istället mycket vilt och lamm och fiskolja. Då min hund inte gillar fisk något vidare, kan hända att hon får lax någon gång ibland.   Men max en gång i veckan är det man brukar säga om man vill ge fisk. och då fet fisk som lax, sill osv. Så laxfiléer är bra. 

Man bör ge max 10% inälvor och av det 5% lever, varken mer eller mindre. Ger man mindre kan det leda till brist på vitaminer och ger man för mycket kan det ge a-vitaminförgiftning då lever innehåller fettlösliga vitaminer. Så du bör veta hur mycket inälvor det är i korvarna. 

Märgben undviker jag, de är stenhårda, tillför ingen näring och kan skada tänderna om hunden är oförsiktig. De andra benen låter bra.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[fabienne]
0

#8 Tack för infon om fisken! :)

[typellisch]
0

#8 Om man ger VoH lax då, är det ett bekymmer?

Fenix_Chicci
0

#10 det innehåller ju inte bara lax utan bara en liten del. Och är dessutom balanserat med vitaminer så jag skulle inte säga att det är ett bekymmer.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[typellisch]
0

#11 Vad bra :) Hela morgonen gick åt att läsa och diskutera om foder och tillskott osv så därför min fråga. Tack för svar :)