Ersätta en måltid med rå kött?
Jag ger min hund VoH Lax och så får hon råa ben på sidan om, det är visserligen inga större köttmängder på benen men hon får i sig lite kött + ben. Nu sägs det att hon ska ha i sig rått kött för att komplettera det hela.
Men nu förstår jag noll då det pratas om antal % av inälvor och antal % lever (3 gram lever sägs det att min hund ska ha), kycklingvingar, att jag ska tillsätta "Laga Mat'' (Standardt) de gånger jag ger henne rått kött och inte VoH.
Så är en aning förvirrad då det sägs olika saker och jag inte får något konkret svar känns det som, eftersom alla säger olika. Alla har olika åsikter och det förvirrar mig.
Lär väl bli förvirrad här med men ger det en chans: bör jag byta ut en måltid VoH med en bit rått kött? I så fall VAD för kött kan jag köpa och HUR mycket ska hon få? Ska hon få 55 gram kött då en måltid VoH för henne är just 55 gram? Är det ens nödvändigt att göra såhär eller kan jag fortsätta som vanligt?
Jag förstår att din förvirring är total, haha. Men okej, såhär: Du ger ett kycklingbaserat foder. Då skulle inte jag tycka att det vore prio 1 att ge ännu mer kyckling. Då skulle jag välja något annat köttslag.
VoH är fattigt på rött kött (jag tror inte det finns något rött kött i kycklingfodren?) och hundar som lever på en kost utan rött kött kan utveckla problem med hud och päls bland annat efter en tid.
Din hund har inga problem idag så det är ingen panik, men för att förbättra kosten ytterligare är nästa steg att tillsätta rött kött. Vanligt, rött kött som finns i affären. Mitt råd är att du ska gå till Ica, köpa ett 500 grams paket med nötfärs, dela upp färsen i portionspåsar och frysa in. Två gånger i veckan byter du ut Mollys kvällsmål till 55 gram nötfärs. Molly äter redan mer ben än hon behöver så det bör vara lugnt med kalkhalten. Vill du ändå vara på säkra sidan så kan du tillsätta en halv tesked krossat äggskal till nötfärsmåltiden.
Vill du vara safe-safe så köp standardts tillskott Laga mat och tillsätt det vid färs-måltiderna istället, men äggskal är helt okej att ge! Två gånger i veckan är en liten del av kosten. Börja så och ta det vidare därifrån! :)
Strunta i lever och inälvor så länge! Hon får det via VoH. Det där kan du ta sen om du vill byta ut en större del av kosten.
Hon ger ju lax.
Är nog fortfarande i nattmössan de innehåller ju kyckling med :P Hehe
Jag ger också nr 25 o så enbart råa ben då och då och mina hundar mår toppen.
#1 Tusen tack till dig för att du både förstår min förvirring (mina ögon går seriöst i kors just nu) och tydlig beskrivning hur jag ska gå till väga! TUSEN TACK.
Satt först och kollade på om jag ska köpa några VoH Exklusive-korvar då det innehåller detta: Färsk nötvom, hjärta, lunga, lever, fett och Omega-3. Vitaminiserat samt tillsatt benmjöl.
Och alltså fortsätta med VoH Lax, ge VoH Exklusive och kanske rå kött då och då. Vad tror du om det? Då får hon i sig hjärta, lunga och lever också. Tänkte köra detta schema då: VoH Lax en gång per dag och VoH Exklusive en gång per dag och kanske ge rå kött två gånger i veckan.
Blir det för mycket eller skulle det fungera? Och så tillsätter jag Laga Mat de gånger hon får kött.
#2 VoH Lax innehåller: Färsk kyckling, innanmäte, nötvom samt lax. Vitaminiserat.
Jag har räknat lite på det här med lever till dig. Ger du Molly 110 g om dagen blir det 770 g i veckan. Nu vet inte jag hur mycket lever VoH innehåller för jag hittar inte den infon, men vi kan väl utgå från att det är 5 % som rekommenderat? Då får Molly äta 38,5 g lever i veckan. Tar du bort en dag VoH (kvällsmålet två gånger i veckan) så går Molly miste om 5,5 gram lever. Så är du petnoga och det får dig att sova gott på natten så ge 2,75 gram lever vid varje färs-måltid.
Ge gärna exklusiven också ibland! Men den innehåller väldigt lite muskelkött så då behöver man egentligen också tillsätta rött muskelkött för att inte gå miste om de där aminosyrorna. Innanmätet i sorten du ger uppfyller troligen 10 % inälvor varav 5 % lever. Det borde det väl göra det i alla fall tycker jag, men du kan ju fråga precis % i VoH-gruppen om du vill vara säker. :) Men du behöver inte ge exklusiven bara därför, för det finns innanmäte i nr 25 också. Men bra med variation!
#5 Tror inte laxen innehåller lever faktiskt.. därför jag funderade på Exklusiven då det står att den innehåller lever bland annat.
Men såhär då: De gånger jag ger Molly nötfärs så slänger jag i lite från Exklusiven? :) Så basen för henne är VoH Lax och så två gånger i veckan får hon nötfärs + exklusiven. Då får hon väl i sig de där aminosyrorna? :) Då blir det typ 27,5 gram nötfärs och 27,5 gram Exklusiven i samma måltid, tillsammans blir det 55 gram.
Men innanmäte är väl inälvor? Eller har jag fattat fel? Nu blev jag osäker. Fråga på VoH-gruppen så får vi klara besked! Jag tycker själv att innehållsförteckningen är otydlig. Exklusiven som jag ger innehåller 40 % hjärta, lunga, lever. Det säger ju inte så mycket egentligen.
Jag vet inte om det där att blanda i bara en liten del av exklusiven. Då är ju 60 % av det vom. Så ger du 27,5 gram exklusiv så är 16,5 g vom. Det känns som en onödigt jobbig uträkning om du bara vill åt levern, för exklusiven innehåller också väldigt lite muskelkött. Då skulle jag hellre tillsätta lever som finns att köpa på mataffären. Men jag förstår inte varför vi drar upp det här med levern så mycket. Det är inte ens mycket mat du planerar att byta och är egentligen inte ett så stort "problem"! :D
Men du! Jag fick just en idé. Har du någon återförsäljare av musch i närheten? För de har en sort som heter "kycklingorganmix". Innehåller kycklingmage, lever och hjärta. Det kanske skulle kunna vara något? :) Den innehåller mage 40 %, lever 40 %, hjärta 20 %.
Men jag tycker det känns onödigt komplicerat ändå. Det enklaste vore väl om du köpte lever på mataffären och gav 2,75 gram vid varje färs-måltid. Men fråga först VoH om 25:an innehåller lever, för annars borde du tillsätta så att hon får 5 % av totala matintaget av lever. Men det vore väl konstigt om 25:an inte gjorde det? 🤔
#5 Eller ska jag bara ge nötfärs + Laga Mat och strunta helt i Exklusiven? Kan det bli för mycket lever om jag ger Lax och Exklusiven?
Frågade nyss på VoH på Facebook hur mycket procent lever + inälvor laxen innehåller, väntar på godkännande och svar!
Så himla krångligt :P Men det borde räcka med att 2 kvällar i veckan byter jag ut VoH Lax mot nötfärs med Laga Mat?
#7 Vi krånglar till det bra vi ;) Jag vet att djuraffären jag handlar hos har påsar med kycklinghjärtan och dylikt.
Jag är sjuuuukt förvirrad! Hahaha.
Att blanda i Exklusiven med Nötfärs är uteslutet då, haha. Bra det. Då har vi kommit fram till en sak.
OM 25an inte innehåller värst mycket lever så får jag väl köpa lever och blanda i nötfärsen 2 gånger i veckan :P Väntar på att VoH ska acceptera mitt inlägg så väntar jag på svar.
#8 Ja, strunta i exklusiven så länge! Det blev bara förvirrande! :D
Kött + laga mat blir toppen! 2 gånger i veckan är bättre än ingen gång i veckan. Jag tycker det låter lagom att börja med så får du se sedan. Det brukar bli så nämligen att man snöar in mer och mer på BARF och vill byta ut större och större del av färskfodret mot annat kött. ;) Men det är ett framtida problem. Börja med två kvällar i veckan.
Då får vi invänta svaret från VoH. :)
#10 Haha ja, det blir bara så sjukt förvirrande ju mer man ska dra upp exempel.
Tror också Nötfärs + Laga Mat blir toppen att börja med och om Laxen inte innehåller lever får jag ju bara köpa det med och ge 2,75 gram två gånger i veckan.
Förresten… bör nötfärsen vara ekologisk?
#11 Om det inte finns någon lever alls i Laxen så skulle Molly behöva få det tillsatt. 38,5 gram i veckan. Det är 5 % av 770 gram. Bara för att snurra till det lite extra menar jag! :D
#13 Tack :) Jag skickar ett meddelande till dig förresten!
#12 Ekologiskt är väl alltid att föredra men det är såklart inget måste. Helst svenskt kött för allas skull. :) Du har en så liten hund som behöver så lite så du bör lätt kunna hitta alltihop på halva priset på kort-datum-rea.
Jag är en sån där som bara köper nedsatt kött för det köttet är ändå svinnat av butiken. Så då är det bättre att jag köper det och ger hunden än att det slängs. Det går att hitta mycket bara man letar! Du kommer också bli helt insnöad i köttdisken, det känner jag på mig. ;)
#15 Såklart blir det svenskt kött, är noga med sådant :) Blir att kolla på det idag! Har ändå vägarna förbi åt det hållet djuraffären ligger så ringde och hörde om dom har Laga Mat och det hade dom!
Tack så mycket för all hjälp kära du! Mina ögon går inte längre i kors och jag har fått mer grepp om allt det här nu. Tack, tack!
Haha ja.. jag ratade färskfoder först och vart förbannad på alla här inne som tjatade om det ;) Och nu börjar jag få ett steg in i BARF mer och mer.. får se vart jag hamnar! Hahaha.
#16 Perfekt! :D Lycka till med allt! Jag är veggo och tycker ändå det är kul att stå och slabba med kött till hunden, haha. Främst för att hon blivit så mycket bättre av den maten. :)
#17 Tack 😃
Skönt att höra!
Måste dela med mig av nåt någon sa en gång ''Jag är vegetarian men min hund får ändå kött.. hon behöver det, inte jag.'' Så bra sagt!
Det räcker alldeles ypperlig att ge t ex VoH och ett köttben då och då vid sidan om - jag gör inte mer själv förutom att mina får rå strömming ett par gånger per månad (det enda i fiskväg dom får) 🙂
Så vill man inte göra mer så behöver man inte.
#19 TS efterfrågade tips på ett annat forum då hon ville börja variera maten mer. Så det var därför vi kom in på det här med att byta ut måltider ibland mot annat. :)
#20 - ah, läste inte alla inläggen.
Självklart kan man göra det. Man får bara tänka på att det inte ska lbi för mycket av enbart kött. Kompensera med köttben eller med fullvärdigt tillskott som t ex Standardt Laga Mat🙂
#21 Jag har inhandlat Standardt Laga Mat idag :) Och nötfärs (ekologiska var slut dessvärre, lite surt) som kommer hålla i 1 månader och en vecka, mycket bra!
Jag vill ha lite mer variation i Mollys kost då de råa benen inte har stor kötthalt alls på tyvärr :( Ibland kan man få helt okej köttben och ibland nästan bara ben, och jag kör på avlånga ben då på de andra lossnar oftast benklumpar som Molly lätt sätter i halsen. Så detta känns faktiskt bra nu :) Känns som hon kommer få i sig mer nyttigheter nu!