En fråga till er med helstryp
Bara en vanlig fråga, som jag ställt mig själv men faktiskt inte kommit på något vettigt svar till…
Ni som använder helstryp, och säger att ni använder det för att det är lätt att ta på och av, varför väljer ni inte halvstryp istället? Bara en vänligt ställd fråga, som jag försöker komma underfund med.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
För att ett halvstryp inte får plats i fickan.
Halvstryp kan åka av även om det är rätt inställt. Har hänt mig, inte så kul även om hunden inte stack iväg.
#2 men det kan det väl göra på helstryp med, om hunden backar? ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag använde halvstryp som var så stort att när den drogs åt så va den perfekt storlek för att jag skulle kunna dra av och på enkelt. Men nu men min andra hund så ska jag använda ett vanligt halsband som man knäpper på och av.. gillar inte stryp av något slag
Ville inte riskera att hunden kom lös på fel ställe, så han fixk ha kedja med helstrypsfunktion. Den är inte åtdragen när kopplet är löst men ligger i nacken pga tyngden, så skulle han försöka backa ur den så ligger den kvar och glider inte över huvudet.
Har ett halvstryp nu, funkar hyfsat men han skulle kunna backa ur den om han verkligen ville. försöker hitta halvstryp med längre strypdel, han har så brett huvud att är halsbandet i mindre storlek går det inte över huvudet när halsbanden ska av eller på, är den större glider den av direkt.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
En fråga till då. Ni som har det för att hunden inte ska ta sig ur det, varför inte använda sele? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Inte alls! Jag har valt ett stryp som går över huvudet men ändå är tillräckligt litet för att det inte ska kunna glida över huvudet. Skulle min hund ställa sig och försöka åla sig ur det (vilket han inte gör) skulle det dras åt så han inte kom ur.
Visst kan man skaffa ett tight halvstryp, men då blir det ju samma effekt som ett helstryp. Då föredrar jag ett ordentligt fast halsband i läder som inte halkar runt som ett halvstryp gör.
#7 men varför inte använda fast halsband eller sele då? :) vad är det med sele som gör att ni inte väljer det :) försöker bara förstå, därav mina frågor.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 Min hund jobbar i sin sele, sätter jag på honom sele till vardags drar han eftersom han har blivit tränad till det.
#6 Selar går ju ofta att ta sig ur.
Har inte själv halvstryp till min hund men använder inte selar då inga selar jag hittat änsålänge har passat.
Jag har halsband för att det går fort att bara dra på hunden, Har provat några selar också men den enda som satt bra var en Ysele, Men i den blev han väldigt stark om han ville nån annanstans än mig.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
#10 har aldrig hört en enda hund som tagit sig ur en bra påsatt sele.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag använder stryp främst i lydnadsträning samt om vi ska någonstans snabbt, dock retrieverkoppel, just pga det är väääldigt lätt att trä på och av(Lättare än halvstryp) och att det lätt får plats i fickan. När Opsis sedan lär sig att inte göra utfall mot hundar(Har aldrig på honom retrieverkopplet under promenader och dyl) lär det vara på överallt just pga att det är så jäkla smidigt.
-
#12 Har haft två sådana hundar hemma 😉
#13 har du bytt konto? :o
#14 hade en extremt rymningsbenägen hund och det ända hon inte tog sig ur var sele. Men vad har du nu till din hund?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#15 Gillade inte namnet på mitt andra så :P
-
#15 Hugo rymde ur sin sele på tåget en gång. En väldigt rolig situation när man tänker på det så här två år efteråt, men särskilt kul kändes det inte just i den stunden. Han sprang fram till ALLA resenärer och skulle hälsa och tigga gos. Försökte desperat få tag i honom men han stack till nästa 😛
Nu har vi bara fasta halsband och några halvstryp.
Jag varierar mellan sele och halsband på min hane. Har oftast ett antidragsele (som man knäpper fram) inte alls för att han drar så mycket (förutom om han ser katt/vilt) utan för att det sitter löst och är bekvämt. Nu har det börjat skava bort lite päls på bogen så nu använder vi antingen ett fast läder eller ett halvstryp som är för stort så när det är stängt så stryper det inte - för min egen bekvämlighet. På tiken hade jag en sele som så ut att sitta bra men jag hade mina misstankar om att det skulle vara för stort… Vilket det visade sig vara då hon slet sig. Som tur är slutade det bra. Det enda jag hade hemma då till henne var just ett helstryp som jag fick med till henne - tyvärr hände det på en helg så hon fick ha helstrypet tills på måndagen när djuraffärerna öppnade igen. Nu har hon också ett halvstryp som är för stort, när det är stängt sitter det som ett fast halsband. Ska köpa sele till henne också när dom får in mindre storlekar på hurtta här i stan :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Stumma halsband och selar så skulle jag i princip lika gärna kunna strunta att ha hunden kopplad i vissa situationer.
Mina hundar har tjockare halsar än huvuden, alltså glider halsbandet av lätt som bara den om hunden backar, ett stryp förhindrar det.
En sele, jadå om jag använder en specialsydd sele med ett extra band runt magen. Vanliga selar som säljs i affär med bara ett band fungerar inte riktigt på en djupbröstad vinthund. Både jag och min äldsta tös har stått lika förvånade båda två när hon tvärnitat och selen plötsligt är av när vi använt vanliga selar. En av de gånger som det har hänt var när hon fick syn på något vilt/en katt eller vad tusan det nu var bredvid en ganska hårt trafikerad väg. Jag är bara glad över att jag fick tag i nacken på henne innan hon drog efter då det kunde ha slutat väldigt illa.
Numera används enbart selar med extraband eller halsband med strypfunktion. Jag använder det alltså för mina hundars egna säkerhet, även om de uppför sig hur bra som helst i koppel vet jag med mig att jag har två hetsjägare och hinner inte jag se potentiella byten i förväg så har jag ingen lust att sitta med vetskapen om att jag medvetet använt halsband eller selar jag vet att hunden kan ta sig ur bara för att det på något sätt skulle vara bättre för hunden.
Det finns redan mängder med trådar där man ifrågasätter varför vissa använder sele och varför vissa använder halsband och om du letar så kan du se att folks åsikter oftast är huggna i sten. I många fall anses an vara en urusel ägare för att man använder halsband överhuvudtaget och i andra så anses man vara urusel för att man använder sele. Bättre är nog att tänka steget längre och kanske bara acceptera att säger någon att det fungerar bättre med stryp än med sele så kanske det stämmer för den hunden. Jag utgår från vad som fungerar för mina hundar, vilket i dagsläget är specialsydd sele åt yngsta då hon kan bli rätt dragig ibland och halvstryp, med strypeffekt på äldsta.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Min hund kan backa och kränga sig ur ur alla selar vi provat…
#20 Har ni testat VGW? Väldigt bre sele enligt mig :>
♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫
Därmed inte sagt att vi använder stryp, för det gör vi inte! Men visst är det möjligt att ta sig ur selar. Har inte testat vgw, har fått tips på liknande där man kan koppla ihop selen med halsband för extra säkerhet och har funderat på att testa.
#22 Okej, för VGW är väldigt bra tycker jag! :)
♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫
Framför allt så signalerar det till Allvar att det är lydnads- eller rallyträning på G och att det är dags att knäppa på hjärnan en stund när helstrypet kommer fram (något som började med att jag skulle känna mig säker på att han inte kunde backa ur och ge sig på annan hund slutade väldigt fort som en positiv träningssignal för jycken). Att det tar minimalt med plats i fickan är bara en bonus😉I övrigt är det i regel sele alt möjligtvis halvstryp som gäller för oss.
#TS
Det är just det som är det fina med helstryp (rerieverkoppel) att det är så lätt att ta av o på. Det är lätt att få ner i fickan och man behöver inte bekymra sig om BÅDE halsband o koppel.
Eftersom min hund är mycket oftare utan koppel än med så är jag så bekväm av mig att jag vill ha så lite som möjligt att bära på våra promenader.
Min hund drar inte oavsett typ av halsband så för mig funkar det utmärkt med helstryp.
Det är bara när vi går längre koppelpromenader som jag tar på halvstrypet som är riktigt fint med broderade blommor på 🙂
#22 Det har jag! Funkar jätte bra :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Hmm, intressant… Nu förstår jag lite bättre hur vissa tänker kring helstryp :) Har dock inte ändrat inställning, men det var inte heller det jag ville med tråden. Men som sagt, nu har jag lite perspektiv på det hela :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Halvstryp, vanligt halsband och sele går att ta sig ur.
Selar och de flesta halvstryp/vanliga halsband är klumpiga/omöjliga att ha i tex fickan.
Helstryp är lätt att ta på och av, tar liten plats, väldigt liten chans att hunden kryper ur det. Det är väl de fördelar jag ser med att använda helstryp, dock så använder jag det väldigt sällan och har hellre sele eller halvstryp. Men helstryp kan vara väldigt smidigt i vissa situationer. :)