Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1460 ggr
baloo44
0

Chihuahua frågor :)

Ni som har hund av denna ras -kul om ni ville svara :)
Hur är en Chihuahua ?

Gillar de att lära sig saker / träna lydnad ?

Lätt eller svårmotiverad ?

"Will to please" ?

Agility ?

Reserverad eller glada för människor ?

Hur fungerar de med andra husdjur som katt tex?

nlinds
0

Fick hem min 9 veckors förra veckan. Mitt första intryck är, livliga, ettriga, envisa, glada i alla människor, lite skälliga (kommer att tränas bort). :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

nlinds
0

Karmatarerskanise
1

De jag har träffat har alla varit osäkra bland främmande, skälliga och instabila. Vet dock inte om det varit renras eller bland.

[Nightcat]
0

Ser jag en Chihuahua så går jag över på andra sidan eller vänder. Jag har aldrig träffat en Chihuahua som har varit helt rätt i huvudet. Har ungefär träffat ett 50-60-tal. Trots att jag har en en hund på 30kilo har vi blivit attackerade 4 gånger av galna chihuahua/or. Olika varje gång ska jag påpeka, inte för att de gör så stor skada men att bli biten i hälsenan är inte så roligt. Sen skäller dem hela tiden och är väldigt osäkra och instabila upplever jag.

Sen kanske jag är lite fördomsfull då jag har väldigt negativa upplevelser av denna ras.

nlinds
0

#4 Då har du haft riktigt otur. Synd 😐

LillPom
1

Jag har kanske inte träffat massor men jag har träffat min pojkväns systers 2 st och hand mormors 2 st :) Renraser alla, detta är min uppfattning:

Hur är en Chihuahua ?

Tycker de är lite allvarliga så att säga inte kanske en clown som vissa andra raser men fortfarande jätte trevliga om man valt rätta linjer de vill säga.

De har skiljer sig massor XD Men de mesta jag träffat har varit lite envisa och går hellre sitt eget race om inte de är stor motivation.

Skulle säga medel till svår motiverade.

"Will to please" ?

Vet inte riktigt :P

Agility ?

En vill men han är också för stor de andra är inte så sugna.

2 st av de 4 har glada till männinskor de andra har varit mer försiktiga.

De verkar inte vara något problem men de är ju en träningsak. 

Men jag tycker dock att de är svårt att hitta en bra Chihuahua men de är också en tolkningsfråga… men de är så många uppföddare.. och de blev en stor popularitet så jag kan tycka att deras mentalitet har tagit skada av de om man inte kontrollerar valet av uppföddare noga.

Swadika
0

Hur är en Chihuahua ?
Nu jag bara haft min 5 månaders i tre veckor, men han är underbar. Sitter gärna i famnen, eller i alla fall nära och älskar att sova så nära det bara går. Han är rolig och lite clownig, tyvärr lite reserverad mot nya människor och hundar men när han väl lärt känna personen eller hunden så älskar han den och vill bara pussas, kela och leka. Han är en enkel hund, kräver inte en massa motion (som idag när det spöregnar) men hänger gärna på en längre runda också. Han är alltid framåt, glad och positiv, älskar livet och älskar att leka och busa. Sen så kräver dem  rätt mycket mentalt men jag kan lämna honom med en aktiveringsboll eller ett märgben/någon hemmagjord aktiveringsleksak så klarar han sig den biten också, det blandat med motion, trickträning och lydnad samt lek och bus så är han en underbar valp. 

Men gäller också att hitta en bra uppfödare som avlar rätt linjer, jag skulle inte kolla på blocket ( det finns bra hundar där också, men då finns de på rassidan) utan kolla på SKK's uppfödare, läsa om dem och se hur de avlar på sina hundar. 

Absolut, Theo lär sig riktigt fort och älskar det :)

Theo är absolut lättmotiverad, han gör allt för lite godis eller lek ;) Me mycket individuellt 

Agility ?
Nu har jag inte tränat det med honom, men han gör det mycket frivilligt, om jag har honom lös så hoppar han över pinnar, stenar eller något. Så absolut, tror de tycker det är jätteroligt

Jag skrev det över, han är reserverad mot främlingar, men efter några minuter så älskar han dem. Men det är så rasen är också, det är något man får acceptera om man köper en Chihuahua. De kan också vara lite "rasistiska" och trivs bäst med andra chihuahuor. Men det behöver absolut inte vara så, och hur mycket är väldigt olika. Har träffat vavvor som älskar allt och alla och vill gärna fram och hälsa på alla hundar och så har jag träffat dem som inte alls vill hälsa på andra hundar.

Hur fungerar de med andra husdjur som katt tex
Vet att många har de tillsammans med typ katter. Och även råttor(som springer fritt i huset) kaniner, marsvin och andra burdjur. Utan att de gjort något.

Du är varmt välkommen inte på http://chihuahua.ifokus.se där finns många andra som har vavvor och som kan svara på alla frågor :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Whisla84
0

Jag har en hane på 14 månader som jag älskar överallt annat! :)

Mina erfarenheter så här långt:

Hur är en Chihuahua ?
Varierar väldigt mycket. Väldigt många människor har förutfattade meningar om vår fina ras: små rädda och skälliga. Men jag hävdar bestämt att det beror på ägaren. För daltar man med en Chihuahua, får man en försiktigare hund, som kan vara rädd och osäker.

Min Chihuahua är en glad kille som med omsorg väljer människor som han gillar.

Min kille är väldigt arbetsvillig, han lär sig nya saker på ett kick, men jag känner andra chihuahuor som inte alls är intresserade av att lära sig saker.

Lätt eller svårmotiverad ? "Will to please" ?
Återigen, min kille är ganska lättmotiverad!

Agility ?
Jag kör agility med min. Han tycker att det är den bästa träningen, gladare hund får man leta efter under träningen!

Som jag skrev tidigare, han väljer "sina" människor.

Jag har en huskatt också, hon har jag haft i fyra år, så hon är den som bestämmer hemma så att säga, men det går jättebra med dom! Skulle nog våga säga att de är bästa vänner! De leker tillsammans utan problem.

:)