Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1746 ggr
[Kakafoni]
0

Har hon en chans? (stulen hund)

Vad skulle ni göra och vad tror ni om hennes chanser?

När en mycket nära vän till mej skaffade en hund så hade hon inte pengar till den höga summa som skulle betalas. Hon kände kennelpersonerna väl så det skule inte vara några problem, hon skulle få betala lite senare och under tiden hon inte hade betalat så skulle hunden ej skrivas på henne (deras säkerhet iom att hon ej betalat hunden). Relativt snart så hade hon pengar och ville betala men de började då dra på överskrivandet och när hunden var ett år så lurade de av henne hunden genom att säga att de ville träffa hunden och när hon väl lämnat över hunden så var det sista gången hon såg den.

Hon har tagit hand om hunden sedan den var 8 veckor, stått för alla kostnader, all träning, betalat och gått alla kursen. (Den kostnaden är dock  liten mot den kostnad hon betalar med själen pga. den stora sorgen över att förlora sin hund).

Det känns som att de gjorde det här med avsikt; de väntade tills hon tagit den "jobbiga" tiden och när hunden började landa och ha grunden i lydnad så tar de tillbaka den och ger den till en egen släkting.

Hon överväger att polisanmäla men drar sej för det då hon inte vet om hon kommer ha någon chans och att det då blir bråk till ingen nytta. Hon är inte ute efter ersättning, hon vill bara ha tillbaka sin hund så som det var sagt från början. Vad tycker/tror ni om hennes chanser att få tillbaka sin hund?

(Tilläggas kan att det hela blivit exra aktuellt då hon nyligen sett hunden  och den var i dåligt skick, strykrädd och mager, alla revbenen syntes tydligt genom skinnet på en ras som ska vara nästan  bara muskler och utstråla styrka.)

em.nord
3

Har hon inget som helst kontrakt? Alltid alltid alltid! skriva ordentliga papper :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Katthemsmatten
0

Svårt att säga någonting om chanserna att få tillbaka hunden, men utan att polisanmäla är hon ju definitvt chanslös. Själv skulle jag inte dra mig för att anmäla. Det kan ju gå som bedrägeri eventuellt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

linda88
3

Är de en seriös kennel ansluten till skk? Vilka papper om "avtal" och delbetalning har hon?

[Kakafoni]
0

Det om papper har hon fått lära sej den hårda vägen men det är så lätt att gå i fällan, speciellt när det faktiskt var nära vänner till henne och nej, ingen kontakt, det är för infekterat. Hon har ju försökt prata med dom för att få tillbaka hunden. Dra sej för en anmälan gör hon pga. att chansen kanske är att hon får pengar men inte hunden och då tycket hon att det inte är värt något. :-/

[Kakafoni]
1

Avtalet var muntligt men hon har papper på alla kostnaderna, även jag har ett kvitto då jag köpte en valpkurs i present till henne. Kenneln är inte ansluten till skk då rasen ännu inte är erkänd av skk. 

(Angående magerheten så kommer det troligast av att hunden har allergier så om den inte får rätt foder och tillskott så mår den inte bra, går ner i vikt, får eksem osv :-( )

linda88
0

Utan papper är det nog tyvärr kört eftersom hon inte står som ägare på hunden. Det är alltså inte hennes hund. Finns det dessutom inga kvitton på en delbetalning så tyvärr. Men är kenneln ansluten till skk kan din kompis vända sig till deras jurister för råd. Att hunden ser ut att vara i dåligt skick kan ju anmälas.

Mapel
3

#4 Varför inte anmäla? Jag menar, man kan ju inte avstå från att försöka bara för att det kanske finns en chans att det inte går? Tänker man så är ju chansen 0 att man kommer få någon hund tillbaka! Anmäl och kämpa för hunden! Vill hon verkligen ha hunden tillbaka så måste hon ju satsa! Man vinner ingenting på att bara tro att det kanske inte går. 

Sen om chanserna kanske inte är så stora (jag vet faktiskt inte) så kan man ju åtminstone säga att man har gjort allt man kan för sin hund!

IdaT
3

#6 Jag skulle inte vara så stensäker på det. Om hon har betalat alla omkostnader för hunden en viss tid (kommer inte ihåg i huvudet hur länge), utan något kontrakt om inackordering eller fodervärd så kan hunden i lagens mening räknas som hennes.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

linda88
0

#8 Jasså de va ju hoppfullt. Bara att försöka då.

[Kakafoni]
0

IdaT, det lät som en stimma av hopp, ska vidarebefodra dina rader till henne så får hon kolla upp det mer!

TjockaBerta
0

Varför har hon väntat så länge med att ens börja fundera på att göra någonting?

>>>Malum domesticum<<<

IdaT
0

#10 För att få lite mer kött på benen, kolla sök efter trådar på olika forum där ägare överlåtit sina hundar (ofta gratis) och ångrat sig. Där brukar det stå mer om detta att om man betalat för hunden uppehälle kan man räknas som ägare.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

teezan
0

oavsett om hon får tillbaka hunden eller inte, även om jag hoppas att hon får det, tycker jag att hon borde anmäla då hunden verkar fara illa i det andra hemmet.