Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 15235 ggr
sunnys
0

färskfoder - avföring?

Sen jag gick över helt till färskfoder (VoH) så har min hunds avföring varit: litet, luktfritt, väldigt hårt, ofta som "små stenar" i utseende. Frågade om detta i en fb grupp och fick till svar att det ska vara så. Att "ju mindre avföring desto bättre tar hunden upp maten" och att om man är van vid torrfoderavföring blir man chockad över hur hårt det blir om man utfodrar med färskfoder. Stämmer det? Jag tycker det känns som han är väldigt hård i magen, det verkar inte som om han har svårt att uträtta sina behov eller så. Någon som vet om det ska vara så eller om jag kan tillsätta något i maten för att "mjuka upp" är det bara fiskolja som gäller eller hur är det?

[typellisch]
1

Om bajset är hårt töms ju analsäckarna och det är toppen.
Ju mindre bajs desto mer näring tar kroppen upp.
Så länge har får ut bajs är det ingen fara, det är värre om han pressar och pressar men inget kommer ut. DÅ är han hård i magen och förstoppad.
Ju mer magen vänjer sig desto bättre kommer magen arbeta och de små harkluttarna blir till små, små, pyttelite korvar. Men man kan tillsätta olja om man så vill, fisk- och laxolja är super bra men det tas upp mer av kroppen dock.. så någon annan får svara på vad man kan tillsätta för att få igång magen.
Jag gör som så att jag ger Molly vanligt torrfoder som godis, det får igång hennes mage har jag märkt och jag är nöjd så.

sunnys
1

#1 okej då kanske det inte är någon "fara" då, han har ju inte svårt att uträtta sina behov eller något, allt kommer direkt om man säger så. Hur mycket olja ska man ha i maten om jag testar det? :)

[typellisch]
1

#2 Det beror på din hunds vikt. Kolla upp vilken fisk-/laxolja du vill ha och kolla doseringen :) Det är en bra olja som bara är nyttig för hundarna så det tycker jag absolut man ska inköpa!

Har han inte svårt så är det ingen fara :) Ibland har Molly också bara små kluttar, oftast på morgonen. Sen får hon i sig lite torrfoder vid aktivering och då blir det små korvar senare på dagen/kvällen :) Jag var också orolig i början men så länge hon fick ut något så slutade jag oroa mig.. jag stod böjd och kollade henne i rumpan för att se hur det såg ut i början (om det kom nåt eller om hon inte fick ut nåt alls) när det var nytt för mig, haha :P Folk tyckte säkert jag var weird.

Belimas
0

Vi brukar blanda i lite Fiber Husk i maten till vår hane som också blir sådär i magen, avföringen var oftast ljust beige i färgen och föll sönder när man skulle ta upp det och så torrt tycker inte jag är normalt men sen vi började med Husk så är det mkt bättre och avföringen är mkt bättre. Inte lös men långt ifrån så torr som den var innan =)

russin
1

Fiberhusk är även min rekommendation.

Det är visserligen bra om en hund har fast avföring, men den ska absolut inte behöva ha stenhård mage och ev jobbigt att bajja.

linda88
1

Vilken VoH ger du? Fiskolja skulle jag inte tillsätta om fodret innehåller lax. För många hundar kan de hjälpa att blanda i lite vatten i fodret men jag tycker de låter som din hund har bra avföring.

Mina hundar bajsar också väldigt lite och de är små torra, hårda nästan luktfria "bollar" hur skönt som helst mår nästan lite illa nu när jag måste plocka upp efter hundar som äter torrfoder om man är hundvakt eller så :P

Elahraiah
1

Min bajsar också hårda små korvar. Han har inga problem med att bajsa, och avföringen är luktfri och mycket lätt att plocka upp.

Dessutom har han aldrig haft problem med analkörtlarna, antagligen pga detta. Har varit med om hundar som behövt tömma sina analkörtlar i tid och otid (t ex i soffan vid fredagsmyset), och DET är inte roligt för någon.

Så, så länge han inte verkar ha några problem att få ut det, så är det en bra sak.

sunnys
0

#6 jag gav exklusiven, gav lax förut men tyckte han var hård då med, ska gå över till Musch BARF nu och misstänker att han fortfarande kommer kännas "hård" med det. Men då är det kanske som sagt inget att känna större oro för :)

#4 & 5 hur mycket fiberhusk ska man ha i maten, ska jag bara strö på lite och testa?:)

De hundar jag tidigare varit ute med och passat har alltid haft dessa "vanliga" halvfasta korvar så blev lite förvånad och nästan lite orolig när det börja dimpa ner små torra bollar/korvar när min hund uträttade sina behov.

Belimas
0

Vi ger ett rågat krm morgon och kväll till vår hane (8-9 kg) och det räcker för honom men man kan ge upp till ½-1 tsk också =) Det strös på maten men vi brukar röra om lite då han är av den kräsnare sorten.

Vattnadal
0

Musch kan innehålla större del ben, så där kan de bli hårdare i magen. Jag tycker det är bra med Vidars runda köttbullar till bajs. Om de är gula/vita har han fått för mycket ben, då ökar jag på med mer kött.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter