Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1704 ggr
Reise
0

Springa/Cykla med hund

Har sökt lite på i vilken ålder man kan börja öka fysträning på hunden - de är lite olika bud. När hunden är färdigväxt är återkommande.

Min blandras (Rottweiler/Schäfer) är 9 månader nu - vi har mest gått raska promenader på 6-7km och "smygövat" lite joggingträning en kortare sträcka (typ 3 minuter) för att hon ska lära sig hur hon ska göra; att inte galoppera och att trava vid min sida.

Detta har gått jättebra.

Så hur gammal behöver hon vara för att få följa med mig att cykla och springa? Är efter 10 månader lagom eller behöver hon bli runt året? För ifall hon ska vara färdigväxt så är hon ju inte de förrens 2-3 års ålder.

Vad tycker ni?

Innan jag börjar med detta, hur introducerade ni detta för eran hund? För hon har rätt så halvtaskig kondis - jag vill inte överanstränga henne. Vilken sträcka är lagom att börja med - och hur ofta? Tänkte runt 1 km 2 ggr/v till att börja med. Och att ligga på den nivån i 2-3 veckor innan man trappar upp lite till?

Kom gärna med lite åsikter och råd! 🙂

[Teddies matte]
1

Jag började efter 1 års ålder när jag också hade röntgat och fick veta att han var fri. Började med väldigt korta sträckor för att efter ett tag öka.

Reise
0

putt

Fridaaaa
0

Efter 1 års ålder anser jag. Och är det en medelstor/stor ras, anser jag att man bör ha röntgat.

Som t.ex sankt bernhard och de storlekarna hade jag väntat med till 18 månaders ålder, efter röntgen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
0

På en sådan ras skulle vänta till efter året och gärna efter höftledsröntgen, så man vet hur det står till.

Viktigt att tänka på när det gäller unga hundar är att cykla på grusväg eller se till att hunden verkligen håller sig på gräset bredvid gångbanan - inte springa på asfalt innan den är färdigväxt, då det sliter mycket på lederna med stumt underlag.

Reise
0

Vad anser ni om hur långt och hur ofta man ska springa i början?

Majken!
1

Jag tycker verkligen det är hög tid att låta din hund träna upp sin fysik! En hund som är nio månader borde inte ha taskig kondition. Har du själv god kondition så kan du behöva behärska dig när du joggar till en början, men är du själv otränad så är det ju egentligen baraa tt ge er ut och börja springa tillsammans.

Reise
0

#6 Jag känner lite så också. När vi tränar lydnad på en gräsplan kan hon efter momentet att springa i full galopp mot föraren vara helt slut efter 2-3 vändor.

Vill ju gärna att hon ska orka mer!

Majken!
0

#7 Då får du sätta igång! Unga hundar behöver få träna, bli trötta och anstränga både lungor och hjärta.