Kan man se eller märka?
Skulle man kunna avgöra om en hund var en tik eller hane om den inte hade något kön? om du inte såg något kön alls skulle du då kunna säga vad det är för kön?
Kan man märka det på hur hunden är? på personligheten?
Är det någon skillnad mellan hanar och tikar?
kan man se det på utseendet om det är en tik eller hane?
Det beror på ras. Många raser har så tydlig könsprägel att det oftast är lätt att se vilket kön det är. Min ras är ofta hanarna både större och grövre, vilket gör att man ser det - men de kan vara klurigare via enbart bilder.
Det finns raser med väldigt tydlig könsprägel - rottweiler t ex, medan andra raser såsom Chihuahua inte alls har tydlig könsprägel och där hanar ofta kan vara mindre än tikarna. Så allting beror på ras - men oftast kan jag ser enbart på hunden vilket kön det är utan att se den "under magen"
men kan man märka det på hur hunden är?
Njae, det beror nog mycket på individ, personlighet osv.
#2 Nej.
-
okej då spelar det ingen roll vilket kön man väljer?
Då är det med revir pinket eller löpningen man får överväga?
#5 Ja, i princip. Har man inget problem med löp skulle jag hellre valt tik då hanar(Inte alla, men flera) blir tokiga, ylar, får bomull i öronen, matvägrar m.m. i närheten av löptikar. Nu älskar jag visserligen min hane men hade det inte varit så att jag ska gå på ett gymnasium där löptikar inte får vistas hade jag valt tik.
-
Det är ofta även mycket beroende på ras hur hanhundar respektive tikar är.
Revipink är även det ofta rasbundet (och det kan även tikar göra om man har otur, men inte lika vanligt) - det finns vissa raser där det är överrepresenterat (oavsett vad folk säger). Löp är endast i snott 2 gånger per år och 3 veckor per gång. Jag har mest haft tikar och tycker inte löpen är problem. Det är så kor tid.
Det som mest skiljer mellan tikar och hanar är att hanar är jämnare i humöret. Tikar kan ibland bli lite av 3 hundar i en beroende på hur mycket dom styrs av löpen och hormonerna. Jag har haft tikar som det inte är så stor skillnad på före och efter löp, men även tikar som är pigga före löp, men blir zoombies i två månader efter löpet (den tid dom skulle varit dräktiga om dom parats). Så mycket beror på individ och i vissa fall ras.
Bland vissa bruksraser säger många att tikar är mildare i temperamentet, men bland andra raser kan tikarna vara dom tjurigare - och så finns det många mindre sällskapsraser där dom är väldigt lika mellan könen🙂
# vet du hur det är med italiensk vinthund? 🙂
#8 - det är faktiskt en ras jag inte vet speciellt mycket om och har aldrig umgåtts med några. Bara sett i utställningssammanhang, så kan inte svara alls på det🙂
Det bästa du kan göra är att kontakta en uppfödare och be denne berätta om hur det skiljer mellan hane och tik. En bra uppfödare är mån om att valparna ska matcha sina kommande ägare så mycket det bara går och vill då gärna hjälpa dig att komma fram till vilket som passar dig bäst🙂
Om hunden lyfter på benet när den kissar är det en hane 😎 Haha. Sen vet jag tikar som lyfter på benet också, min hund gör det ibland. Sitter på huk med ena benet i luften.
# haha ;P
#10 - båda mina tikar lyfter på benet när dom pinkar. Den ena lyfter ofta till och med båda bakbenen för att nå tillräckligt högt upp😃
#12 Sött! Haha :D
#10 Min hane (4 år) sitter ner när han kissar på plant underlag, mot högre saker som träd och buskar lyfter han på benet.
I min ras (svensk lapphund) syns det väldigt stor skillnad på tik och hane (hundarna på bilden har samma mamma). Även om det kanske inte syns jättetydligt på bild. Hanarna brukar vara lite större och mer "satta", dom har även mer maskulint ansikte. Så även på en stor tik och liten hane kan man se vem som är tik och hane.
På den här och den här bilden tycker jag att man tydligt ser skillnaden i ansiktet. På den första ligger hanen i fokus, på den andra tiken.
Jag skulle inte kunna lista ut om det är en tik eller hane på personligheten enbart.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#10 Vet tikar som med gjort det 😉 Och sett hanar som inte lyfter på benen utan sitter som tik (vuxna alltså) 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Min förra tik kissade alltid med benet lyft. Riktigt hanhundsliknande också och gick och revirkissade här och där!
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Okej men då kan vi alltså säga att man inte kan märka på personligheten? :) men att man kan se det på de på deras kropp att killarna är kanske lite grövre och så? men gäller det alla raser?
Hahaha, jag vet att tikar kan slänga upp benet och hanar sitta ned 😎 Lite ironisk var jag allt i mitt svar.