Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 967 ggr
MikkansBuse
0

Hjälp med foderstat...

Min valp på 11 veckor har ätit Eukanuba hos uppfödaren och sedan därefter. Är inte förtjust i fodret av lite anledningar. Han är ofta lite lös i magen och fisar ganska illa. Fodergivan då var drygt 1dl fyra ggr om dagen.

Nu har jag tänkt att byta till Precept Plus istället. Enligt mig är det ett mycket bättre foder då jag vet några som äter detta. Men jag är totalt vilsen när det gäller foderstaten…

Enligt tabellen där han är nu med vikt och veckor: 6-16v och 2,5-6kg, givan 105-250g/dag. I nu läget väger han drygt 5-6kg. Så ska väl snart övergå till 6-16v och 6-12kg, givan 250-360g/dag.
Drygt 200g/dag låter bra i mitt huvud i dagens läge. Men hur blir givan per port? Ska jag fortsätta med att ge honom 4 ggr eller ska jag trappa ner till 3 ggr per dag?

Kanske gör det krångliga än vad det är… En valp äter ju så mycket den orkar.

Sofy
0

Jag utfodrar min valp med Precept Plus och han har alltid haft fri tillgång på foder utan problem.🤔

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

MikkansBuse
0

Jasså, har du det? Vet vissa som har gjort detta, har ingen bra syn på det. Men då handlar det om vuxna och kräsna unghundar.

Men jag tror nog inte att det skulle vara någon fara att ge mer utfodring än vad tabellen visar på en valp som växer..?

Sofy
0

#2 Det är ingen fara om du ger lite mer foder eller oftare än vad tabellen säger till en växande valp. Tabellen på foderpåsarna är enbart riktlinjer eller rekommendationer och de kan omöjligt säga vad som är bäst för varje individ så håll bara koll om din valp är bra i hullet, mår bra, äter bra och om avföringen ser frisk ut.

Just Precept Plus brukar de inte äta så mycket som tabellen säger av tycker jag men det är nog en individ sak.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

russin
0

Jag ger 3 mål per dag från 8 veckors ålder. Tycker valpar får bättre aptit om dom hinner bli lite hungriga mellan målen. Drar ner till 2 mål vid 5 månader.

Fri tillgång skulle jag aldrig ge - vill att mina hundar ska få upp aptit mellan gångerna dom äter🙂

MikkansBuse
0

#3 Okej :) Mjo, tabellen brukar väl inte vara den bästa utgå ifrån ibland. Jag får väl utgå ifrån hur mycket han äter vid varje port och hur han är i hull som du säger :)

#4 Jag vet min mors hundar när dessa var små, fick de 3 ggr mat om dagen som valpar. Ibland var de utsvultna. Men kanske hellre det än en valp som inte äter i huvudtaget.. Min sambos brors hund, husky faktiskt, är jättekräsen med nästan all sorters foder.

Men jag kanske ska fortsätta med 4 ggr dagligen i några veckor till. Han äter jättebra. Spec Precepten som han fick förut en liten del blandat med Eukanuban.

russin
0

#5 - jag har aldrig haft en valp som är utsvulten. Då får den helt enkelt för lite mat när den får.

MikkansBuse
0

#6 Jo, det är mycket sant. Hänger väl mycket på att ge rätt foder också förstås.