Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3816 ggr
[fabienne]
0

Rimadyl tidsperiod

Hej!

Min hund opererade korsbandet för 13 dagar sedan och äter Rimadyl. Ungefär hur länge brukar de äta NSAID efter ett sådant ingrepp?

Jag är så osäker nu för vi fick tabletter utskrivet för 50 dagar. Hunden började ganska omgående bli kass i magen, inte diarré men klart lösare än vanligt. Det har dock blivit bättre nu sedan antibiotikakuren tog slut för 3 dagar sedan.

Jag kom i kontakt med en veterinär och ett par till personer på FB som sa att 50 dagar Rimadyl kan krascha en hunds mage ganska rejält och att det lät som det var en väldigt lång kur. Magtarmproblem är tydligen en känd och inte alls ovanlig biverkan.

Idag var vi in till veterinären för att ta bort stygnen och när jag frågade om detta fick jag svaret att om hon har problem med magen kan vi bara sluta med att ge Rimadyl. 

Hon blev ju bättre efter att vi slutat med antibiotikan, men hon är inte helt bra och jag vill inte riskera skador på mage/tarm, men jag vill ju samtidigt göra det som är bäst för benet så att läkningen får så bra förutsättningar som möjligt. Jag menar, det måste ju ha funnits en anledning till varför vi fick så många tabletter utskrivna från första början?

Har ni några tankar om detta?

Roxie
0

Om jag förstår det rätt så har hon slutat med antibiotika, men äter fortfarande antiinflammatoriskt/smärtstillande (alltså NSAID)?
Det du kan hjälpa till med är att tillsätta tex proviva (utan tillsatt socker), A-fil, verum-fil osv när hon får mat för att hjälpa magen att återställa bakteriabalansen. Det är viktigt att hon får inflammationshämmande för att slippa smärtan och på så vis läka snabbare.
Kolla annars om det finns något Omeprazol-liknande läkemedel för hund.

// Sofia

[fabienne]
0

Ja precis, antibiotikakuren är slut men hon äter fortfarande Rimadyl. Jag har fått tips om att linfröslem hjälper magens och tarmens slemhinnor att läka effektivt så det har jag gett i ett par dagar och nu ser avföringen okej ut. Det ser ut att bli bättre för varje gång. För att ge en bild så var bajset förut en 3:a och nu en 7:a på en tiogradig skala… Jag har även fått tips om att det bästa att ge för hund är Fortiflora för att återställa magen.

Ja det var det jag misstänkte, så det är det jag försöker göra en avvägning över. Kanske är det bästa att avvakta och se ifall det blir sämre igen och då sluta ge istället för att sluta nu? Det är också intressant att veta vad som anses som en "normal" kur, hon kanske rentav har fått en normal kur nu efter 2 veckor? Jag har ingen aning.

Roxie
0

Skönt att det börjar gå åt rätt håll i alla fall!

Det är svårt att säga när ett djur har behandlats färdigt. Jag som sysslar med vård av människor har det ju lättare eftersom man kan fråga personen om han/hon fortfarande har ont. Värre är det ju med djur. 
Skulle hunden fortfarande ha ont så finns det ju en stor risk för felbelastning och på så viss ytterligare skador osv.

Men hur länge sa veterinären att ni skulle ge Rimadyl?

// Sofia

[fabienne]
0

Ja det är synd att de inte kan prata. Det hade varit så mycket lättare då. :) 

Hon är inte smärtfri på Rimadylen heller. Hon använder benet och så, men hon använder ju klart hellre det friska benet och står hon stilla avlastar hon snabbt till benet som inte är skadat. Kanske beror det på gammal vana också eftersom hon varit halt i flera månader redan. 

Vid operationen fick vi veta att hon skulle äta det "tills vidare". Vad det betyder vet jag dessvärre inte. :/

Roxie
0

Nej smärtfri blir hon inte av NSAID men det lindrar smärtan genom att dämpa inflammation. Sa veterinären "tills vidare" så tycker iaf jag att du fortsätter ge det, så länge du har kontroll över magen. Och såklart höra vad veterinären säger om hur länge du ska fortsätta.

Håller tummarna att magen blir stabil och att vovven såklart kryar på sig snart! :)

// Sofia

russin
0

Min förra hund åt Rimadyl i flera månader utan problem med magen - däremot tålde hon inte Metacam, så det är oerhört olika hur magen reagerar på medicinerna🙂

Men fungerar det så skulle jag absolut fortsätta så hunden får smärtlindring.

[fabienne]
0

Det kändes liksom lite flummigt att skriva ut Rimadyl för två månader och efter två veckor är det är ok att sluta ge det. Men jag förstår att det hjälper till om hon kan äta det. Jag fortsätter ge det och ser hur det utvecklar sig med magen. :) Tack för din feedback!