Agria i ett nötskal
http://www.agria.se/hund/artikel/jouravgifter-pa-vardagar-8-17-ersatts-inte
Vad tycker ni om det här?
Kan säga att jag tycker det är helt sjukt, vågar man ens ha kvar dem som försäkringsbolag?
agria kan ta sig i arslet. man ska ha folksam det är bara en rekomendation
#1 Tänk på ditt språk.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

tur att man inte har Agria då…
Jag försäkrar inte i agria. Efter bemötandet jag fick när vår ettåriga hund dog knall och fall på gräsmattan så kommer jag aldrig bidra med en krona till det bolaget.
Säger samma, tur man inte har Agria.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Har inte heller Agria. Känns lite som Royal Canin, mycket skit i en fin förpackning.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Trodde att det var ett aprilskämt, tills jag insåg att det är mitt i sommarn nu.. ☝️
Vad innebär jour- och akutavgift? Trodde bara att jour fanns "efter ordinarie arbetstid" ändå? Någon som kan förklara :)?
Och akutavgift.. är det veterinären som lägger på en avgift om typ min katt har brutit benet och vi vill komma in så fort som möjligt?
Råder alla i min närhet och gamla kattungeköpare att aldrig använda Agria. Hade alltid problem med dom. Nu har jag ett till argument för att inte bli kund där.

Så för att jag ska få ersättning måste min hund bli sjuk/skadad på kvällar/helger, ej vardagar?? Helt sjukt. Man kanske ska ta å byta. Hästen är ju försäkrad i ett annat bolag just pga agrias konstiga villkor
kissmekate.blogg.se
Akutavgift är när som du skriver tex när djuret brutit benet o du vill komma in direkt.
Hur tänker Agria här? Är väldigt glad jag inte har o aldrig kommer att ha dom som försäkringsbolag.
Även om akut jour avgiften inte brukar vara så hög utan några hundra kronor.
Jag fattar ärligt talat inte hur de tänker där. Agria är ju inte billigare än något annat försäkringsbolag och borde väl sträva efter att ha så bra försäkringsskydd som möjligt. Dock tror jag många väljer agria för att de är duktiga på att göra reklam. Många djurägare kanske inte känner till att de finns andra alternativ?
Har haft agria på en hund och ALDRIG MER!
Jag tänkte precis göra ett inlägg om detta!
Jag har varit jätte nöjd med Agria hittills men nu ska jag ta och tänka om. Läsa alla försäkringsbolags villkor och jämföra och faktiskt byta. Tragiskt, jag som är så nöjd med Agria annars.. men detta är bara sjukt!!!
Så tar de alltså extra betalt om man måste komma in akut?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#14 Veterinärer tar ju en extra summa för akuta tider och vad jag förstått det som så kommer Agria inte ersätta det.
Jag har haft Agria i många år till både häst, katter och hundar och aldrig haft strul - men jag bytte bolag i våras då jag tycker dom ändrat till det sämre i sina försäkringar. Jag vill inte ha en försäkring där jag får betala för exklusiva specialbehandlingar, som endast ett fåtal är villiga att göra men som alla försäkringstagare får betala för i och med höjda premier.
Nu när även detta kom så är jag glad jag bytte bolag i våras. Det finns en gräns för vad jag är villig att betala kontra få tillbaka vid olycka/sjukdom.
#15 Aha, okej
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Sedan jag nu är i ett bråk med Agria om vem som ska betala min hunds traumatiska korsbandsskada kan jag väl knappast säga att Agria förknippas med något positivt för mig. Jag finner liksom inte ens ord längre.
Jag kommer aldrig försäkra något djur i Agria igen. Kanske de inte vill att folk försäkrar sina djur hos dem, med tanke på länken ovan? De verkar ju aktivt arbeta för att få missnöjda kunder.
#18 Bråkar du fortfarande med dom? :(
När jag fick höra om ditt fall vart jag lite orolig över min del med.. men eftersom jag bara haft bra bemötande från dom har jag ju trots allt varit nöjd men efter ditt fall + detta nu (länken) så blir det ett byte för min del.
#19 Ja, nu har jag begärt omprövning av beslutet och vägrar de betala är nästa steg överprövningsnämnden. De är fruktansvärt ohjälpsamma och vägrar kolla upp Lucys försäkringshistorik trots att det är i Agria hon alltid varit försäkrad. Nu måste vi lägga ut 19 000 kronor för att betala veterinären och det är de absolut sista pengarna jag och min pojkvän har så det har milt sagt inneburit ångest. Jag är helt slut nu efter de senaste tio dagarna och den här röran önskar jag ingen.
Tycker du gör helt rätt i att byta, men själv tror jag vi blir fast i Agria då vi nu kommit fram till att Lucy har en massa problem med höfter och annat så vi skulle förmodligen få hemska villkor om vi bytte bolag nu när vi vet allt detta. Jag ska kolla över saken i alla fall för värre än så här kanske det inte kan bli förvisso… Blir vi fast i Agria kommer det knappast vara med god min vi betalar den där årsavgiften.
#20 Men herregud :( Jag hoppas verkligen det löser sig för er del! Varför ska man betala ett försäkringsbolag när man inte får hjälp? Det känns som de endast vill ha pengar men när det väl gäller för vår del vägrar dom hjälpa. Är dom i ekonomisk knipa eller? Det kan nästan kännas så.
Du kan alltid ringa runt till de olika bolagen och höra hur det kommer bli för er del? Det skadar ju aldrig.
#22 Ja man börjar ju fundera. Jag ska höra mig för med andra bolag när detta är över. Vore väldigt skönt att aldrig ha med Agria att göra igen. Inte jättekul att betala pengar till ett bolag man får hjärtklappning bara av att höra namnet på, haha. Tack för omtanken, förhoppningsvis tar de sitt förnuft till fånga snart.
#23 Jag hoppas du kan byta bolag och få bra villkor så du slipper dom!
Låter bedrövligt, hur många hundar kommer inte få vänta i onödan på veterinärvård för att det är helgdag/sen kväll?
≧◔◡◔≦
Jag förstår ärligt talat inte hur de tänker.. Dem kommer ju garanterat förlora kunder på det här.
#26 Ja oja.. jag kommer byta bolag så fort jag kan i alla fall.
Men vad in i… Båda mina hundar är försäkrade i agria, valpens faktura har jag ej betalat in ännu. Känner att jag nog kommer vilja byta till Folksam på båda två i nuläget.
Kan jag byta till Folksam när som helst, någon som vet? Detta var inte kul läsning.
Jo, du kan säkert byta, men har din hund behandlats tidigare för någon åkomma finns risken att din hund kan få restriktioner i nya försäkringen som den inte täcker.
≧◔◡◔≦
#29 Det enda hon varit hos veterinären för att göra var att sy några stygn på trampdynan pga skärsår, samt kastrering. Det är nog allt vi gjort om jag inte missminner mig. Och ED/HD röntgen då. Får kolla upp detta…
http://www.agria.se/agria/artikel/saga-upp-forsakringen
Om jag går efter mig kan jag bara säga upp min försäkring när det är dags att betala in ännu ett försäkringsår, alltså i slutet av augusti, jag står nog ut så länge!
Då bör det ju inte vara några bekymmer.
≧◔◡◔≦

Har haft strul med Agria förut, fast det gällde katt då. Därav har jag inte Agria mer, har Sveland och hur de är kan jag inte svara på då jag peppar peppar inte behövt använda mig av dem.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#25 Fast det står "Vi vill därför göra kunder och veterinärer uppmärksamma på att veterinärvårdsförsäkringen endast ersätter kostnader för jour- och akutavgifter vid skada eller sjukdomar där besök hos veterinär görs utanför normal arbetstid, det vill säga på helger eller vardagar klockan 17.00-08.00."
Med andra ord är det jour- och akutavgifter under normal arbetstid (08.00-17.00) som inte kommer ersättas i fortsättningen.
Jag har "alltid" haft agria och inte några besvär ännu och då har jag använt försäkringen.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#34 Ja. Men det kan ske akuta fall under 08-17 också. Ska man behöva vänta till klockan 17.01 för att få ut på ersättningen? Försäkringar ska vara en trygghet, inte en börda.
#32 Vad bra.
Jag har en faktura till Agria på min äldre hund som ska vara betald den 1/7, (=nytt försäkringsår) så om jag ringer dit på måndag borde jag ju kunna säga upp försäkringen då, och byta till Folksam. Blev rätt stor prisskillnad, från 3200 per år i Agria, till 1200 i Folksam, men då lär väl det vara en del saker som inte ingår osv. Får som sagt kolla upp det. Men det var i alla fall 50 000 som högsta belopp.
#35 Jag måste ha missuppfattat, men jag kan inte se någonstans att man inte får ut ersättning för behandlingar, endast att man inte får det för jour- och akutavgift.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#37 - det gäller bara jouravgiften ja - inte behandlingarna.
#37 Precis. Visst kanske inte detta är en sådan där jätte stor grej, men med tanke på hur andra haft det i sina fall så tänker jag i alla fall byta. Som sagt; försäkring ska vara en trygghet, ingen börda. Om dom ändrar på en sådan här liten grej, vad kommer dom inte ändra på i framtiden liksom?
Hmm. Funderar lite på att byta försäkring nästa år. Frågan är bara vad man ska välja istället… 😮
#40 Jag tycker Folksam låter bra! Det gäller att läsa villkoren, jämföra priser och villkor och se vad som passar en .
#40 - det är viktigt att lusläsa dom olika bolagens villkor. Själv flyttade jag över mina till Optimal under våren, för dels har dom villkor som passar mig och dels så blev min premie så mycket billigare.
Olika bolag kan ha olika villkor. Dels generella villkor och även villkor för vissa raser. Därför är det viktigt att läsa på ordentligt även om det är trist🙂
Ni som planerar att byta bolag - var noggranna och fundera ett par varv extra. Även om ni byter till ett annat juste bolag så kan de ofta återgå till att skadan man vill ha ersatt uppkom innan hunden försäkrades där. Ha det i åtanke bara, och diskutera det gärna med bolaget, så det inte kommer helt som en överraskning. Jag har själv bytt bolag på en hund, men den hunden visste jag också att jag inte skulle utsätta för stora ingrepp eller operationer. Låt situationen styra är mitt råd!
#43 Absolut ett jätteviktigt råd, det måste man vara mycket noggrann med att kolla upp. Min hund har under sitt liv blivit behandlad för ögoninflammation, svamp, urinvägsinfektion x 2, analsäcksinflammation, har vid urinprov haft för högt PH-värde, gjort en korsbandsoperation och har en reservation på försäkringen angående falangerna pga en skada de behandlade innan jag köpte henne. HD-grad D och C.
Dessutom har hon haft problem med klåda vilket inte blivit behandlat av veterinär men som jag antar att jag måste uppge om jag tecknar ny försäkring.
Jag har inte läst så mycket om detta men jag skulle kunna tänka mig att om jag skulle byta bolag och teckna en ny försäkring och det vill sig illa får inte jag ut ersättning för något som är kopplat till dessa problem. Där vill man inte hamna.
#43 Väldigt viktigt att tänka på ja! Jag själv har en frisk hund så är inte orolig alls.
#43 - enda anledningen till att jag vågade byta var för att jag har två unga hundar. Hade dom varit lite äldre och än värre haft någon skada eller sjukdom bakom sig så hade jag aldrig bytt.
Men det är viktigt att tänka, så ingen står där sedan och inte får hjälp om den nya bolaget säger att en skada eller sjukdom fanns sedan tidigare och inte få ersättning.
Han är tre år och har varit försäkrad hela sitt liv hos Agria utan att ha skadats tidigare eller behövt använda försäkringen. Men jag har pratat lite med min mor och vi kommer nog behålla den försäkringen i alla fall. Lättast så.
Tycker att det där verkar vara standard för Agria. Försäkringen täcker inte det ena och det andra. Dessutom är dom dyrare än andra försäkringsbolag. Tycker att dom verkar leva på sin marknadsföring, precis som Royal Canin när det kommer till djurfoder.
Folksam har jag, dom har alltid ersatt mig för det som jag förväntar mig att jag ska ha ersättning för. Dessutom är dom väldigt bra i kontakten med sina kunder. Och billiga!
Tycker inte alls d är konstigt. Försäkringen täcker fortfarande veterinärvård men i te den extra avgift som en del vet tar för jourbesök dagtid. Dåligt bemötande står för enskilda handläggare å finns nog på alla företag, d är knappast företagets policy. Jag har fullt förtroende för agria.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Ska va sveland, aldrig några problem!
#50 håller med. Aldrig nå problem med sveland.
Någon som vet hur mycket det kan kosta för en akuttid på en vardag?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#52 Olika för olika veterinärer.
#53 Ja såklart. Men tänkte på ett ungefär. Om det rör sig om 300 eller 3000..
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#54 Hmm.. minns inte vad jag betalade för min akuta tid med min hund. Vet i alla fall att akuttid + undersökning på max 5 minuter hamnade på tusenlappen mer eller mindre (och taxi resor men det hör inte till).
Akutavgiften här har kostat 300kr. Men det varierar.
Dags att betala Wikus räkning ungefär nu - och trots att han har problem med knät och jag därför inte varit så pigg på att byta bolag, så gör jag det nog nu.
Hade inte tänkt ha Agria från början ändå, det blev bara det första året pga. att hans mamma (?) också var försäkrad där, sedan glömde jag att ändra det.
Men nu har jag fått nog. Svindyra är de och de ersätter ingenting.
#54 510kr betalade jag i jouravgift sist jag fick en jourtid. Var en vanlig vardag under dagtid.
För att se att jag fattade det rätt… om man kommer in akut en sen helgkväll alltså då hunden blivit sjuk på något sätt, tänker inte Agria ersätta de kostnader som veterinär besöktet kostar p.g.a att det är helgdag?
Låter inte klokt isåfall, tur att man har folksam, de ställde upp så fint för snart ett år sedan, hade precis hämtat våran första valp, och då när han prcis fyllt 12 veckor insjuknade han i mycket kräkor och avföringen rann ut med mer blod än bajs i.
Bagis var inte till stor hjälp men Folksam tog nästan hela vett besöket i sina händer och önskade oss lycka till i framtiden.
#59 Du har fattat det fel. #34 förklarade det hela bra.
#59 - nej, det är själva akutavgiften som dom inte vill betala fast under dagtid. Kvällar och helger fortsätter dom betala för jouravgiften.
Jouravgiften brukar vara allt från 300-60 kr beroende på klinik. Strömsholm tar visst 1600 kr för akuta besök…
Det är alltså den avgift som läggs på när man inte har en förbokad tid, utan istället måste komma akut.
Och jag som trodde att agria inte betalade jouravgifter alls. Det var ju bra att veta att dom betalar jouravgifter iaf på kvällar och helger. Har nog aldrig varit med om att behöva betala jour/akut-avgifter. Men det kanske är något nytt som veterinärerna hittat på i det sista? Var så längesedan jag och min hund råkade ut för något.
Vill också tillägga att jag inte tycker att agria är särskilt dyrt. Kollade just runt lite vad min hund skulle kosta att försäkra hos if, folksam och sveland. Mellan 100-1000:- dyrare hos dessa bolag än hos agria.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#62 - det är olika för olika kliniker, men det flesta djursjukhus tar jouravgift om man får en akuttid.
Ja det var ju väldigt korkat av dom faktiskt.. dom kommer förlora en massa kunder pga detta nu så det känns ju inte som ett smart drag.. Själv kommer jag nog ha kvar Agria, vill nog inte riskera att byta nu för man vet aldrig.. Har haft Agria på Hugo under hela hans liv och vi har aldrig haft några problem alls att få ut ersättningar osv. Så änsålänge är jag nöjd med dom i alla fall.
Det är under vanliga vardagar kl 08.00 till 17.00 som jouravgiften inte ersätts. Jag förstår inte varför man ska ha en jouravgift öht då? Det är ju dagttid. Här är det aldrig någon som tagit någon jouravgift när jag ringt samma dag och fått en akuttid. Och det är enbart avgiften för akuttiden som inte ersätts inte det som görs med djuret.
Agria har höjt sina premeier då det gäller kattförsäkringar men man har kvar ursprungsbeloppet vilket i mitt fall är 50.000 djurets liv ut. Och ser man krasst på det hela så är risken för sjukdom större ju äldre djuret blir.
#65 - här tar dom större klinikerna ut jouravgift om man ringer och får en akuttid samma dag - eller bara kommer in akut. Enda gången man slipper akutavgiften är om man förbokat (minst en dag innan).
#0 Jag har haft Agria i alla år och varit nöjd hittills. Jag blev faktiskt förvånad över att de faktiskt betalade 500 kr på den akuta avlivningen min hund fick 17 juni 2013…
Detta nya är dock allvarligt och jag skulle kolla efter annat bolag. Det får verkligen inte vara så att man stannar hemma med sin sjuka hund bara för att det är kväll, helg eller röd dag.
Jag har också tänkt en spännande tanke. Att strunta i att försäkra och istället ha ett hundkonto dit jag sätter in motsvarande försäkringspremiesumma varje månad. En hund-budget. Det tar ett tag innan den fungerar som den skall, men till slut kanske det på kontot finns så att man känner sig trygg. Dessutom kan man hålla kontot igång i många år och nästa hund kan "ärva" det.
Det låter lite galet, men när jag räknade ut vad försäkringsbolagen fått av mig och vad jag fått av dom så blev jag lite fundersam. De har faktiskt mjölkat mig.
**"Detta nya är dock allvarligt och jag skulle kolla efter annat bolag. Det får verkligen inte vara så att man stannar hemma med sin sjuka hund bara för att det är kväll, helg eller röd dag."
**
Men för guds skull LÄS vad det står. De betalar inte jouravgifter på vardagar mellan kl 08.00-17.00. Kvällar , nätter och helger så kommer de fortsättningsvis att betala då det kostar extra att ha öppet.
# 69 Har du läst vad det står? Du behöver inte stanna hemma på kvällar, nätter eller helger! Vill du sen använda dig av ett annat bolag så står det dig fritt.
Hunden jag köpte för en månad sedan står hos agria tyvärr och den andra i sveland som tur är men blir nog att byta till IF på båda, agria tänker jag inte fortsätta ha i alla fall.
# 67 Man ska väl inte stanna hemma med sitt sjuka djur bara för att ett försäkringsbolag inte betalar jouravgiften? Man ska vårda det ändå, har man inte pengar ska man inte ha hund, är det inte så man får höra av andra hundägare. Ville bara anmärka på den meningen.
Har själv Agria och kan inte byta till något annat bolag. Hittills har de inte strulat för mig. Att de inte betalar jouravgiften mellan en tid är enligt mig bättre än att de höjer premierna och dyl för alla, om de nu behöver göra kostnadsbesparingar. Sedan kan de skippa sin tv-reklam istället och spara en bra slant på det istället för att försämra försäkringen. hehe
Faktum är att många kliniker finansieras av försäkringsbolagen. Akutavgifter dagtid är väl egentligen inte rimligt att klinikerna tar ut? Jag kan förstå att Agria opponerar sig genom att inte betala.
Det verkar som att jag och många andra missuppfattat vad Agria menar. Tack till er som förklarade vad det egentligen handlar om.