Ta bort tandsten (m.m.)
Det börjar bli dags att boka tid för tandstensborttagning för Hugo. Frågan är vart i Stockholm man ska vända sig? Jag har stort förtroende för djurkliniken nära oss, men är det någon här inne som kan tipsa om någon veterinär som är särskilt att rekommendera?
Tar försäkringen något av priset eller måste man betala allt själv? Hur mycket brukar kalaset gå på, på ett ungefär?
Tandsten brukar tyvärr inte ingå i någon försäkring, eftersom det är något som man som ägare kan förhindra själv..
Lite trist dock om man tagit sig an en omplaceringshund med tandsten, som vi gjorde 😕
Minns inte exakt vad vi betalade, men någon tusenlapp blev det nog allt. Men vi bor på landsbygden, kan ju vara dyrare inne i någon storstad? 🤔
Har inga tips o ge då jag inte bor i närheten av Stockholm. De söver väl ner hundar när man tar bort tandsten då det är mycket bakterier som inte är så bra om hunden äter/får i sig. Runt 15000 kr tror jag det landar på, ska höra med grannen imorgon o se vad hon fick betala. Det ingår inte i våran försäkring som vi har, antar det är för att man kan förhindra tandstenen som ägare om man sköter tänderna på sin hund. Har med lite tandsten på 2 tänder på ena hunden då hon får panik av bortsta tänderna men jag borstar varje kväll ändå.
#2 15000 kr? 😮 Det var dyrt 😎
Nu ska vi se… jag brukar gå till Animalen i Södertälje och är nöjd. Där tog dom tandsten på Molly när dom ryckte valptänder som var lösa men vägrade trilla av. Har kvittot framför mig på allt dom gjorde och priset på det.
Tandsten, lindrig form: 153 kr
Narkos: 918 kr
Dagavgift (ha hund inlagd under dagen): 240 kr
Konsulationsavgift: 272 kr
Operationsmaterial: 104 kr (kanske dom inte tar betalt för men men)
Summa: 1687 kr
Nu har jag räknat med det dom kan tänkas ha i själva priset. Konsulationsavgiften för att kolla igenom statusen i din hunds mun innan du lämnar han, dagavgiften för att ha hunden där under dagen och så :) Jag kan inte lova nåt såklart men på ett ungefär 🙂
Och nej, det går inte på försäkringen. Så tur att det inte är så farligt dyrt (om man har lindrig form av tandsten dvs)!

#2 Blev nog en nolla för mycket där🤔.
Tänkte låta veterrinären ta bort Findus tandsten och, tja 15 000 har jag inga att kasta upp så får hoppas att det landar på max ett par tusen.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#5 1500 kr brukar vara liksom grunden, kan bli några hundralappar billigare eller dyrare :)
Hos min veterinär beror det på hur länge hunden måste vara nedsövd fick jag höra. Så ja, det beror väl också på hur mycket tandsten ens hund har. Ju mer tandsten desto längre nedsövd liksom.
2-3 ja som ni kanske fattar så är det en 0 för mycket allså 1500kr som nu även 3 tar upp så hamnar även ditt pris ca 1 500kr