Kanin och hund.
Hur vänjer vi valpen vid kaninen? Den senare har en stor utebur men han blir ju jätterädd när hunden kommer i närheten. Frågan är kanske hur man vänjer kaniner vid hundar?
I alla fall. Hur gjorde ni?
När vi köpte vår hund hade vi två kaniner (som tyvärr inte finns kvar i dag) men vi gjorde inte på något speciellt sätt. Vi såg till att hunden inte fick gå in i kaninernas bur, utan de fick träffas utanför, så kaninerna skulle ha en säker plats. Sen var vi noga med att hunden var försiktig vid kaninerna, sa till henne om hon gjorde något. Det beror väl helt på hur båda parter är kan jag tänka mig. Vår hund är försiktig, men busig, och våra kaniner var inte så rädda.
Tack. Vår kanin sitter och stampar, stackaren. Å andra sidan är han en blodtörstig best.
Ha inte för bråttom utan ta det i kaninens takt så går det nog bra 👍
Jag har alltid haft en massa kaniner samtidigt som vi har hundar och har skaffat hundar. Så både kaninerna och hundarna är uppvuxna med varandra. Men det viktigaste är att ha en massa tålamod, och inte försöka skynda på det.
Tex. kan man börja med att ha hunden i samma rum som kaninen, men en bit ifrån buren (sätta upp ett staket eller nått så att hunden inte kan stå och stressa kaninen), bara för att vänja hunden och kaninen med varandras doft och närvaro osv. Små steg :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Bra! Tack.