motionera en schäfer: hjälp
Jag brukar ta hand om grannens schäfer när han jobbar eller är utomlands. Han är med mig 4-5 gånger i veckan. Men saken är, hur ska jag tillfredsställa hans motionsbehov? Just nu tränar vi agility (typ hoppa över hinder, springa några kilometer) och lydnad. Men räcker det?
Skulle vilja veta hur ni gör.
jag skulle vilja påstå att man aldrig kan trötta ut en hund med enbart fysisk träning. 😛
Testa spåra med hunden? 🙂
#1 Då undrar jag hur du tränar i sådana fall? Märkligt påstående.
#2 och #3 jag kan tänka mig att hon menar endast med fysisk träning som hon också skrev. alltså att hunden måste få använda hjärnan på något sätt för att bli ordentligt trött. För om man tränar bara fysiskt så orkar ju hunden mer och mer och tillslut blir outtröttlig.
När jag var dagmatte åt två schäfrar gick jag en promenad på 1 och 1/2 timme generellt, och utöver det lade jag spår, tränade lydnad eller körde tricks och godissök inomhus. Olika beroende på vad ägaren bad mig om och hur pigga hundarna var.
Hur mkt och vad vill ägaren att du motionerar och aktiverar? Kommer han/hon ta ut eller träna hunden efter jobbet? Det är väl enklast att bara fråga så vet du :)
Oooookej, då tar vi detta från början märker jag…
Jag skrev : "jag skulle vilja påstå att man aldrig kan trötta ut en hund med enbart fysisk träning."
Jag menade det jag skrev. Hur jag då tränar hundar? Jo jag får dem att använda hjärnan! Tänka, klura, problemlösning, spårning osv.
Väldigt viktigt att tänka på detta när man har med schäfer att göra enligt mig. (säkert många andra raser också, men nu är det frågan om schäfer och jag är uppvuxen med dem) 🙂 Det är smarta hundar som väldigt snabbt lär sig en sak, då är den inte fullt lika rolig som i början längre. Så träna huvudet på olika sett och variation är nyckeln till framgång.
Finns massvis att göra. Bara fantasin sätter gränser!
Lycka till 🙂
#1 #6 Juste!! Det var nog det jag syftade på. Tack för hjälpen :)
#5 Nah, ägaren visste att jag studerar djurvård så han erbjöd mig att vara dagmatte åt hans hund när jag "slutade" gå till skolan. Han sa att han brukar gå ut med hunden varje morgon och kväll. Det är jo en schäfer så jag fick en schock när jag hörde det. Nu mår han betydligt bättre. Jag håller ganska mycket på med hunden, kanske 2-3 timmar om dan. Men tack för tipsen 🙂
Usch, vad jag ogillar det där uttrycket att man inte kan trötta ut en hund med fysisk träning. Visst, det stämmer kanske på ett sätt, när hunden har vilat efter träningen är den pigg igen och orkar ännu mer nästa gång (eftersom både människor och djur blir piggare av att träna och vara i fysiskt god kondition). Men vad spelar det för roll? Det viktigaste är väl att man har en hund som är frisk och mår bra, med en kropp som håller i längden?
Det känns som att det är många som använder mental träning som en ursäkt för att slippa träna fysiskt. Hunden blir trött av mental träning så då slipper man gå ut och träna fysiskt och trötta ut sig själv.
Jag har en jämthund och en schäferkorsning, två väldigt krävande hundar när det kommer till aktivering. De älskar fysisk träning och är lugna resten av dagen efter träning. Träningen gör att de har god kondition, bra muskelbyggnad och jämthunden som har höftledsdysplasi är i princip friskförklarad. Från att ha fått diagnosen att hon aldrig skulle klara något annat än stillsamma koppelpromenader har hon gått till att kunna prestera fullt på jakt och må bra efteråt.
Jag tycker att du tänker helt rätt som vill ha tips på sätt att träna fysiskt. Vad man kan göra beror lite på vilka redskap man har. Vi brukar varva långpromenader med löprundor, cykelturer och raska promenader i skogen där man lämnar stigarna och klättrar upp och ner för berg. På sommaren kan man låta hunden simma i en sjö eller springa längs med stranden (knädjupt vatten ger bra träning). Jag brukar sätta på jämthunden en flytväst och låta henne dra en gummibåt med mig i tvärs över sjön. På vintern tar jag på mig skidorna och låter hundarna dra eller spänner dem framför en spark. Man kan också åka t.ex. inlines under sommarhalvåret. En klövjeväska eller viktmanschetter på bakbenen ger extra träning på vanliga koppelpromenader. Att låta hunden gå i flexi eller lina ibland på de vanliga promenaderna kan också ge extra träning, ifall hunden väljer att gå i vägrenen och dikena istället för på vägen, terrängpromenader är nästan alltid bättre för hunden än på väg.
#8 Bra inlägg! När jag var i skogen med Molly i våras (hennes stygn i munnen har precis trillat av så ska ut i skogen snart igen med henne + att hon löpte i samma veva) så traskade vi i blåbärsris, upp för backar, joggade lite osv. 40 minuter koppelpromenad till och från skogen samt 1 timme i skogen och efteråt låg vi däckade i soffan. Och vilka muskler hon fick på låren, det var häftigt!
In i skogen TS, in bland blåbärsrisen och traska runt och det som #8 skrev. Det är perfekt!
#4 Fast en hund blir inte heller outtröttlig. #6 Jag förstår att du vill framhäva vikten av att låta hundarna använda hjärnan, men det betyder ju verkligen inte att en hund i te går att trötta ut rent fysiskt. Jag har inga bekymmer att trötta ut en hund med enbart motion, det går alldeles utmärkt även hos schäfrar.
Sen får man tänka: får en hund inte det fysiska blir det lätt övervikt.
Jag menade verkligen inte att man inte ska aktivera sin hund fysiskt. Jag tycker självklart att man ska träna sin hund. Och motion är inget som utesluts för mina hundar någon gång! Min papillon får en sammanlagd daglig motion (förutom rastningsrundor) på ca 2 till 3 timmar. Och den ser olika ut för varje gång. Nya vägar, ibland bland folk inne i centrum, ibland i skogen, bland andra hundar, på brukshundsklubben, upp och ner på stockar, sten, parkbänkar osv osv. På helgerna och lediga tider är det ännu mer aktivitet. Vissa dagar vistas han inte ens inomhus förutom på morgonen och kvällen..
Bara det att jag tog det som att ts aktiverar hunden fysiskt redan, och menade det mer som ett tips, ett råd - att alla hundar blir inte lugn av enbart fysiska aktiviteter.
Tycker det är liiiite väl extrema reaktioner med att jag skrev ut min åsikt. Alla har rätt till en egen åsikt och ska inte behöva förhöras för den. Och att det verkade tas mycket för givet och många slutsatser..
Sen tänker jag lite såhär, den här tråden finns här för att TS behövde hjälp och råd, och då kan väl alla skriva sina egna så väljer ju såklart TS själv vad han/hon följer.
Om något är oklart med vad jag menar kan TS fråga mig, eller hur?..
Hur som helst, verkade TS förstå hur jag menade, och det var det jag ville egentligen. Lycka till med schäfern! Det går säkert jättebra ska du se 🙂
åh herregud…. ja, massa ifrågasättande mot något så självklart kanske? att man även måste "hålla med" en annan som ställer en fråga. Och sedan få det att låta som att bara för att man står för mental träning så vill man slippa fysisk aktivitet?
Ja, det är extrema reaktioner :)
#13 Finns inga extrema reaktioner i denna tråd vad jag kan se, bara undran och egna åsikter som är helt normala.
#15 Fast den enda som överreagerar här är ju du. Ja jag undrade faktiskt också hur du menade när du skrev så, inget konstigt med det?
Sedan tyckte jag att #8 skrev ett bra inlägg.
Du skriver på ett öppet forum där alla kan vara med och diskutera, då får man räkna med att folk kanske inte alltid håller med eller inte förstår vad du menar.
/Lova
Ny blogg!
Okej ursäkta, jag tyckte det verkade som extrema reaktioner då jag blev ifrågasatt direkt, och det verkade inte vara på ett trevligt sett..
Men ja, jag har nu förklarat vad jag menade med mental träningen och det med att man inte kan trötta ut en hund med ENBART fysisk aktivitet som också var min åsikt.
Ts förstod och jag tänker inte chatta med er resten av kvällen för att vi tycker olika. Ts får faktiskt välja själv vad han/hon lyssnar på. ;)
#8 Det var bra skrivet tycker jag.
Min border collie/schäfer vill ha en uppgift i vardagen, men om jag går en promenad på 2h med honom lös i skog och mark räcker det därför att det är 2 timmar av samspel även om vi inte utför trix av ngt slag. Han signalerar för möten, spårar vilt, klättrar på stenar och rör sig i terrängen. Han följer mina direktiv, är 100% uppmärksam på mig och är samtidigt självständig och löser olika situationer. Han använder alla sina sinnen och har en uppgift i vår flock, samtidigt som han får röra sig. Det är det viktigaste för honom. Sen kan han gå korta rundor resten av dan.
#9, #10 & #20 Tack!
Jag tyckte att det var lite tråkigt att TS bett om råd för att motionera hunden men bara fått en helt annan diskussion som svar, inga handfasta tips på motionsråd :)
#13 Jag är ledsen om du tycker att du mötts av extrema reaktioner. Jag tänker tvärt om. TS sa att han redan tränar agility och lydnad (=mycket mental träning) men efterfrågar just aktiviteter för att täcka motionsbehovet. Han har heller aldrig påstått att motionen ska trötta ut hunden helt utan som jag tolkar hans fråga så vill han bara ha tips på fler aktiviteter som han kan göra utöver det han redan gör. Att då svara att man inte kan trötta ut en hund med enbart fysisk träning anser jag inte vara särskilt hjälpsamt. Han får inte svar på sin fråga utan det känns då snarare som att hans tankebanor skulle vara inne på fel spår. Det känns det som att det hjälper hunden, som förmodligen skulle må väldigt bra av mer fysisk träning.
Men inlägget jag skrev var inte kritik mot dig som person eller dina åsikter. Det där uttrycket att fysisk motion inte kan trötta ut en hund hör man ju titt som tätt, både i forum och från hundtränare. Jag gav min åsikt om vad jag tycker om just det tankesättet.