Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 861 ggr
[Daniela1983]
0

Ovan vid promenader

En fråga å en grannes vägar. Han har köpt en 6 månaders hane av samma raser som min dessutom. Hunden är inte van vid halsband och koppel sedan tidigare.

Det har gått 6 dagar sedan han skaffade valpen, så det är ny miljö och så. Han tar det försiktigt med att vänja honom vid halsband och koppel.

Hur ska han göra vid promenader undrar jag? Hunden stannar ofta och vägrar gå fast man lockar den till sig med rösten. Vi har iaf berömt honom när han är följsam och går framåt, godis ville han inte ha som belöning i de stunderna.

Han är lite som en kalv i rörelserna, som skuttar och hoppar omkring på promenad, vilket jag tror är ovanan och obehaget av att vara kopplad och styrd.

Ska man fortsätta gå som ingenting eller vad tycker ni?

[typellisch]
0

Jag hade stannat när hunden stannat, tagit det på hundens villkor tills den vant sig med promenaderna och halsband + koppel. Om den tycker det är obehagligt med halsband så kanske sele? Hundar föredrar faktiskt olika… min hund springer iväg när hon ser selen men kommer glatt när halsbandet åker fram.

När hunden hoppar och har sig så stanna, stå still och låt hunden vänja sig så det inte blir för mycket. Ha halsband på inomhus så det blir en vane sak, gjorde så med min hund som gärna skuttade runt med halsband på.

Med andra ord: vänj med halsband, ha på halsband inomhus, gå ut och bara stå så hunden vänjer sig och när hunden lugnat ner sig kan man börja gå framåt och belöna. Men så länge hunden är uppe i varv och skuttar så tror jag inte belöning gör mycket, då belönar man dessutom den sinnesstämningen och det vill man ju inte.

Det är vad jag hade gjort :) Kört på hundens villkor tills det blivit vardag och belönat när hunden lugnat ner sig och inte när den går framåt om den är i uppe i varv.

russin
0

Jag skulle göra som med en 8 veckors valp - alltså väldigt varsamt. Har inte hunden varit ute speciellt mycket (eller bara gått på en gård t ex), så är det läskigt med ny miljö med nya främmande dofter osv.

På med koppel - gå en bit, sitt ner och bara titta, gå en bit - sitt ner och bara låt hunden kika på var som händer runt om🙂 Börja med bara närmaste runt huset i början och utöka sakta när hunden börjar visa sig trygg.

[Daniela1983]
0

Vad pinsamt, för då har jag rått ägaren helt fel.

[typellisch]
0

#3 En hund som är så osäker och rädd ska man inte tvinga till något alls utan allt bör ske i hundens egna takt för att skapa stabilitet och självsäkerhet.
Passivitetsträna är bra.

lillalycka
0

Verkar det som h*n har en valp som är osäker på miljön eller är det en liten envis en som bara bestämt sig för att inte gå med halsband på? Sett en hel drös valpar som "fryser" när de blir kopplade tills man tar av halsbandet och då kan de springa runt som små yrväder. 

Är det dt sistnämnda prova alternativ som sele(kan dock bli likadant), eller låt valpen gå med halsbandet på inne hela dagarna. Gå även lite med valpen kopplad inomhus. Beröm när valpen rör sig framåt.

[Daniela1983]
0

Mm han ska köpa en sele så snart som möjligt och prova. Tror det blir lite bättre med den. Skonsammare för hunden också. Vad jag förstår har den bott på landet innan, bott ute hela tiden och gått lös i en rastgård.

# 5 osäker på miljön tror jag, men är inte helt säker, jag är ingen expert. Dock har den inga problem att vara lös, men det går inte när man bor i stan.

[Daniela1983]
0

Är tämligen säker på att jag läst, här eller någon annanstans att man ska vara ledaren och inte stanna när hunden vill stanna och så, inte låta den få som den vill och så… Vad gällde den metoden för typ av hund..? :s

[typellisch]
1

#7 Äh.. du är ute för hundens skull. Hunden ska få motion, hunden ska få nosa och hunden ska få göra sina ärenden. Hur skulle det gå om man bara går och går och går och inte stannar?

Min hund får nosa och utforska, men inte för länge för om det är på hennes villkor till 100% så kan vi stå på samma fläck i 10 minuter. Men visst får hon nosa och utforska bäst hon vill men inte längre än vad min arm + koppel når. Så lite regler har jag men inga strikta alls.

Det där är en åsikt för sig.. upp till var och en hur dom vill ha sina promenader.