Skaffa hund?
Hej!
Jag vill gärna skaffa en hund, då jag älskar hundar och jag tycker det är roligt att gå ut och rasta en hund!
Vill helst ha en amstaff, gillar dessa tuffa hundar. Jag vet att det är svårt med amstaffer men tror jag kan klara av det.
Men när jag går i skolan så kan jag väl rasta hunden innan skolan börjar, sen när jag kommer hem från skolan och på kvällen? Hundar får ju vara ensamma i max 6 timmar så jag tror det kommer funka bra.
Hur mycket slösar ni per månad på hundmat, köper ni färskfoder eller torrfoder? Finns det färskfoder man kan köpa i stora mängder, isåfall vart?
Vill så gärna ha en hund, jag tycker det är kul att gå ut på promenader (speciellt med en hund!), träna en hund och leka med den! Några tips? :D
"Slösar" är väl inte rätt ord direkt.
Jag lägger ut 4-500kr på min Aussie och c 300-400 på min mellanpudel, och utöver det(resor, godis m.m.) kanske 50-100 kr extra.
Då barfas de på deltid, annars Standardt's torrfoder.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Börja med att kontakta en seriös hunduppfödare av den rasen som du är intresserad av.
Kostnaden för hunden är väldigt individuellt. Det beror på i vilken prisklass du väljer foder och vilken försäkring kan också skilja i pris. Sen finns där ju en massa engångsutgifter också som kostar en del.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Hallå! Tänk på att en valp måste tränas för att kunna vara ensam, något som tar tid och aldrig blir en garanti. Blåsan är inte fullt utvecklad förens runt 6 månader och innan dess kan det därför vara svårt/dumt att försöka lämna dem ensamma så länge som du nämner. Skulle också säga att slösa är ett lite tokigt ord :) Vi ska få en staffe om Ca två veckor och räknar högt på va 800kr i månaden, då ingår både mat, försäkring, gods, toapåsar och någon ny leksak samt tuggben i den kostnaden. Vi kommer ge Brit som valpen är van vid. Färskfoder som vom och hundemat är väldigt bra säger många men vi har helt enkelt inte plats ör det. En valp springer man in och ut med mest hela tiden i början när man tränar rumsrenhet, en valp ska inte heller motioneras för tidigt, dvs promenaderna blir ganska långsamma och korta till en början :) Jag säger, tänk lite mer på det! Som tonåring och hemmaboende måste man nästan ha sina föräldrar med sig :)
500 kr på mat, sen kanske 200 på godis, ben och bajspåsar. Sedan köper jag ju nya grejer ibland, halsband, leksaker och sånt! Sen tillkommer även försäkring, trim, fästingskydd osv.Har en Golden Retriever som får fukteksem, därav måste han rakas!
Hur mycket kostar en försäkring normalt?
Vi köper säckar av vårat foder så det räcker längre än en månad, så det blir ju uppdelat. Sedan köper vi bajspåsar ibland, det är jättebilligt. Och tuggben och godis är också ganska billigt, kanske 100 kr i månaden. Men tänk på att en hund kan bli sjuk och då kan det lätt kosta flera tusenlappar. Kastrering, kanske får en böld som måste opereras bort, en bruten tass osv. Våran hund har hunnit opereras 5 gånger i sitt 9 åriga liv.
Tilläg: vi går en promenad med våran på morgonen klockan 7. Sedan kommer mamma eller pappa hem på lunchen klockan 11 och går en långpromenad. Sedan kommer min lillebror hem klockan två och går ut med honom, sedan går vi en till eftermiddagspromenad, en kvällspromenad och en kort promenad innan vi lägger oss. Så har det vart i hela hans liv och så kommer det fortsätta. Kan ta lång tid att kunna lära den att vara borta hela 6 timmar, kan du inte komma hem emellan eller ta med den till jobbet? Eller skaffa en hundvakt kanske, eller be en granne som är hemma på dagarna komma och gå en promenad för pengar!
Tänk på att det tar tid att ens kunna lämna en hund ensam i 6 timmar om det ens går alls vissa hundar har ju extrem separations ångest. Det tog ett halvår minst för min hund att kunna vara ensam i 2 - 3 timmar (då var han ca 1 år). Sen kan jag tycka att bara för att 6 timmar är maxtid så borde man inte lämna den 6 timmar varje dag. En valp bör man inte lämna ensam alls den första tiden.
Min staffordshire bullterrier äter VoH färskfoder + torrfoder det blir ungefär 500 kr skulle jag tippa om jag inte räknar helt fel.
Vad vill du göra med hunden utöver promenader?
#5 vår försäkring (dubbel veterinärvård) kostar ca 3800 årsvis, vi har folksam. :)
#5 Beror på bolag och föräkringsgrupp :) Vår staffe kommer kosta ca 300kr i månaden hos Agria, då med livförsäkring samt medicin och rehab tillägg
min försäkring kostar strax över 500-lappen i månaden. och hon äter en 15 kilos säck på exakt en månad som kostar 499:- så 1000 kr kostar hon varje månad i bara mat och försäkring. Sen köper jag ju annat också som t.ex. bajspåsar, ben, godis o.s.v.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Är doggy ett bra hundfoder?
Jag ska självklart träna min hund att kunna vara ensam hemma. 🙂
Som tur så hjälper också mina systrar mig att rasta hunden m.m!
#10 Doggy är ett skitfoder.
Färskfoder kan köpas i vanlig djurbutik, vår vet säljer det också faktiskt. Ex på bra foder royal canin, Brit, standardt osv.Mrn sök på forumet, finns många trådar om det :) Tänk på att hunden äter bara fodret, därför ärdet viktigt med ett bra foder och en hund med bra foder får ofta bättrehälsa och. Framförallt bättre livskvalite :)
#12 Tycker du borde läsa på. Royal Canin är inte ett bra foder, innehåller en massa strunt, och är på tok för dyrt. Om jag hade blivit tvungen att välja mellan det och Doggy hade jag valt Doggy.
#12 Royal Canin är också en väldigt kasst foder, däremot är standart ett väldigt bra men billigt foder. :)
Helst ska det vara så mycket torkat kött i fodret som möjligt, och inte spannmål som mest. Man får räkna lite på det, men jag tycker att Orijen, Taste of the wild och Standart är de bästa torrfodrena (i den ordningen).
Till en hund som skulle äta 10 dl doggy per dag, behövde äta 100 gram (tror det är ca 3 dl?) av Standart per dag. Ju mer kött det är i fodret, dessto mindre behöver hunden äta. (för att göra det väääääldigt enkelt. Så har jag fått lära mig iaf, rätta mig någon om jag har fel :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#14 Ziwi Peak är också ett RIKTIGT bra foder, det innehåller tror jag 95% torkat kött (:
#15 det var inte illa! :o Aldrig hört talas om faktiskt…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#16 det är snordyrt dock, tror det är 995:- 5kg's säcken, upptäckte det fodret på MyDog då hon i montern verkligen tryckte ner en påse i min famn, hunden älskade dock! :)
#17 haha vart tvungen att kolla upp det, sitter och lusläser ziwipeak.n.nu ^^ men då är det nästan mer värt att ge hunden färskfoder, blir väl typ lika dyrt… Beroende på vilket färskfoder, men generellt :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 Nja, billigare med färskfoder tbh, Min aussie hade gått på 2000:- i månaden i foder om han käkade Ziwi Peak, c 600:- om han käkade färskfoder x)
#19 hahaha oj!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#13 Dumt av mig att säga fel till en nybörjare, ursäkta. Däremot får du gärna vara trevlig :) Själv använder vi inte Royal men hört mycket gott om det, vilket på i inget sätt världen betyder att det är ett bra foder! Har helt enkelt missat att Royal inte är så bra, men refererade också till ts att läsa på mer. Jag har inte fortsatt att läsa lila mycket om hundfoder sedan vi hittade en sort vi trivs med. Mest läst om barf och vom och hundfoder då det nämns mest på forumet :)
#21 Veterinärer(Som ska veta sååååå mycket om djuren) m.m. säljer oftast(nästan alltid) skitfoder, har hört att det t.o.m. ska vara avilivade hundar och katter däri, roadkills m.m. och det innehåller en massa skit hunden inte behöver. Bäst att inte rekommendera något man inte läst på om.
Har läst mycket om doggy, vissa tycker fodret är jätte bra medan andra tycker den är dålig..
Dock rekommenderar dom doggy professional extra som sägs vara bättre.
Är det någon som kan tipsa ett foder som är bra men också ganska billigt? 🙂
#23 Håller med dig!
Som "siaames" skrev:
Är det någon som kan tipsa ett foder som är bra men också ganska billigt? 
#24 Standardt. En 12-13kg's säck för 445:-.
#23 Doggy Proffesionals är inte mycket bättre, haha! I princip samma innehållsförteckning.
"Spannmål, korn, kött och köttbiprodukter(färskt sveskt kött*), vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, mineraler, jäst/gjär." *Ha i tanken att "färskt kött" består av större delen vatten., så det är inte många %
Detta är Doggy Prima, jag själv hade inte köpt detta foder då köttbiprodukter är fjädrar, vingar, näbbar, klövar m.m. som vi människor inte äter.
"ris, bearbetat animaliskt protein(köttmjöl av lamm), bearbetat animaliskt protein(köttmjöl av gris), animaliskt fett(ister), blodmjöl(gris), morotsflingor, kalciumkarbonat, laktosreducerat vasslepulver"
Detta är Standardt Normals innehållsförteckning, vilket av dessa foder skulle du valt? :)
Fodax färskfoder neutral är grymt bra.
Det får våra hundar, vi har 3 rottweiler (på 4, 3 och 2 år), plus en liten cocker spaniel på 14 veckor som får lite i sin mat tillsammans med övergångsfodret han fick från uppfödaren, vilket är royal canin. Men när han har vant sig kommer han bara få färskfoder, plus märgben (2/veckan).
Vi köper 87-100kg var 6e vecka för ca 1300-1500kr.
Går alltid att gå in på deras hemsida för priser och leveransplatser. Ju mer man köper desto billigare blir det.
Dom har även återförsäljare med, då brukar dom ligga på 30-40 kr säcken som är på 12,5 kg.
#24 Magunssons! http://www.hundmat.com/
Billigt, finns i vanliga matbutiker (på stora Coop Forum de flesta har nära sig finns det säckar uppåt 20 kg)
Detta foder är bra, kravmärkt, svenskt och helt naturligt!
Tänk på att en hund lever i 10 år - eller mer. Du kommer inte att gå i skolan i 10 år till. Om du har en hund kanske du inte kan välja vilket gymnasium du vill, om det tex kräver att du bor på institut. Då är det viktigt att dina föräldrar är villiga att ta hand om hunden och ge den det den behöver. Sen börjar du arbeta och då kanske du inte kan hitta ett arbete som är hundvänligt - du kanske har långa dagar och resvägar men inte råd att ha hunddagis, du kanske inte kan ta med hunden dit, mm. Då måste du återigen veta att dina föräldrar kan ta hand om din hund istället.
Ett barn ska aldrig nånsin ansvara för en hund. Om du skaffar en hund är han dina föräldrars ansvar tills den dag du är vuxen och har rätt omständigheter. Börja med att diskutera det med dina föräldrar och se till att dom tar det fulla ansvaret för hunden även om du sköter om den och den är "din". Därefter kan ni TILLSAMMANS börja leta efter en ras och uppfödare som passar er. Ett alternativ kan vara att skaffa en vuxen hund, omplacering, till att börja med. Lycka till!
Royal Canin tycker jag är ett bra foder :)
Tack för alla tips! #10 håller med dig, alla i familjen ska ta hand om hunden och jag vill börja på linjen naturvetenskap och utbilda mig till veterinär för älskar djur och hoppas på att det är mitt framtida jobb!
#25 Köttbiprodukter är INTE fjädrar, vingar, klövar o dyl! Köttbiprodukter ingår även i människomat och består av exempelvis inälvor.
Enligt mig är Doggy Professional Extra Aktiv är fullt jämförbart med Standardt. Standardt innehåller lite mer animalier(dock inte så mycket som folk tror, även i Doggy Professional Extra Aktiv är det mer animalier än vegetabilier), annars är den största skillnaden mellan dessa foder att Standardt använder ris som spannmålskälla och Doggy fullkornsvete.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#31 Suck, köttbiprodukter kan även vara inälvor men även klövar, fjädrar m.m och det är det som gör det så svårt, man vet inte vad de menar med köttbiprodukter. Enligt dig kanske Doggy Professionals Extra Aktiv är jämförbart men absolut inte enligt mig, jag hade aldrig givit min hund fullkornsvete, just på grund av att det är fullkorn och så vitt jag vet är det något hunden inte behöver, ris däremot är inte heller något hunden behöver men riset är något hunden kan ta upp näring ifrån(Har för mig att jag läste det här någonstans) och det är skonsamt mot hundens mage. Om du t.e.x. ska lägga upp din hunds mat, och du tvunget måste ha spannmål i, hade du blandat i fullkornsvete eller ris?
#29 RC är inget bra foder, tyvärr försöker t.ex. veterinärer lura på folk att det skulle vara bra, men så är det inte i verkligheten.
#32 Nej, klövar och fjädrar kallas animaliska biprodukter. Det är noga reglerat vad som får kallas köttbiprodukter så sluta sprid skrämselpropaganda!
Hundar kan tillgodogöra sig fullkornsvete väldigt bra och är för mig helt likvärdigt med ris. Vissa väljer bort ris p g a de höga arsenikhalterna men jag skulle inte rata ett foder som en hund fungerar bra på av den anledningen så länge det inte är visat att det faktiskt finns så mycket arsenik i riset att det ställer till problem för hunden. Jag baserar det jag skriver på fakta(kan ge länkar både till lagstiftning och forskning om hundars förmåga att bryta ner stärkelse) och inte något "jag har för mig att jag läst någonstans".
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#34 Jag ber såååååå hjärtligt om ursäkt för att jag inte går och sparar varenda sida jag är inne på bara för att bevisa att jag läst något, ursäkta ursäkta. Jag tänker dock aldrig ge mina hundar fullkornsvete då det definitivt inte tjänar något syfte enligt mig, tack och adjö.
Inlägget redigerat av Sajtvärd då det i sista meningen inte var trevligt skrivet.
Hur mycket har du läst på om hundträning och vilka raser har du kikat på förutom amstaff?
Är du redo för eventuella veterinärkostnader?
Varför är du tvungen att skaffa en hund just nu-nu, kan du inte vänta med det? Hur gammal är du?
Att skaffa hund kräver stort engagemang, och det är nog ingen bra idé om du lämnar den ensam 6 timmar det första du gör, man måste ju ensamträna gradvis, och jag tror inte att det går över ett sommarlov. Jag säger inte att det är omöjligt, alla hundar är iofs olika och lär sig olika snabbt, men generellt sett så skulle jag inte riskera det.
Det är roligt och otroligt givande att ha hund. Men jag tror att du börjar lite i fel ände om du först fattar tycke för en ras baserat på utseendet (vilket jag får intrycket av att det är, ursäktar om det är fel.) och inte vad -du- kan erbjuda och vet vad du vill få ut av hundägandet. En Amstaff kräver ju sitt både motionsmässigt men även mentalt, jag tror inte riktigt på det där med förstagångshundar men jag tycker att man ska vara ordentligt insatt i vad det är för hund man söker och vad man faktiskt kan erbjuda.
När det kommer till rastning så låter det i mina öron inte riktigt helt okej. Det finns en rekommendation om att hundar ska lämnas i högst 6 timmar, men jag tycker inte att det är något man bör ha som utgångspunkt när man skaffar hund. Och oavsett om det rör sig om en valp eller n omplacering så fungerar det inte riktigt som så att man får hem en färdig hund som fixar att vara själv helt galant. Speciellt en valp kräver enormt mycket under den första tiden, en omplacering tar det kanske inte lika lång tid för, men det är ändå en omställning.
Så att skaffa en hund med inställningen att den fixar att vara hemma själv 6 timmar om dagen är inte riktigt schysst.
Jag slösar oftast inte ett öre på mina töser men däremot så kostar dem mig en hel del i månaden.
Foder: ~ 1000:- De får både torrt och färskfoder, dessutom kosttillskott, men det räcker längre än en månad. Likadant så räcker torrfoder mer än en månad eftersom jag köper två säckar för sammanlagt ca 900.
Ben: ~ 150:- Då ger jag märgben, hudben är något de bara får om vi ska iväg och sova hos någon annan.
Försäkring ~ 500:- Ungefär, betalar halvår för ena tösen och månad för andra, men runt en 500 i månaden landar det på.
Övrigt ~ 200:- Halsband går sönder, någon leksak behöver bytas ut, bädden blir utsliten. Helt enkelt sådant som inte kostar varje månad men som ändå händer då och då.
Sedan är det medlemskap i klubbar, träningskostnader, kostnader för utställning och tävlingar och det blir nog ett par tusen lappar om året.
Och så sparande, det landar alltså på ungefär 2000 i månaden ibland mindre, ibland mer. Det är dyrt att ha hund. Min beräkning ligger på två hundar runt en 30kg och är förmodligen inte helt korrekt då det bara är hastigt uträknat och väldigt avrundat. Men slösar, nja ibland köper man väl onödiga halsband eller leksaker som inte behövs bara för att, men det är sällan.
Färskfoder köper jag i kartonger på tio kilo och då är frysen full, egen fryst mat är bara att glömma när färskfoder och märgben fyllts på.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#35 jag tror bara att #34 menar att allt man läser på internet är ju inte sant? Och eftersom du inte ens kommer ihåg vart du läst det kanske du inte riktigt ska uttrycka dig så skarpt. Om du tycker att #34 missuppfattat dig kan du ju förklara vad du menade istället för att bli så sur. Man har en åsikt men måste också acceptera att andra har också en åsikt. Och den kanske inte alltid är som ens egen. :)