Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 979 ggr
[typellisch]
0

Hur upplever hunden det?

Har funderat lite på en sak..

Om en hund mestadels blir avvisad av en person men då och då, låt oss säga kanske 2-3 timmar i veckan, får uppmärksamhet i form av lek och kel. Hur ser hunden på denna människa då om man jämför med en person som finns för hunden dagligen med lek och kel (och mat, promenader, sover tillsammans och allt det)?

Blir hunden förvirrad, känner sig oälskad (om vi ska gå efter att en hund har känslor, som det diskuterats om flitigt) eller bryr den sig inte alls?

mingman
0

Tänker du då att det är en person i hushållet, säg en syster eller förälder som sällan bryr sig om hunden? Jag utgår från det i brist på annat. Ger gärna ett nytt svar om det är ett annat scenario du tänkt dig.

Förvirrad tror jag inte hunden blir förutsatt att personen är tydlig när den vill/inte vill vara med hunden. Om personen tydligt visar "nej, jag vill inte leka med dig nu" sex dagar i veckan men den sjunde dagen bjuder in till lek tror jag inte det är det minsta förvirrande för hunden.

Däremot om personen agerar på samma sätt men förväntar sig olika av hunden. Tex alltid plockar upp sina strumpor från golvet, men vissa dagar är det okej för hunden att ha dragkamp med dem då, och andra dagar blir han arg då hunden kommer och vill leka, då tror jag förvirring kan uppstå.

Men så länge du har ett tydligt språk tror jag inte hunden tänker "åh nej, hen som brukar vilja leka, gud så konstigt, ibland blir jag inbjuden och ibland inte". 

Angående att känna sig älskad eller ej kan jag ej uttala mig, då jag inte tror att hunden känner på det sättet. Den diskussionen behöver vi givetvis inte ta här. Jag ser fram emot att höra vad hundar-har-känslor-förespråkarna har att säga.

TS; vad tror du själv?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[typellisch]
0

#1 Ja, en i familjen :) En i min familj, helt enkelt.

Jag vet själv inte om hundar har känslor, så det tänker jag inte yttra mig om, utan tog det som ett exempel i det hela :)

Jag vet faktiskt inte vad jag tror, haha. Denna person brukar oftast välkomna min hund på morgon med att sitta på golvet och vänta på att min hund störtar ut från mitt sovrum, min hund brukar alltid leta efter denna person på morgon för hon vet att oftast sitter denna person och väntar på henne. Men sen kommer de dagar denna person liksom har annat att tänka på så denna dissar min hund helt och hållet. Jag kräver självklart inte att personen ska ha fokus på min hund 24/7, det är trots allt jag som köpte Molly så det är mitt ansvar och kräver inte att någon ska bry sig om henne.. utan vart med fundersam hur förvirrande det kan vara för Molly :) Typ 4 mornar sitter personen på golvet och säger ''Godmorgon Molly!'' och sen i 4 mornar så sitter ingen på golvet och väntar.. och då är jag och Molly dom som vaknar sist av alla… men ja, vart lite fundersam bara :)

Cazzos
0

Om hunden är uppvuxen med att ha lite sällskap så är den väl van vid det, och om man börjar introducera den till mer sällskap än vad den är van vid så kanske det går fel, men sen kan det ju alltid gå rätt också. 😛

Allt är ju individuellt, jag kan inte tala för alla hundar i allmänhet, men jag tror inte att din hund tar illa upp av det eller något sånt, det är väl helt enkelt ovant för henne att inte se personen i fråga på morgonen 🙂

[typellisch]
0

#3 Min hund är van med mycket kärlek och uppmärksamhet liksom.. därför jag började undra hur hon tog det nu när ena personen drar sig undan allt mer från henne liksom :) Tror säkerligen inte Molly mår dåligt av det och för mig kvittar det fullständigt hur mycket andra vill engagera sig i henne bara jag gör det liksom.. vart bara lite nyfiken och fundersam hur Molly tar det :) Är inte alls orolig eller nojjig, bara nyfiken.