Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1052 ggr
[Bambis]1
0

Vilken hundras passar mig?

Tredje tråden nu… :( Som sagt vill ha en hund med mycket arbetsvilja, och en lätt-lärd hund. Hur jag skulle aktivera hunden: Agility. Freestyle. Flyball. Spårning. Lydnad. Lite bruks…kanske. Ja. Jag skulle träna agility flera gånger i veckan,så vi kan tävla. Freestyle skulle jag göra som en kul grej några gånger i veckan. Flyball skulle jag vilja tävla i. Spårning kanske en gång i veckan? Lydnad lite varenda dag. Bruks vet jag ej… Skulle aktivera hunden minst 1 och 1/2 timme om dagen mest 5-7 timmar. Agilityn o flyballen vil jag verkligen komma långt i. Vet ej om jag kommer ta gymnasiumet,men om jag gör det så kan jag ändå bo hemma. Vill ha en hund som är samarbetsvillig och snäll mot sin matte. Vilken hundras passar mig? Är 11 år Inga dumma kommentarer nu!

[Teddies matte]
2

Skall du ansvara för och träna hunden själv?

Din ålder kan nog vara en nackdel, kanske låter tråkigt men kan du inte vänta med att skaffa en egen hund? Iallafall ett par år och kanske träna någon annans hund under tiden? Att ha en väldigt aktiv hund är inte så lätt om man är väldigt ung. Är det en större hund du skall skaffa måste du vara säker på att du klarar av att hantera den i alla möjliga situationer.

Om du nu verkligen skall skaffa en hund nu, finns det någon i grupp 9 som intresserar dig? En Pudel i någon storlek skulle kunna vara passande.

[Bambis]1
0

#1 har nu en egen Bichon frise, han är lite för slö och liten för min smak. Nej, det är inte bara jag som skulle aktivera hunden mamma pappa och storasyster hjälper också till. Mamma har nu sagt att jag skall få en till hund, så jag frågade vilken hundras som hon ville ha…hon svarade Siberian Hysky för att hon skulle vilja ha en hundras som hon skulle kunna dra-släde med och en som behöver mer motion. Hehe inte min ras det inte XD Så mamma och jag skulle aktivera den :)

Frida B
2

Tycker att du ska vänta. När man är 11 så vet man inte riktigt vad som kommer hända inom de följande åren. Vad händer om du tappar intresset? Du kan inte säga nu att du inte kommer att göra det, då det händer mycket i  tonåren.

Dessutom, har du verkligen tiden att träna hunden i allt det där, när du är 14-15 och har massa annat med skolan, kompisar eller annat. Jag är snart 17, och har fortfarande inte tid att träna en hund i allt det. Kanske i agility, frestyle… Vardagslydnad också, men sedan hinner man oftast inte mer om det inte är så att man vill skita i att gå ut med kompisarna för att man måste träna hunden.

Fundera igenom detta. Jag kommer skaffa hund om minst tre år, kanske längre. Och jag har velat ha hund sedan jag var 6 år. Men jag skaffar inte hund för att jag tänker på hundens bästa, istället för att jag vill ha en hund.

Gå ut med grannarnas hundar istället, eller låna hem en släktings hund på någon helg eller liknande istället. 

Men säger som #1, måste du verkligen ha en hund rekomenderar jag också Pudel. Eller någon annan ur grupp 9. :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
0

#2 Då måste du skaffa en hund som även din mamma kan klara av att aktivera när du inte har möjlighet, för du kommer inte ha tid jämt, en hund lever länge och ju äldre du blir kommer du få allt mindre tid och någon väldigt aktiv ras kommer kanske hon inte ha möjlighet med. Som sagt tycker jag Pudel skulle kunna vara ett alternativ.

[Bambis]1
0

#3 är inte med mycke kompisar. Tränar hellre hunden, efter som jag är väldigt blyg.

Tina
0

Pudel, sheltie, golden? 🙂

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Bambis]1
0

#6 Tack! Pudel är inte direkt min smak dom är lite för "fega" . Men retriverna är jag intresserad av :)

Pennybus
1

Pudel.

Möjligtvis Eurasier eller Finska/Svenska Lapphunden men i de hundarna är de fart i, och passar kanske inte till bruks. 

De är förjävliga i "tonåren" dock, så där bör du nog tänka efter en gång till, gärna 10.

Du är som sagt 11.

Du går i 4an, 5an? 

Du har sagt att dina dagar är "korta" under resten av skolan, det tror jag dock inte.

Du har sagt att du inte ska gå gymnasium, och där medför det problem då det kan bli svårt att hitta ett jobb som 16åring, och för att försörja dig OCH din hund måste du ha pengar, för jag tvivlar på att dina föräldrar lär låta dig bo hemma i hela ditt liv, och de dör ju ändå även om du skulle fått det, och då måste du försörja dig. 

Det är mycket att tänka på, tänk igenom vad du ska göra under de 15 åren hunden lever, hur du ska lösa allting.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Pennybus
0

#7 Kan för övrigt säga att min Pudel är en fena på agility, inte ett dugg feg, ganska mycket tuffare än min aussie i sättet, om man kan säga så utan missförstånd.

[Bambis]1
0

#8 jag har gått ut 5;an nu o har sommarlov men skall börja i 6:an. Läs i #0 vad jag skrivit om gymnasiumet.

[Bambis]1
0

#9 Pudel är inte min ras,för lik bichonen. Gillar mycket mer golden. :)

[typellisch]
2

Lite OT nu. När jag var 16 år var jag och besökte en uppfödare, jag skulle köpa en nakenfis från framtida kull (dom skulle alltså para sin tik när som). Dagen efter backade jag ur. Jag tackade för mig för det kändes inte rätt. Och jag hade rätt om den känslan: tre år sedan träffade jag en kille och vi reste mycket och var sysselsatte. Åkte utomlands var tredje månad, åkte på kryssningar, gick på konserter och levde loppan. En hund + det livet hade inte varit möjligt för min del.
Nu säger jag inte att du också kommer leva loppan när du äldre men möjligheten finns. Det är förs man är runt 20+ som man vet vad man vill, har jag själv märkt. Innan det lever man oftast loppan och gör spontana saker osv.

Jag har velat ha hund i 15 år, sedan jag var 7 år. Mamma gick ALDRIG med på att köpa en hund till ett barn, till mig. Nu, 15 år senare, har jag min hund och det var bra tajming!

Jag bara säger…. :) Allt kan hända.

Frida B
2

Du kanske inte är med kompisar nu, men du lär vara det framöver. Just sayin. Och vem ska ta hand om hunden när du kommer upp i högstadiet? Och som någon sa här, hur sjutton ska du kunna försörja dig och hunden om du inte hittar jobb för att du inte går gymnasiet? Inte så bra plan tycker jag, du får tänka framåt. Och på hundens bästa. Jag säger detta av egen erfarenhet. Jag har varit där du är nu, och nu går jag i… Eh första eller andra ring i gymnasiet, jag vet inte riktigt hur man räknar. Iaf, slutade första ring nu, ska börja andra efter sommaren. Jag tänkte som dig när jag var i din ålder, men nu inser jag att jag aldrig hade hunnit med egen hund. Tänk på att en hund kan leva upp till över 15 år. Tänk framåt, är mitt tips. :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Bambis]1
0

Nu har mamma sagt att okej, nu kan vi köpa en till hund som en kompis åt Milou (vår hund) men då en liten. Så vilken liten hund skulle "passa" mina krav? Förutom Pudel, sheltie osv.. Ps: jag har alltid vetat att mamma har velat ha en till hund ;D

[Teddies matte]
0

#14 Tänkt på att det är ni som skall skaffa hund, inte er hund, hund skaffar man för att man själv vill det, inte som en kompis åt en annan hund.

Har ni kollat på någon av de tyska spetsarna?

Pennybus
0

Labrador, golden, finsk eller svensk lapphund, papillon/phalene, Corgi(Både Cardigan och Pembroke), Eurasier.

De är de jag kan komma på.

[Bambis]1
1

#15 ja, jag har ju skrivit hela tiden varför vi vill ha en till hund, för att jag skall kunna träna den + att Milou får en kompis OCH för att vi vill det både mamma, jag och min storasyster vill ha en till hund, det är bara pappa som inte vill det.

[Bambis]1
0

#16 golden är inte direkt liten.

[Teddies matte]
0

#17 Så har ni kollat på någon av de tyska spetsarna?

[Bambis]1
0

#19 mamma gillar dem, men jag tycker att dom är för små. Mamma sa just att hunden får vara högst 40 cm :)

[Teddies matte]
0

#20 Fast de finns ju i flera olika storlekar. Mittelspitz och Grosspitz är ju större men inte lika stor som en Keeshond.

[Bambis]1
0

#21 ja, det gör det. Men tror du border terriern skulle passa åt mig?