Helgalen valp.
Nu har han kommit. Han är lyhörd och kramgo och sällskapssjuk och söt. Men sjövild. Hugger efter allt, bits och springer runt i cirklar. Efter en dag med honom är vi helt slut. Barnen aktar sig för honom men han hugger efter dem med.
Vi piper till när han hugger, vänder ryggen till, ignorerar eller ger leksak. Han fortsätter att hugga.
Finns andra knep? Han älskar att gå ut, där går det bra. Men inne är han galen, de lugna perioderna är korta.
Han är 9 veckor och vi har bara haft honom en vecka.
Kan tillägga att vi försöker bära mycket, lugna honom i famnen. Men det är också svårt ibland.
Att bära honom mycket och försöka lugna honom i famnen, skulle jag sluta med direkt. Var ute med honom mycket så att han får upptäcka världen, och ha en hörna där han får vara i fred inne. Valpar bits mycket, det är det vanligaste. Det går över.
Ok, det är dumt att bära? Han är som lugnast då. Och han har en lugn vrå men vill aldrig vara där. Vill somna med huvudet på våra fötter medan vi går, om det är möjligt …
Tack för svar!
Jag har betraktat min kloka gammelhund nu när jag köpt valp och även pratat lite med andra. Generellt har äldre hundar MYCKET tålamod med så små valpar, och det gäller min med. Dom säger ifrån men sällan på skarpen, då dom får hålla på länge innan valpen tröttnar. Jag tar lärdom av dom och tror att så små valpar ska bemötas med STORT tålamod. Däremot var det något som jag markerade för min valp (och mina barn 1 och 3 år) direkt. Och det var att han får aldrig bita eller hoppa på barnen - och barnen får inte heller leka med honom inne. Barnen är för små för att hantera honom och leker spårar ur och han lär sig att inte lyda dem. Inget lek med ungarna punkt, och hoppar han på dem, biter dem eller blir närgången så gäller samma sak där. När det kommer till mina barn har jag pondus till tusen så han fattade direkt. Jag går dit, markerar tydligt med kroppen och säger nej när jag kommer nära men innan jag stannat upp.
Det går inte att lära en valp allt och lite tuggande måste man acceptera för det hör till deras behov och naturliga beteenden i den åldern. Men försök att begränsa det till tillfällen då du bjuder in till det. Om du sätter dig på golvet med valpen och kelar en stund kan man tillåta lite tuggande, eller när man leker med leksaker kan han ju bita och dra i dom. Men att okynnes gå omkring och bita i folk skulle jag inte uppskatta i längden. Dock måste man ju ge valpen tid att förstå det, man får tjata och tjata, inte bli arg.
Försök att notera ungefär vilka tider på dan som valpen blir lekfull och galen och gå ut med den då. Gå ut på tomten eller i skogen och låt den upptäcka saker, klättra runt och leka av sig det på det sättet. Sen kan ni gå in och då kan du kräva en stunds lugn. Men valpar leker ofta och måste få göra det. Försök att ge valpen möjliget att leka på ett sätt som passar er, tex utomhus, med leksaker eller med er på ett sätt som passar.
Iom att mina barn inte får leka med valpen så har han också lärt sig att inte jaga upp sig av dem. Om barn tjurer och springer kan en valp ha svårt att låta li att följa med - och varför skulle den inte göra det? Eftersom att min valp lärde sig direkt att barnen får man inte leka med alls, så slutade han snart att jaga upp sig pga dem och kan ligga och sova trots att barnen skriker och busar. Framförallt kan jag säga ett enkelt nej om han vill vara med och då fattar han vinken.
Men som sagt, det är viktigt att valpen får leka så förbjud inte, rikta det istället på ett sätt som passar er och ta bort ev störningsmoment som kan jaga upp valpen i onödan. Det är viktigt att en valp lär sig att vara passiv också.
Tack Tintilar. Valpen och vår tvååring är otroligt lika i sättet, egentligen. Nästan komiskt. Men jag ska göra som du säger. Nolltolerans mot barnen (de små) och mycket utelek. Vår nioåring däremot är djurvan (har kanin och rider): vet du på rak arm övningar/lekar hon kan göra med hunden? Hon är intresserad men det är svårt att veta hur mycket ansvar hon kan ta? Hon är inte rädd och är en smart tjej, men däremot lite blyg och har ganska tunn röst. Är det ok att låta henne leka med handskar som hon drar i snören? Ok, nu menade jag inte att hon skulle jaga handsken:-)
Ts, vad är det för ras?
Dansk-svensk gårdshund. 🙂
En bok jag rekommenderar är "Lystra" av Memea Mohlin. Där får du massor med bra tips just med valpen.
Jag skulle rekomendera övningen "ryggsäcken" som beskrivs i kontaktkontraktet- det har funkat på min valp när han går upp i varv även om han absolut inte är så vild som du beskriver din!
Vet många som använt den metoden för att få hunden att slappna av med bra resultat!
Det går säkert att googla om du inte har kontaktkontraktet :)
Får man se bild på det lilla underverket? 😇
Känner igen mig ^^ Ryggsäcken är bra, släpp inte förrän han är still. Jag delade av med en stabil barngrind när man valp var som värst. När inget annat funkade fick han vara "ensam" på andra sidan grinden. Jag var alltid i närheten och när han hade lugnat sig öppnade jag igen. Flög han upp och började härja fick han sitta ensam igen. Efter ett tag blev hallen hans lugna vrå, nu går han och lägger sig där själv när han är trött.
Tack för tips. Ryggsäcken testar vi men det går inte jättebra. Grind/kompostgaller har vi satt upp: men han slet upp det! Barngrinden som vi hade klämde han sig igenom. Å andra sidan lärde han sig gå uppför trappan från dag ett …
htt: är din alltså inte lika vild? Det är ju samma ras.
Jag har ingen 9-åring själv men har iof syskonbarn i den åldern. Det viktiga är att du eller din man ser till att lära barnet hur det ska hantera hunden i olika situationer då den beter sig oönskat. I regel kan ett så stort barn få leka med en valp ganska fritt - inget behöver vara förbjudet sålänge hon kan hantera det. Det hon däremot måste ha hjälp att lära sig är att kontrollera hunden och få den att sluta med ett beteende som är oönskat från hennes sida.
En lek som jag själv gör med min valp är att kampa och bryta kampen på kommando. Jag har en speciell leksak som min valp gillar att jaga/bita/kampa med. Om man har en svårmotiverad hund kan man ha en leksak som man kan pipa med. Jag har ett lurvigt mjukdjur utan stoppning med popleksak i båda ändar. Jag väntar på att valpen inväntar signal, sen startar jag leken genom att säga "ta den". Vi leker kanske 10-15 sekunder, kampar och busar, sen stannar jag upp i mina rörelser och säger loss. Då ska han släppa och när han gör det kan man berömma och ge godis - klicker är ett jättebra hjälpmedel. Sen startar man leken igen. Den här leken är en bra övning för att få hundens uppmärksamhet och att lyda dig i en lekfull situation. Den skulle din dotter kunna göra med valpen kanske, men se till att ni har jobbat med detta innan så att hunden vet vad leken går ut på. I början måste den ju lära sig att loss betyder loss och det ska ni vuxna göra med hunden.
All träning är bra för barnen att göra. Hunden lär sig att lyda även dem och kommer att anamma det i all hantering. Men se till att barnen inte tränar själva med hunden, inte för läge (30 min kan vara tillräckligt i början), och bara sånt som hunden kan och lyckas med. Min 3-åring har också ljus röst (precis som jag) och är dessutom lika liten som sin ettåriga lillebror nästan, kan få mina båda hundar att sitta och ligga på kommando, valpen är 5 månader, på eget initiativ - jag har inte visat henne. Men det är viktigt att man inväntar fokus och att även lära barnet det. Invänta fokus, sen ger man kommando, sen berömmer man. Timing. Det gäller även när man ber en hund avbryta ett oönskat beteende.
Glömde tillägga att jag i början pep med leksaken under leken och slutade i samband med att jag ville att han skulle släppa den. Det gjorde det lite extra tydligt för honom NÄR leken pågår och när den är slut.
Att valpar hänger på barns energi är ganska vanligt, men att få ner dom kan vara svårare. Ju mer de är uppe i varv ju svårare är det att få kontakt med valpen som bara spinner på. Jag skulle rek att ni tränar ryggsäcken och att ni är ute mycket med valpen. Att träna på denns namn så den lystrar bra och kanske kommer för få belöning. Så mitt tips är att man har någon typ av godis att ge eftersom lekar verkar han inte ha så svårt med + blir bara uppspelt. Man kan oxå göra en lekhange inne om valpen har svårt att koppla av, det vet jag inte helt om det funkar men kanske andra som känt att det var hjälp för dom.
Hur som helst så behöver valpar sova, för att inte bli stressade.
En nyfiken fråga :) Vad ger ni för foder till valpen, nu tycker jag inte man ska byta foder på liten valp men är det majs i fodret så kan man gott försöka iaf hitta ett utan majs. Våran ena hund här flippa alltid ut och var högt upp innan hon fick annat foder (omplacerings unghund). Efter foderbytet var hon lättare att få ner i varv, en av o på knapp funka faktist lättare än 1 månad innan :)
Har själv bara haft soft valp faktis väntar vi än på denna "jobbiga period" o idag är hon över 3 år 😉
Tintilar: Tack för tips!
Forest: Han får Doggy sen uppfödaren. Men jag tycker att det verkar bra med färskfoder, så det tänkte jag testa sen. Uppfödaren rekommenderade iofs att vi gav rått kött.
Det där med lek: Ja, han verkar ha svårt att koppla av och sova tillräckligt. Han blir övertrött och stissig. Rätt lik våra andra barn, de hatar att sova alla tre.
Men vi ska testa alla tips och kämpa vidare med Ryggsäcken och passivitet. Sen tänker jag att kontakt också är viktigt. Men herregud. Allt det där KAN jag, men i praktiken är det skitsvårt.
Forest: det där med rått kött tyckte uppfödaren var så bra för de blev så pigga av det. Hahaha.
15 det är en liten valp och jag har inte ställt krav alls på liten valp, de är så små och man ska lära känna varandra. Men visst kan man säga namnet o belöna det så blir namnet något "positivt" :) Doggy är det väl majs och mycket andra spannmål. Fundera lite du på färskfoder våra äter VoH kyckling -nr 33 som är ganska så luktfri. Denna ges då jag märkt att ena hundens mage mår bäst av äta detta foder. Utöver det ger jag råkost och gör eget gottis :)
#11- Näää, han är nog en ganska lugn valp om man jämför ;)
Biter sällan så att det gör ont utan bara att det kittlas lite och får sina ryck men inte mindre att man bara kan fösa bort honom om han kommer upp mot ansiktet eller liknande.
Ang att han inte får sova och blir övertrött kan det absolut vara så. Min valp blir hela knäpp när han haft för stimulerande dagar.
Jag gör så att när vi har varit ute på promenad får valpen vara inne en stund och sova medan vi äter lunch och kanske sover middag eller går ut och leker. Om han får vara ifred lägger han sig snabbt och somnar, delvis för att han har lärt sig att det är det som gäller men också för att han blir trött efter en stund ute.
Om du har möjlighet att stänga in valpen med grind eller liknande kan han lära sig att när han stängs in där ska han sova och slipper bli störd av barnen som kanske vill klappa leka med honom. Det blir tydligt för båda parter. :)
Vår cocker var helt sjövild när hon var liten, speciellt när hon var övertrött. Då fanns det ingenting i hela världen förutom att hålla fast henne vänligt men bestämt tills hon slappnade av ("ryggsäcken"). Första gången tog det rätt lång tid, uppemot 15min, innan hon däckade. Men sen gick det fort och det var hyfsat många gånger vi fick hjälpa henne till att slappna av. Vi hade henne oftast på rygg i famnen sittandes i soffan, vilket funkade mycket bättre för oss än om vi satt med henne framför oss. När hon var övertrött så bet hon i allt och alla, skällde, hoppade rundor och var allmänt dryg. Kan säga som så att jag var gråtfärdig och undrade vad vi gett oss in på mååånga gånger under hennes valptid. 😉
Aktivera valpen är bra, men det är viktigt att veta att de behöver sömn också! Ofta var det så med vår valp att när hon tycktes behöva aktivering och såg rastlös ut, så var det egentligen sömn hon behövde men inte kunde fixa själv. Det varade i någon månad och nu är hon en harmonisk snart 11 månaders unghund som kan slappna av på egen tass utan problem.
Lycka till med er valp och njuuuut av tiden, det går så fort 🙂
Tack för alla tips. Igår gjorde vi som så att vi aktiverade honom mycket. Långa promenader (nåja, 30 minuter), många kisspauser och sen stängde vi grinden när han blev för uppspelt. Vi körde också med ryggsäcken. När han börjat hoppa mot barnen har vi markerat direkt, och det funkar ännu inte helt, men annars:
Oj vilken skillnad! Han var en ängel. Han behöver ju mycket motion och rörelse tydligen, och sen behöver han få koppla av i ens närhet, men får han de sakerna är han en helt annan valp!
Och om han beter sig såhär, dvs att han får spel ibland men ändå går att få undan bakom en grind utan att han tuggar sig igenom, och om han kan låta barnen röra sig för det mesta: Då orkar man ju!
Sen kommer han rätt bra när man kallar på honom, och kampa att också kul, men han är nog en hund som främst vill leka, inte äta godis. Men då vet vi det!
Och så skönt med historier om galna valpar som blivit snälla hundar😃
Kan tillägga att vi aktat oss för långa promenader just för att vi fick råd från uppfödaren att mest vara hemma första veckorna. Och ha honom i ett rum.
Va skönt att ni hittat vad han behöver. Det råder delade meningar om promenader och man ska nog anpassa sig efter sin valp. Oftast behöver dom inte gå så mycket, men då måste de stimuleras på andra sätt. Sålänge promenaderna sker i valpens takt brukar det gå bra. Och som sagt, viktigt med vila efteråt. Då har dom fått utlopp för sin energi och nyfikenhet en stund och kan lätt koppla av om omständigheterna är bra. Så det är en perfekt stund för vila, på ett eller annat sätt.
Min valp har fått gå ganska långa stunder tidigt, men jag har inte gått långt. Till brevlådan och tillbaka (800m) kan ta 30 minuter för mig om jag låter dottern gå själv. Det är lagom valptempo på henne. Det var en utmärkt promenad i början. Nu är min valp som sagt 5 månader och kan gå i 2h utan problem, men fortfarande går vi isf i ganska lugnt tempo oftast. Och får han för mycket i promenadväg blir han knäpp istället. :p Så det är en balansgång. :) Lycka till i fortsättningen också med er valp.
Tack:-). Ja, vi har försökt ta det så långsamt, så långsamt, men han vill springa och nosa. Då är han som nöjdast. Sen somnar han efteråt.
Vi har köpt klicker och lina nu!
För inte ska man dra ner på tempot om valpen pinnar på väl? Vår tvååring är också himla snabb, hon går i normal promenadtakt.
Och varför ska man akta sig för långa prommisar: är det för valpens kropp som växer?
Nej du behöver inte dra ner på tempot, det viktiga är att man inte drar med sig valpen i ett tempo som den egentligen inte orkar med. Min valp är alltid först och springer hit och dit, håller ett mkt högre tempo än oss, men det gör inget sålänge det är på hans initiativ. :)
Man ska undvika att gå för långa promenader i högt tempo därför att valpen växer och kroppen kan ta stryk i längden om den bli överansträngd. Det gäller ju främst större raser som växer ojämnt och snabbt och är tunga. Men man ska ha det i åtanke oavsett ras. Att man inte pressar hunden. Valpar hänger på så gott dom kan och ibland blir det för mycket, men jag tycker att man märker det på valpens humör om den fått för mycket. Som jag sa om min blir han stissig och galen på kvällen om han fått för mycket en dag. Och dom tar inte skada av en engångsföreteelse utan det är regelbunden överbelastning man ska undvika. Och som sagt att överstimulera hunden så att den blir stressad och inte får tid att vila, men det gör ni ju inte. :) Eran nya rutin verkar ypperlig tycker jag. :)
Tack tack! Idag är det regnigt och kallt och han vill inte gå ut. Få se hur vi fixar detta. Men han får väl stimuleras lite inne också.
En och annan understimulerad dag får dom klara. ;)
27 tänk på att inte överaktervera honom, hundar som har lätt att komma upp i varv kan bli stressiga om man gör för mycket. Att bara gömma lite godis inne är kanon bra aktervering inne dåliga dagar. Men att lära valpen att vara nöjd med sina leksaker o tuggben är faktist inte helt fel. Ta softdagar ska ni oxå tänka på är viktig del :)