Avel med tibetansk spaniel / chihuahua
Själva storleken är inget problem. Ska du bestämt ta valpar så var mycket noga med val av tik och genomför alla aktuella hälsotester för raserna innan parning. Rek. även att kolla också upp efterfrågan på valpar med dessa raser.
Håller med #1
Genomför alla aktuella hälsotester på både din hund och tiken och om det är nåt som blir icke godkänt så avstå från avel, men det är min personliga åsikt helt enkelt.
Annars tyckte jag att #1 fick med allt som sagt.
Tack, har grubblat mycket på det hör men nu har jag fått hjälp så tack så mycket!
Varför i jösse namn ska en tibbe para en Chihuahua ? Chihuahua har nog problem med förlossning och att få tibbens större huvud på valparna kan sluta med katastrof för chihuahuatiken vid förlossningen. Det är vanligt nog ändå med kejsarsnitt på Chihuahua och riskerna blir klart större om man ska para med en hund som har större huvud i förhållande till kroppen än vad en Chihuahua har.
Håller med #4, tycker inte alls det låter som någon bra idé. Skall man hålla på med avel skall man veta vad man gör, man skall inte leka med liv.
Är du seriöst intresserad av avel går du uppfödarutbildning och skaffar dig erfarenhet och kunskap kring avel och sedan när du är redo skaffar du en hund som faktiskt verkligen är lämplig för avel med allt vad det innebär.